Schokkende net-niet-koude motor

Danny D

Nieuw lid
We hebben een probleem met onze RS230 DSG 2018 (1e eigenaar, 104.000km).

Sedert een aantal maanden heeft de motor kuren bij net-niet-warme motor. De motor start prima, ook bij koude start en draait probleemloos tot het moment dat de watertemperatuur bijna normaal is. Dan begint de motor te schokken bij het afremmen naar lagere toeren of valt de motor stil als je stilstaat. Herstarten gaat dan prima maar hij blijft (enorm) schokken en stilvallen. Rijden onder die omstandigheden is dan weer geen enkel probleem als je boven de 1500rmp blijft en het vermogen lijkt normaal. Het probleem is volledig verdwenen als de olietemperatuur hoger wordt dan 70°C. Dan is het stationair toerental 750rpm en blijft hij mooi draaien. Wel kun je dan nog eens wat schokken voelen als de motor afremt (net als bij die oude motoren als een cilinder te vroeg ontsteekt), maar rijdt hij verder prima. Wel heeft de wagen de neiging om niet altijd vooruit te ‘kruipen’ als je de rem lost maar geen idee of dit dezelfde oorzaak heeft. Verschillende keren dagenlang bij de dealer gestaan maar die hebben enkel de 2 lambda sondes vervangen en een lekkend thermostaathuis. De rekening is net geen 3000,- euro. En het probleem is er nog steeds…
Dus in het kort: schokkende en stilvallende motor enkel als de watertemperatuur +/- normaal is EN de olietemperatuur onder de 70°C EN rpm lager dan 1500rpm.
Het probleem is ook niet gekend in de VW-groep heb ik via een kennis vernomen. Alle raad is welkom. Bedankt alvast!
 

Tees

Donateur
Mijn eerste ingeving zou zijn t tweemassavliegwiel. Maar waarom dat dan alleen gebeurt bij die specifieke omstandigheden is me ook een raadsel...
 

Thijs4motion

Forumguru
vliegwiel zou onregelmatig lopen kunnen veroorzaken, maar niet afslaan.

ik zit eerder aan de versnellingsbak te denken, probeer eens de bak in neutraal ze zetten als de motor zo begint te stotteren
of schakel dan handmatig omlaag
 

Danny D

Nieuw lid
Bedankt voor jullie suggesties. Als hij koud is, rij ik nu handmatig op wat hogere toeren, zo is hij sneller op temperatuur.
In neutraal zetten helpt niet, de motor schokt en slaat bijna altijd slaat af. Ook als je de motor stationair laat opwarmen draait hij mooi totdat je aan de situatie toekomt zoals hier boven beschreven. Dan is hij nog niet in versnelling geschakeld geweest.
 

Duijzer

Donateur
Ik denk meer in de richting van ontsteking. Bobine of bougies. Of misschien het gasklephuis. Vroeger had je een choke, die gaf de motor meer brandstof als hij koud was. Als je die choke te vroeg dicht deed had je deze klachten. Nu is dat allemaal electronisch geregeld, maar het lijkt erop dat er ergens iets niet goed gaat.
Ik zou eens kijken of het gasklephuis schoonmaken effect heeft en daarnaast eens kijken wat hij in die situatie (bijna warm) voor vonk geeft op de bougies.
 
Bovenaan Onderaan