Schrapend geluid in aandrijving

Laska

Nieuw lid
Mijn skoda yeti 1.2 tsi uit 2015 laat een schrapend geluid horen bij het rijden. Dit komt met name naar voren bij snelheden in de hoogste versnellingen. Als het gas losgelaten wordt dan houdt het op en gas opnieuw erop dan is het er weer. Het geluid lijkt sterker te worden bij het afleggen van langere afstanden.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Laska
 

Maggy

Forumguru
Ontkoppelen= motortoerental omlaag=> geluid weg. Dan zou ik zeggen dat het niet in de drijftrein zit ( bak/assenwiellagers, aangezien die wel op dezelfde snelheid doordraaien) en kijken of je het kan reproduceren stilstaand met verhoogd toerental, en de kop onder de klep.
 

Tees

Donateur
Is het iets dat telkens bij ingezet hetzelfde toerental ontstaat? Zo te lezen onafhankelijk van de versnelling.
Eens met de analyse dat het voor de bak moet zitten, erna zou snelheidgerelateerd zijn.

De motorsteunen ben ik niet direct van overtuigd, die maken voor zover ik weet niet zomaar een schrapend geluid (dan moeten ze wel héél erg kapot zijn, dat t metaal op metaal wordt).
 

Duijzer

Donateur
Ik denk in de richting van koppeling/druklager. Probeer eens als je het geluid hoort een beetje druk op het koppelingspedaal te zetten. Als het geluid dan verandert zit het daar ergens.
 

Maggy

Forumguru
Ik denk, gezien het schurende geluid, aan de ac compressor. Maar goed blijft luchtfietsen. @Laska , heb je al wat meer onderzoek gedaan?
 

Laska

Nieuw lid
Het komt niet uit de versnellingsbak. Ben nu aan het onderzoeken of het uit de koppeling/druklager komt. Ac compressor niet aan gedacht. Als ac niet ingeschakeld is draait de compressor niet neem ik aan en zou het geluid weg moeten zijn ?
 

Maggy

Forumguru
Als de climate/airco niet is ingeschakeld draait de compressor niet, de electromagnetische koppeling is dan losgekoppeld; alleen het voorste deel van de koppeling draait dan.
Een andere verdachte is de dynamo, ook ( uiteraard-) zitten lagers in, haal de multiriem los, en controleer of de dynamo onhoorbaar ronddraait als je deze met de hand een slinger geeft. Check gelijk of de vrijloop pully nog functioneert.
 

Laska

Nieuw lid
Blijkt dat het geluid afkomstig is van de versnellingsbak. Revisie van dit item is dus noodzakelijk om geen verdere schade te verkrijgen.
Eenieder bedankt voor het meedenken. Ik heb nog wel een vraag waar je voor een redelijke prijs de nodige revisie uit kunt laten voeren ?
 

Arjan1985

Forumguru
weet nog dat ik van de Clio mn versnellingsbak had gesloopt.
Ik had hem uit laten bouwen en ingeleverd bij een versnellingsbak revisie bedrijf in Rotterdam. Was iets van 800 euro kwijt. Ik weet nog dat het in- en uitbouwen meer geld gekost had.
Totaal was ik 2000 kwijt. Speelde in 2012 denk ik.
Is wellicht een gebruikte van de sloop veel goedkoper!? Alleen weet je dan niet wat je koopt en heb je alsnog die in en uitbouw kosten.
 

gehaktbal

Forumguru
SHM Transmissie in Schiedam, kwam bij een lang onderzoek bij mij als beste koop uit de bus. (prijs/kwaliteit verhouding). Heb het alleen zelf nog niet laten uitvoeren, de geluiden worden niet echt veel erger.
Laatste keer dat ik een offerte opvroeg, was het dacht ik 900 voor de ruilbak. En 300 voor montage. Dan hangt het er nog af of je de koppeling zelf, het vliegwiel en de krukaskeerring ook wil laten vervangen, Dan loopt de prijs uiteraard op.
 
Bovenaan Onderaan