Schokkerig sturen boven de 100

Tafkah

Forumguru
Ik zit hier al wat langer mee, maar heb er nog niet eerder echt zo'n last van gehad:
Vooral boven de 100 km/u stuurt mijn S2 niet soepel. Ik moet iedere keer met wat kracht iets van weerstand in het sturen overwinnen. Dit is vooral erg irritant rond het middelpunt (om rechtuit te sturen) en als je net 500 km nederlandse, belgische en franse snelweg hebt gereden (constant op cruisecontrol) is dit ongelovelijk vermoeiend rijden.

Zelfs bij een flauwe bocht in de (snel)weg, lijkt het alsof hij hem vasthoudt: laat je het stuur los, komt hij niet vanzelf terug naar het midden, en moet je hem met wat kracht weer op het rechte spoor brengen.

Rij je onder de 100, valt het wat minder op.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Lijkt wel of de stuurbekrachtiging raar doet, of een of andere sensor...

(Vuilniszakkengrijze S2 greenline met sjoemeldiesel, 2014)

Skoda-MAN

Forumguru
Naar de dealer gaan en laten testen.
Er zijn een aantal stuurhuizen geweest rond die levertijd die een probleem hadden en die zijn onder garantie en coulance vervangen. De stuurhuizen hadden dezelfde klachten zoals je ze hebt. Waren wel voornamelijk O3 auto's voor zover ik weet.

Tafkah

Forumguru
Ha grappig: ik heb ook het gevoel dat het met de winterbanden erger is... in de thread hebben er daar meer last van.

Skoda-MAN

Forumguru
Toch zijn er zonder morren door Pon veel stuurhuizen direct vervangen, ook van diverse VW's , dus er was iets mis mee.

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Ik moest ook gelijk aan dat topic van die O3's denken. Dit lijkt precies hetzelfde probleem.

hemi24

Forumguru
Ik had het ook bij mijn Golf 7, lijkt een beetje op het gevoel alsof er een lichte weerstand is, waar je telkens doorheen moet drukken. Zat bij mij rond de middenstand, wat op den duur bloedje-irritant gaat worden.

Zoals gewoonlijk voelde de (chef)monteur weer eens niets bij een testrit, maar melding bij Pon resulteerde in een vervolgafspraak waarbij het stuurhuis werd vervangen.

Tafkah

Forumguru
Yes. Precies dat. Je kan de auto niet echt lekker tijden want je rijdt constant van links naar rechts tussen de strepen...

Bovenaan Onderaan