Schudden koude motor 2.o TDI

hallo

Ik denk dat ik weer een probleem heb en hoop nu een klein probleem.
Bij een koude motor schud de motor en hoor ik wat klapperen. Ook draait ie dat stationair onregelmatig
tussen de 810 en 840 rpm (volgens obd ELM327).
vorig jaar is de turbo draaiklep en egr al vervangen dus dat lijkt me niet kapot te zijn.
Ik zit meer te denken aan de spanrol van de multieriem , die klappert een beetje.
Wat zal dit kunnen zijn??
het betreft een 2.0tdi BKD.

Adoks

Senior Member
Bij koude motor alleen?
-Gloeipluggen?
-Tweede massa vliegwiel? Dat merk je als eerste bij koude motor en je kan het ook horen als je weet waar je naar moet luisteren.
-Verder geen foutmelding via OBD?

Klapperen zou kunnen komen door onregelmatig lopen motor. Als die ook klappert als de motor 'regelmatig' stationair loopt, dan is een van de poulies (airco, dynamo) niet OK meer. Kwestie van tijd voordat ze kapot gaan. Waarschijnlijk de dynamo. Nu moet ik wel zeggen dat een verval van 30 tpm niet zo schokkend is.

Denk niet dat de poulies de motor onregelmatig laten lopen, die loopt wel door, dan gaat de riem gewoon slippen.

Pluggen vorig jaar ook al vervangen . Geen foutmelding . Echt alleen met koude motor.
Volgens mij heb ik het al een tijdje , maar viel het niet op doordat ik nooit stilsta met draaiende motor . Net wel op parkeerplaats .
Verder draait ie als een tierelier en de laatste tankbeurt 1 op bijna 17 .
Vreemd , echt balen .

Bovenaan Onderaan