Schuddend gaspedaal / stuur bij gastgeven 90km/u+

Supb16

Actief lid
Goedemiddag,

Heb een probleem met mijn auto na een laatste grote onderhoudsbeurt namelijk dat de auto begint hevig te "schudden" in zowel het stuur als het gaspedaal als ik gas bijgeef boven de 90km/u.
Zodra ik gas los laat is het bijna (trilt dan nog wel ietsjes in het stuur na) zo goed als weg.

Garage heeft al diverse dingen geprobeerd namelijk;
  • Banden gewisseld
  • andere velgen eronder (16" i.p.v. de nu 19" wat eronder zit)
  • Meerdere malen de 19" gebalanceerd ook door een ander bedrijf
  • Auto uitgelijnd
Lijkt allemaal niet te helpen en ze weten het niet helemaal meer zonder grote kosten te gaan maken.
Zelf vermoed ik dat het 1 van de aandrijfassen zal zijn, echter geven ze aan (het bedrijf die de auto nu nagekeken heeft) met de KM-stand (112k) dat dit bijna niet kan en dat dit ook lastig te bepalen valt zonder ze te gaan wisselen.

Heeft iemand dit ook al meegemaakt?
Betreft een 2.0 TDI 140KW met DSG
 
Laatst bewerkt:

Supb16

Actief lid
Vergeten te vermelden, de remschijven zijn ook vervangen aan de voorkant i.v.m. deze krom waren (hij trilde voor de onderhoudsbeurt met remmen)
 

Zwapp

Forumguru
Vliegwiel? Heb ik ook gehad, schud behoorlijk...
Toevallig ook 2.0tdi met dsg6.

Homokineet zou ook kunnen idd, is misschien wat vroeg maar ook nieuwe lagers kunnen al schade hebben dus zegt niet zoveel. Mocht een van deze versleten zijn is dit ook goed te diagnosticeren door een vakman!
 

Duijzer

Donateur
Tja, kan zoveel zijn. Aandrijfas/homokineet, een krom wiel, een remschijf die niet goed zit, vliegwiel of zelfs een motorsteun. Tot een losse bout van je subframe aan toe. inderdaad is andere velgen het gemakkelijkst te proberen, dat is blijkbaar al gedaan. Dan is het toch zaak de auto op de brug te zetten en eens goed naar de aandrijflijn te kijken.
 

Supb16

Actief lid
Skoda dealer gisteren gebeld om te vragen of ze naar de auto willen kijken/inplannen, kreeg het antwoord van hun werkplaatschef dat ze niet zaten te wachten op zo’n probleemauto en dat ik maar naar een andere garage moest gaan, met andere woorden ik was niet welkom..
heb verbaasd de telefoon na dit antwoord opgehangen..
wordt dus verder kijken
 

Tees

Donateur
Zo, dat is nogal bot! Het is nota bene een auto van minder dan 5 jaar oud, niet alsof je met een auto van 15 jaar aankomt :banghead:
 

Supb16

Actief lid
Heb de auto net over de grens gekocht (duitsland) ik vermoed dat dat de reden is dat ze me geweigerd hebben..
 

Supb16

Actief lid
Tja,, heb wel aangegeven begin met de diagnose maar vanaf 0 als het probleem maar opgelost wordt.. maar daar hadden ze helaas geen zin in.

Wel aan toegevoegd; Ben met mijn vorige auto (Octavia) 5 jaar klant bij ze geweest en wel altijd netjes behandeld
 

Tees

Donateur
Je zou anders je heil eens kunnen zoeken bij een VAG-specialist zoals VAGtechniek en zo zijn er nog een paar in Nederland (afhankelijk van waar je woont). Wat ik hier zo lees hebben die vaak minstens zo veel (zo niet meer) kennis en kunde dan de meeste dealers, en zijn die wel bereid complexe zaken op te pakken.
 

hemi24

Forumguru
@Supb16 : Zit even terug te kijken, maar ruime een jaar geleden, na aanschaf van de wagen, had je het probleem met trillen, wat uiteindelijk een aanlopende remklauw bleek te zijn.
Nu 30K later heb je wederom problemen met trillen?
Ik zou het eerst zoeken rond de problemen die je de eerste keer ook had.
Zou me ook niet verbazen dat de wiellagers + homokineet de eerste keer teveel op hun donder hebben gehad en het nu hebben begeven.

Trouwens ook een aankoopkeuring gedaan, om uit te sluiten dat je niet een auto met slecht herstelde schade uit Duitsland op de kop hebt getikt..?
Dit zou ook de reactie van de Skoda dealer kunnen verklaren, ookal valt deze afwijzing niet goed te praten.
 

Supb16

Actief lid
Klopt, dit was echter een trilling in het stuur.. wat ik nu heb ervaar ik heel anders en uit zich meer als schudden van de gehele voorkant
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BigCheese

Forumguru
Als je gas geeft trilt hij, dus niet bij remmen? Dat heb ik een keer meegemaakt in een camper, bleek een combinatie te zijn van een versleten aandrijfas en de rubbers van een motorsteun. Ik weet nog wel een adres in het midden van het land waar ze uitblinken in diagnose stellen: Carrec in Soesterberg. Daar ben ik ook uitstekend geholpen, misschien ken je ze van de filmpjes van Autoweek. Als die het niet kunnen oplossen dan kan niemand het.
 

EdK

Forumguru
Als je dan ook nog genoeg werk in de agenda hebt staan. Waarom zou je hier dan aan willen beginnen waarbij de kosten/baten onzeker zijn? Netjes is het niet, dat zeker. En het is echt klote voor @Supb16 dat hij hier mee zit, dat meen ik oprecht. Maar het blijft een bedrijf met een winstoogmerk.
Me werkgever dit maar eens morgen laten lezen, en zeggen dat we vanaf heden alleen de makkelijke storingen moeten nemen.
Minder stress voor mezelf en meer winstgevend voor hem ( korte termijn denken )
 

Supb16

Actief lid
Tijdje niet geweest hier,, maar voor wie het interessant vind; het probleem helemaal is opgelost..

Het was 1 van de 2 aandrijfassen (heb ze allebei laten vervangen ivm ze toch bezig waren), nadat de as los lag kon je de flinke speling pas voelen in de binnenste homokineet van de lange as..(in gemonteerde staat niet)

i.v.m. Skoda me niet verder wou helpen,, zelf 2 assen besteld en deze door een universele garage eronder laten zetten,, totale kosten €250,- wat me reuze meevalt
 

Cordoba

Forumguru
Ik zat het topic net terug te lezen, en begon te denken dat je óf een pietsje kromme aandrijfas had, óf dat bij eerdere problemen met de trillende remmen, de auto mogelijk dynamisch was gebalanceerd, en dit nu met verse remschijven niet meer nodig was (en trilling veroorzaakte door overbodige correctie). Mooi dat het uiteindelijk toch duidelijk is geworden, en dat de kosten meevallen.
 
Bovenaan Onderaan