Schudden O3 1.6 TDI

Rofffel

Forumguru
Ik heb (sinds aanschaf) af en toe dat bij stilstand de auto flink begint te schudden.
Dit is vooral voelbaar in de stoelen.

Heb de auto al laten uitlezen en blijkt niets mis met de injectoren (gelukkig).

Het valt me op dat het voornamelijk met wat warmer weer is, als de motor goed heeft warm gedraaid, namelijk na een rit snelweg.

Hij doet dit alleen als hij stationair draait op 750 t/pm.

Iemand enig idee?

Joh@n

Forumguru
Staat de airconditioning dan ook flink te blazen? Ik heb het ook wel eens gemerkt namelijk met warm weer en flink aircogebruik.

Renkie

Forumguru
Hoe zijn de verstuivers bekeken? Alleen foutcodes of heb je ook echt de verschillende verstuivers vergeleken met lopende motor?

Rofffel

Forumguru
@Joh@n , heb ik nog niet erg uitvoerig getest.

@Renkie , volgens de werkplaatschef van de dealer zouden misfires direct een storing moeten geven. Motor lijkt wel stabiel te blijven lopen.

Het schudden treed meestal pas op nadat hij een 5 seconden lang stationair draait (alsof het toerental verder daalt).

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb dit ook gehad. Was bijna altijd na thuiskomst van werk, na de snelwegrit, bij het eerste stoplicht.
Stond ie echt te schudden bij het stoplicht.

Bij mij is destijds het vliegwiel vervangen.

Renkie

Forumguru
Hoeveel km heeft deze auto gelopen? Ben je 1e eigenaar?

Beste kun je gewoon met een uitleesprogramma als VCDS live meekijken wat de verstuivers doen op het moment van trillen. Dan zie je gauw genoeg hoe het zit.

Die meldingen kwamen naar mijn weten alleen naar voren als een verstuiver ver buiten z'n bereik komt. Dat is leuk, maar als je er 4 hebt die net niet over dat randje gaan merk je dat ook wel.

En verder kun je eens controleren of het wel/niet merkbaar is met airco aan.

Rofffel

Forumguru
Ik zal eens een aantal logs gaan maken inderdaad.

Vliegwiel wordt lastig om te controleren, het betreft een DSG7 (DQ200).

Cordoba

Forumguru
Kenmerk bij een kapot 2 massa-vliegwiel is ook dat het stationair toerental lichtjes (maar wel hoorbaar) fluctueert.

ManeBrane

Forumguru
Ook de O3 van mij hetzelfde probleem en dat al zeker een jaar. Inmiddels meerdere keren terug geweest. Door dealer de olie vervangen, motorreiniger toegepast en niets geholpen. Elke keer als ik de auto wegbreng doet hij het natuurlijk niet en geeft men aan terug te komen wanneer het zich weer voordoet. Vervelende is dat dat kan zijn met koude of warme motor, lange of korte ritten en soms als ik de motor stop het euvel achterwege blijft.

Tommie-boy

Actief lid
Misschien een rare gedachte, maar kan het zo zijn dat het roetfilter dan aan het regenereren is? Ik kan het toerental niet helemaal plaatsen, die van mij loopt stationair dan ook iets hoger.

Was zo maar een gedachte die bij me op kwam...

Bovenaan Onderaan