Schotse Arosa???

ppaddo

Lid
Naast mijn Skoda Octavia Combi hebben we in ons huishouden nog een bijna 12 jaar oude Arosa rijden. Dit dappere kleine auto'tje heeft ons eigenlijk nog nooit in de steek gelaten, ondanks alle mishandelingen van mijn vrouw.

1 keer heeft het olielampje gebrand en was vrouwlief zo bijdehand om toch gewoon nog even langs de dealer te rijden (ongeveer 3 km). Volgens mij heb ik sindsdien het volgende 'probleem'.

Na een koude start begint er iets onder de motorkap te piepen. Voor mijn gevoel komt het ergens links voor (vanuit de bestuurder gezien) vandaan en ik kan het nog het beste beschrijven als een kruising tussen een jankende kat en een doedelzak. Het geluid verandert wel eens van toonhoogte tijdens het rijden. Dit begint na een paar honderd meter rijden en duurt ergens tussen de 10 seconden en een minuut. Zodra de motor warm(er) is, is er niets meer te horen en snort het 1.0'tje weer als tevoren. Remmen als het geluid begint heeft geen effect en bijvoorbeeld de ventilatie uitzetten ook niet.

Ik heb uiteraard al eens gevraagd aan de dealer om hier naar te kijken, maar aangezien de auto al een stukje gereden heeft voordat hij daar aankomt, heeft de dealer tot op heden niets kunnen vinden. Daarnaast is het beestje al aardig op leeftijd, waardoor je ook minder snel een uitvoerige controle laat doen. Om heel eerlijk te zijn doet de auto dit ook al bijna 2 jaar, zonder dat het merkbare problemen heeft opgeleverd (behalve wat irritatie).

Toch ben ik benieuwd of de techneuten op dit forum een gok kunnen doen waar dit aan zou kunnen liggen of waar ik eens naar zou moeten kijken. Het houdt me op de een of andere manier toch wel bezig.
 

ppaddo

Lid
Ja het geluid is er ook nog als de koppeling ingetrapt wordt meen ik mij te herinneren (gaan we binnenkort nog een keertje controleren), maar wordt niet harder als er meer toeren gedraaid worden volgens mij.
Het is overigens absoluut niet de V-snaar, die maakt een wezenlijk anders geluid als die niet goed gespannen is.

Ik weet niet of iemand ooit wel eens in de "nieuwe" dubbeldekkers van de NS heeft gereisd, maar die maken ook -ongeveer- zo'n geluid als onze Arosa.
 

Ronnie

Forumguru
Om de snaar uit te sluiten kun je er het beste een kopje water overheen gooien als de motor loopt, hij zou dan stil moeten worden.
Tja, het is natuurlijk moeilijk een diagnose te stellen zo vanachter de computer......
Ik heb nog even gedacht aan een drooglopende waterpomp, echter zit deze aan de distributiekant van het blok.
Misschien toch alle vacuumslangetjes nakijken tijdens de warmloopfase.
Ik ga er tenminste niet vanuit dat er een krukaslager is kapotgelopen.....de oliedruk zou dan ook zwak moeten zijn.
 

ppaddo

Lid
Ronnie, als de auto stil staat maakt ie het geluid niet. Pas als je een kilometer of 60 per uur rijdt begint het gejengel, maar wordt (als ik mij het goed kan herinneren) niet harder of zachter als je nog harder rijdt. Het is er gewoon ineens en is ook ineens weer weg. Je suggestie van de vacuumslangen is wel een aardige. Het klinkt inderdaad wel een beetje alsof er ergens tijdelijk lucht ontsnapt.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste gedachte was ook V-snaar/multi-riem, maar dat is het blijkbaar niet. Bij een wiellager zou de rijsnelheid meer invloed moeten hebben (toonhoogte én volume) van het gefluit blijven gelijk? (Bij de treinen die je bedoelt is de toonhoogte snelheidsafhankelijk).

Het kan nog zijn dat er in circuit van koelvloeistof een kleine doorgang is, die een fluittoon genereert totdat de thermostaatklep open gaat (en het geluid direct verdwijnt). Eventueel kan een hydraulisch systeem zoals rembekrachtiging of stuurbekrachtiging ook zoiets opleveren, en als de hydraulische olie warm genoeg is weer verdwijnen, maar voorlopig ga ik voor het koelvloeistof circuit.

Edit: Probeer eens of de kachel vol open, of juist dicht zetten invloed heeft.
 

ppaddo

Lid
Dat truukje van de kachel heb ik al eens geprobeerd, maar dat leverde niets op. Stuurbekrachtiging heeft de kleine donder niet, dus dat is ook al uitgesloten.

Nu ik jullie reacties zo gelezen heb, lijkt mij wat Ronnie zegt het aannemelijkst. Ergens een vacuumslangetje die een beetje speling heeft dat dichtgedrukt wordt zodra de motor warmer wordt. Dat wordt nog een leuke puzzel om te controleren welk slangetje dat is!
In ieder geval bedankt voor jullie tips.
 
Bovenaan Onderaan