@Last resort: Zolang je afdaalt en de auto dus inhoudt, wordt minder brandstof verbruikt: laat je boordcomputer het actuele verbruik maar tonen, dan zul je dat voortdurend zien wisselen naar gelang de omstandigheden. Inderdaad, ga je weer klimmen, dan zal het verbruik dus ook toenemen. Net als wanneer je tegen de wind ingaat, of tegen een viaduct op dat je bijna niet merkt; zelfs bij een bocht kun je vaak al zien dat de extra rolweerstand tengevolge van het "wringen" zijn tol eist.
Het goede nieuws is echter, dat die cruisecontrol (bij correct functioneren) ervoor zorgt dat er niet méér gas wordt gegeven dan er nodig is. Zodra er meer of minder pulsjes per seconde van de snelheidssensor binnenkomen, detecteert hij dat (veel eerder dan dat jij dat zelf merkt!) en past dus "het gas" precies zoveel aan als nodig is - zolang de motor het trekken kan, natuurlijk.
Zodra je "voetmatig" gas gaat geven, zul je vrijwel altijd teveel gas geven voor de omstandigheden, waardoor je in eerste instantie je doel letterlijk voorbij schiet. Dát - het onnodig versnellen van die massa van zo'n anderhalve ton auto dus - kost extra brandstof; consequent de CC gebruiken en dus die massa een zo constant mogelijke snelheid laten behouden, levert toch al snel een 5% (en vaak ook meer) besparing op.
<Edit> Overigens levert de cruisecontrol op langere ritten, naar mijn langjarige cc-ervaring, ook een tijdsbesparing op - toch al snel een minuut of 10 per 150 à 200 km terwijl je daar niets voor hoeft te doen (bv. niet te gaan zitten jagen). Dat gééft een rust...!
Dit komt omdat je, zelf gassend, onwillekeurig nog wel eens wat vaart mindert waar dat strikt genomen niet nodig is. Hetzij door een vorm van onoplettendheid - althans: het bv. niet meteen doorhebben dat de weg licht klimt, of vanzelf het voetje even wat lichten als de snelweg een duidelijke bocht maakt die toch ook gewoon is ontworpen voor 130km/u, en meer van die dingen. Dat zijn dingen die, behalve extra brandstof, ook extra tijd kosten. De cc vermindert dit in belangrijke mate.