Schoonmaak

van_der_P

Senior Member
Vandaag maar eens de Roomster gewassen, en de winterbanden vervangen door de zomer exemplaren.
Ik kwam erachter dat de mooie licht blauwe bekleding toch al een wat bruinige schijn begint te vertonen, als je er over heen kijkt.
Nu mijn vraag, jullie voelen hem al:tongue:, hoe krijg je dat op een eenvoudige wijze schoon. Je kunt natuurlijk met een emmer water met waspoeder aan de gang gaan. Maar dat ik toch niet de manier die ik voor ogen heb. Water wil ik zoveel mogelijk uit het interieur houden. En het vervangen door een ander interieur is ook niet de optie waar ik aan denk.
Zijn er ideeën ?:bye:

Ronnie

Forumguru
Kun je niet ergens een waterzuiger regelen? Even wachten tot de temperatuur een beetje hoger is en dan gewoon met een borsteltje en een sopje aan de gang.....
Daarna de waterzuiger er overheen en even na laten drogen.

van_der_P

Senior Member
Sapur in poedervorm.
Geeft een opfrisbeurt aan de stof.

http://www.drogisterij.net/Sapur_tapijtreiniger/P/4447506

(blijkbaar nog amper te verkrijgen in de winkel / supermarkt ? Zoooveel heb ik het ook niet nodig dat ik elk jaar een doos nodig heb :grin:)

Koen

Die Sapur lijkt mij wel wat, heb je er zelf ervaring mee ? En hoe zijn deze ervaringen ?
Kun je het ongestraft regelmatig gebruiken ?

Bijvoorbaat dank voor je moeite:xyxthumbs:

EdK

Forumguru
Er zijn ook bij bijvoorbeeld Halfords spuitbussen met een soort van Sapur verkrijgbaar.
Dit spuit je er als een soort van foam op en boent het dan in.
Heb het wel eens gebruikt om vuilvlekken te verwijderen, maar moest het meerdere keren op de plek gebruiken om het visueel weg te krijgen.

Maar laatst moest ik bij Boels een tapijt reiniger halen om het tapijt te reinigen.
Hierbij werd er tevens een smalle zuigmond bijgeleverd die voor stoelen gebruikt kon worden.
Deze dus maar eens ingezet op de achterbank van de wagen, en moet zeggen dat ik erg veel vuilwater uit de bekleding zoog hiermee.

Je huurt deze voor redelijke prijzen en kunt tevens literflesjes met reinigingmiddel erbij aanschaffen.
De machine vullen met heet water en reinigingsmiddel en dan de stoelen inspuiten met het apparaat en dan een klein kwartier in laten trekken. Hierna de machine op zuigen zetten en water reinigingsmiddel en vuil opzuigen en het opzuigen langdurig volhouden zodat je zoveel mogelijk vocht eruit trekt.
Eventueel voor nadrogen een elektrisch kacheltje in de wagen zetten en een uurtje flink stoken met de ramen op een kier !

kcj

Actief lid
Sapur heb ik al eens gebruikt bij de kussens van de caravan.
Je zag verschil : de kleuren waren opgefrist en 'levendiger'.
Kun je het ongestraft regelmatig gebruiken ?
De stof is niet afgesleten, geen schrik hebben.
Of je er echt vlekken mee kan wegdoen, weet ik niet (meer) : ooit (heel lang geleden) eens op een tapijt gebruikt voor een vlek. Of braaksel van de toenmalige kat ? Ik weet het niet meer.
Na zoveel jaren het restant op de caravankussens opgebruikt.

Koen

van_der_P

Senior Member
De stof is niet afgesleten, geen schrik hebben.
Bang ben ik niet, maar ik wil graag van te voren weten. Hoe het resultaat is. Kijk als het agressief spul is, het tast de bekleding aan, of erger de schuimvulling in de zetels, dan ben je natuurlijk een stuk verder van huis.
En 'EdK' dat is natuurlijk de methode, een stoommachine huren, en dan kun je het natuurlijk zeer grondig schoon maken. Maar dat gaat mij toch net iets te ver, zo verschrikkelijk vuil is het nu ook niet. Het is geen nieuwe auto meer, je mag gerust zien dat die gebruikt is. Dat was ook mijn vraag een eenvoudige manier om de bekleding schoon te maken. Voor een krasje ga ik ook niet de hele auto spuiten.
Het is apart om een bekleding te kiezen die licht van kleur is, maar het nadeel is dat het nogal besmettelijk is.
Dus alleen al voor het praktische zou ik voor mijn volgende Skoda een donkere bekleding kiezen.

kcj

Actief lid
Nee, ik vind het geen aggressief spul.
De vulling van de caravankussens is niet aangetast, de stof evenmin.
Kleuren zijn wel opgefrist (contrast tussen de lichte en donkere kleuren was duidelijker).

Nadat ik de Sapur (volgens de gebruiksaanwijzing) had verwijderd, voelden de kussens een beetje "klammig" aan.
Ik heb ze goed laten "drogen" in de zon en nog eens goed op zitten kloppen.

Wel moeilijker met autozetels :crazy:

Koen

Bovenaan Onderaan