Schrapend geluid vol gas 2100 toeren

gehaktbal

Forumguru
Ik heb een Skoda Octavia uit 2013, 1.4 TSI (CHPA), handgeschakeld en ongeveer 230.000 km op de teller.
De auto rijdt 'normaal' en heeft volgens mij zijn normale vermogen nog.

Maar als ik vol gas optrek, hoor ik uit de motorruimte rond de 2100 tot 2500 toeren een schrapend/sissend geluid. Niet goed thuis te brengen of het nu schrapend of sissend is.
Bij rustig gas geven en bij alle andere toerentallen blijft het weg. Het maakt verder ook niet uit in welke versnelling de wagen staat.
Het is alleen bij vol gas en tussen deze toerentallen.

Heeft iemand een vermoeden wat dit zou kunnen zijn?
Of zijn er bepaalde zaken die ik zelf zou kunnen uitsluiten?

De auto heeft verder ook geen foutmeldingen.
 

gehaktbal

Forumguru
Heb die al zo ver mogelijk bekeken en niks gevonden. Zal ze nog wat beter in detail bekijken. Zijn er bepaalde bekende plekken die extra gevoelig zijn om te scheuren?
 

gehaktbal

Forumguru
@EdK de harde kunstof buis heb ik preventief voorzien van nieuwe groene ringen.
Hoe kun je het rond je filter checken?

@PizzaPieter goed punt idd! Lastige is alleen dat je het geluid niet hoort wanneer je stilstaand op het toerental gaat zitten, wat dan wel weer logisch is want de motor is in principe onbelast.

Hoe zou ik het aan kunnen pakken dat ik het daar onder onder belasting bekijk? Is bv een rollenbank dan gebruikelijk?
 

Thijs4motion

Forumguru
rookmachine erop.

het lijkt mij afkomsting van het turbo gedeelte, aangezien het bij hoger toerental komt.
kan zijn dat het geluid in hoger toerental nog aanwezig is maar dat je het niet hoort ivm motorgeluid

dingen bekijken op een rollenbank is heel gevaarlijk, ivm de draaien rollen.
ik heb het nog nooit iemand zien doen
 

gehaktbal

Forumguru
Ik vermoed dat de rookmachine dan idd de goede diagnose kan stellen als er sprake is van een lek.
Is er iemand in omgeving west-brabant die dat kan? Of is dat iets wat een gemiddelde garage ook kan?
 

Tees

Donateur
Een beetje garage zou t wel moeten kunnen oplossen, maar anders heb je altijd nog de optie VAG Techniek in Nuenen.
 

gehaktbal

Forumguru
Korte update: Ik heb het voor nu even gelaten. Het lijkt niet erger te worden en soms lijkt het meer op resonantie dan op lekkende lucht.
Ben voor nu verder gegaan met de koppeling. Hiervoor heb ik een ander topic geopend.

Als ik verder ben met het geluid waar dit topic over ging, zal ik hier updaten.
 

gehaktbal

Forumguru
Probleem gevonden en opgelost.
Koppelingsset vervangen. Druklager draaide nog soepel rond, maar hij is een stukje kleiner geworden.

Verwacht dat dat ijzer op ijzer (druklager op drukgroep) geluid heeft veroorzaakt onder bepaalde toerentallen/trillingen.

IMG_6032.jpeg
 
Bovenaan Onderaan