schokkerige besturing

Beste Yeti rijders,

Vandaag op de autosnelweg bemerkte ik een verandering in het stuurgedrag. Er was elke keer een lichte weerstand bij het sturen die overwonnen moest worden waarna je als het ware doorschoot. Erg vervelend rijden. Bij lagere snelheden niet merkbaar. De garage is nu natuurlijk gesloten, dus misschien weet iemand van jullie wat dit kan zijn. Lucht in het systeem?

groeten
car44
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet zeker, of ik precies heb begrepen wat je bedoelt, ik denk het volgende:

Bij lange bochten met een constante radius voel je steeds rukjes aan je stuur. Als dat inderdaad klopt met jouw ervaring, zijn het vrijwel zeker de rubbers van de veerpootbevestiging die aan vervanging toe zijn. Een kwaaltje dat bij allerlei merken en typen auto's voorkomt, ook als een auto nog geen 100 000 km heeft gereden.
 
Nee, ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
Bij het gewoon rechtuit rijden, en dus alleen wat compenseren voor de zijwind is het alsof je steeds een weerstand moet overbruggen waarna je doorschiet. Zo voelt het ook echt, alsof je in stapjes stuurt. Dit is ook bij het veranderen van rijbaan.
Bij lage snelheden (<70 KM/h) merk je niets.
Auto heeft nu zo'n 11.000 Km gereden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat het te maken heeft met een actieve ondersteuning.
De Yeti heeft een electromechanisch stuurhuis, dus de stuurbeweging wordt door een electromotor ondersteunt. Dit heeft als doel het zuinige rijden te bevorderen, wanneer je rechtuit rijdt hoef je ook niet te sturen en is er dus geen energie nodig.
De electrische ondersteuning is dynamisch, hoe lager de snelheid, hoe meer de ondersteuning.(z.g. "Dynamische Lenkung")
Dus bij hogere snelheden gaat de besturing lichter en dus is er minder ondersteuning nodig van de electromotor.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.....
De hoeveelheid ondersteuning kan door de dealer (of iemand met VCDS) middels diagnose app. ingesteld worden.
 
Hoi,

Ik constateerde hetzelfde bij mijn Yeti. Zeer irritant rijgedrag levert dit op. Zeker op lange ritten vermoeiend. Gisteren op de terug weg vanuit Oostenrijk leek het opeens verdwenen te zijn. Vreemd.
Als het zich weer gaat voordoen ga ik toch even langs de garage. Ik hoop dat het inderdaad hetgene is wat Ronnie hierboven schrijft.
 

Captain Hook

Forumguru
En wat vinden we in de manual over DSR:
Actieve stuurondersteuning (DSR)*​
Wagens met een ESP zijn van een actief besturingssysteem (DSR) voorzien.
Deze functie geeft de chauffeur in kritieke situaties een stuuraanbeveling, om de
wagen te stabiliseren. Het actieve besturingssysteem wordt bijv. actief bij sterk
afremmen op wegdekken waarbij de stroefheid tussen de linker- en de rechterzijde​
van het wegdek verschillend is.
 
mijn auto heeft geen ESP, dus dat kan niet. Het is gewoon echt hinderlijk bij het rijden op de autosnelweg.
 

jan49

Actief lid
wat wel weet is toen ik nog langs de weg werkte met 4x4 en als er een steentje of modder tussen het wiel zat trilden het stuur ook erg

gr jan49
 
Ik heb het nog een aantal keren lichtjes gevoeld. De laatste dagen lijkt het weg te zijn.
De dealer heeft alles nagekeken maar heeft niets kunnen vinden. Er is wel een melding naar PON gedaan.
In het slechtste geval zou het stuurhuis vervangen moeten worden. Even afwachten.
 
Bovenaan Onderaan