Schokkende Remmen Skoda CitiGo

Hi allen, na een aantal garage bezoekjes en het raadplegen van handige vrienden, lijkt het mij een goed idee mijn probleem eens aan de Skoda liefhebbers hiervoor te leggen.

Sinds anderhalf jaar geleden heb ik af en aan problemen met de remmen van mijn CitiGo. In eerste instantie zijn de remschijven en blokken voor vervangen wegens normaal onderhoud; ze werden te dun. Nieuwe remblokken en schijven van Bosch. Dit ging helemaal prima voor een half jaar. Toen na wat lange ritten op vakantie begonnen de remmen heel erg te schokken. Een logische gedachte is kromme schijven. Schijven na laten kijken, maar volgens de garage niet zichtbaar krom. Na een tijdje toch eens de schijven en blokken opnieuw vervangen (misschien zit het probleem in een hele lichte kromming). Na het vervangen remde de auto weer perfect, maar 2000 km later begon het probleem weer op te spelen.

Omdat het probleem steeds weer op kwam, dachten zowel ik als de garage aan een onderliggend probleem. Nu heb ik de complete veerpoten laten vervangen aan de voorkant (inclusief schijven, wielnaaf, remklauw). Hierna remde de auto weer perfect. Maar nu een aantal duizenden kilometers later weer hetzelfde probleem in de remmen.

Ik rijd ook regelmatig voor werk in de bus en ik rijd ook een andere auto en dus is de kans dit het door mijn remgedrag komt erg klein. Zeker na de laatste keer vervangen heb ik hier heel erg op gelet. Bijna enkel snelweg gereden en minimaal geremd; niet te hard, maar ook niet te lang.

Nu vraag ik mij af wat mijn vervolgstappen hier moeten zijn. Waar kan ik het onderliggende probleem in vinden? Ik dacht aan de velgen voor. Wel laatst laten balanceren, maar wellicht zit er een kromming in de velg. Er is immers ook een lichte trilling in het stuur bij snelheden van 100 km per uur zonder remmen, maar dit kan er ook geheel los van staan. Ook geen teken van kromming te vinden optisch gezien. Dan wellicht remvloeistoffen / leidingen, maar deze zijn laatst nagekeken en geen problemen gevonden. Hebben jullie nog andere ideeën?
 

gehaktbal

Forumguru
Als álles er omheen vervangen is (dus zoals je aangeeft incl. remklauw, naaf enz.) lijkt mij in het gebruik iets niet helemaal goed te gaan.

Heb hier onder twee situaties die zich voor zouden kunnen doen:

1. Is jouw Citigo een automaat? Zo ja, zouden de schijven misschien krom kunnen trekken bij stilstand met de rem er op? Meestal gebeurt dit pas het geval bij sportief rijden waarbij de schijven erg warm worden. Je geeft aan dat je voorzichtig rijdt. Maar ik kan me voorstellen als er toch een rem aanloopt en je houdt de rem er stevig op bij een verkeerslicht, dat het het fenomeen zou kunnen verzoorzaken.

2, Door (diepe) plassen rijden kan dit ook veroorzaken. Doordat er water op de schijf komt koelt de schijf te snel af op bepaalde plekken waardoor hij krom kan trekken.

Daarnaast zou je ook nog kunnen kijken voor een ander merk dan Bosch, bijvoorbeeld Brembo. Sommige merken zijn er gevoeliger voor dan andere. Welke merken dan specifiek minder gevoelig zijn voor kromtrekken, weet ik dan zo snel niet.

Misschien kan je wat met deze twee voorbeelden...


Oja en zoals een gewoonte op dit forum: Zou je je even willen voorstellen in het voorstel topic?
 
Dank voor je antwoord. Ook de tips qua voet van de rem bij stilstaan heb ik zoveel mogelijk op gelet sinds de laatste reparatie. Wellicht dat er iets qua aanlopen van een rem een probleem kan zijn. Misschien eens attenderen op het vervangen van de remvloeistof bij de volgende service beurt. Al denk ik dat een aanlopende rem al redelijk uitgesloten zou moeten zijn na het vervangen van de remklauw.

Brembo schijven en blokken zat ik ook al naar te kijken. Mocht ik niets beters kunnen bedenken, zal ik binnenkort hierop overgaan. Wellcith helpt het inderdaad.

Dank voor eht meedenken.
 

LongTimeAgo

Senior Member
De Seat Mii van ons 'schokte' licht door vervuiling in de trommelremmen (achter). Nadat die opgeschoond waren, waren vrijwel alle problemen verdwenen. Het viel echter wel enorm mee dat 'schokken', dus ik weet niet in deze context hoe heftig ze 'schokken'.
 

Chrisjemol

Forumguru
schijnt een 'producteigenschap' te zijn
wij ook duidelijk kromme schijven, deze vervangen voor brembo (ook al waren de oude schijven en blokken als nieuw...)
ook naaf opgeschuurd, zat rotzooi tussen, en de geleidepennen opgeschuurd en goed ingevet

maar zullen in paar 1000km wss weer krom zijn
 

EdK

Forumguru
Misschien kijken naar geventileerde schijven of die er zijn...
Of wat zit er bv onder een UP GTI aan schijven tov de cityGo
Misschien dat die wel afdoende zijn en dus niet meer kromtrekken.
 

catch me

Forumguru
Voor geventileerde schijven moet links en rechts het fusee, de brackets, remklauwen etc verandert te worden.
Misschien OEM schijven en blokken monteren?
Met dit soort klachten is altijd lastig om uit te vinden waar het vandaan komt.
 

Agent327

Forumguru
Ik heb nog niet gelezen dat het stuur trilt tijdens het remmen. Klopt het dat je stuur dus niet trilt tijdens het remmen?
Als dat zo is dan (zoals je zelf al aangeeft) zou ik de velgen eens op slingeren laten controleren. Overigens zijn er originele VAG velgen gemonteerd of zijn het aftermarket exemplaren?
 

Busso

Senior Member
Ik heb op advies van SteGo ATE schijven en blokken gekocht omdat ik veel last had van schokken.
Nu na 4000 km nog steeds alles trilling en schokvrij.
Het is heel belangrijk dat voor het monteren van nieuwe schijven het contactvlak op de naaf heel goed schoon en roestvrij is. Voor het monteren van de blokken eerst de klauwen goed schoon gemaakt (waren erg roestig) zodat de blokken goed vrij kunnen bewegen in de klauw dus dat de rem niet gaat plakken/aanlopen.
Het schokken door kromme schijven is een veel voorkomende kwaal bij onze Citigo's en broertjes.

Je kan een kromme schijf visueel niet waarnemen. Hoeft maar een fractie krom te zijn en dan ben je er al laat van.
 
Bovenaan Onderaan