Schuifdak rubbers smeren ?

prosier

Forumguru
Hi,
Ik kon even geen topic of antwoord vinden. Mijn panorama schuif kantel dakraam (hoe noemen we het nou?) piept en knort een beetje soms bij open en dicht doen.

Denk dat de rubbers wat droog of stroef zijn. Maar ook met de winter op komst; wat en hoe kan ik deze rubbers smeren of invetten?

Bij de vorige auto had ik geen schuifdak maar deed ik de deurrubbers met een siliconen spray of rubberstick van de Heuts.

Of wd40, lijkt me niet. Heb ook nog ptfe spray. Of de siliconen spray. Of de stick, of? Dan doe ik ook de deuren meteen.

thx:cool:

aiva tco adoks

Forumguru
Volgens mij is er speciaal spul voor. Zou zeker geen wd40 oid gaan gebruiken.
Of ff langs de dealer voor een onderhoudsbeurt voor je pano dak.

hemi24

Forumguru
Is speciaal middel voor, verkrijgbaar bij de dealer.

Bijv. deze :

g-000-450-02-.jpg

prosier

Forumguru
Maar, dit is volgens mij smeermiddel voor de geleiders etc van het schuifdak.

Ik bedoel gewoon de rubbers...:bloos:

Rebel

Senior Member
Kostelijk spul voor zo'n klein flesje.. bijna 40€ of zo.
Volgens garage kan je even goed een siliconenspray gebruiken. Gedkoper, maar dit houdt minder lang.

Verstuurd vanaf mijn S1035X met Tapatalk

Jessedew

Senior Member
Sterkte met je schuifdak. Had in mijn Audi ook een schuifdak, ipv plezier alleen maar ellende van gehad. 2 x lekkage en de vorige gebruiker (lease) had ook al een keer gehad dat hij niet meer correct sloot.

De lekkage maar laten repareren voordat ik hem verkocht (particulier) moest er speciaal voor naar de Audi dealer en kostte me € 500 in totaal. Werd het op mijn verzoek nog zo goedkoop mogelijk gerepareerd met kit.

Ik hoop voor je dat je deze problemen niet gaat krijgen (maar VAG product, dus schuifdaken zijn redelijk vergelijkbaar denk ik)

Voor mij een reden om occasions met schuifdak bij voorbaat over te slaan. (vind het ook nog veel herrie maken tijdens het rijden.

prosier

Forumguru
Sterkte met je schuifdak. Had in mijn Audi ook een schuifdak, ipv plezier alleen maar ellende van gehad. 2 x lekkage en de vorige gebruiker (lease) had ook al een keer gehad dat hij niet meer correct sloot.

De lekkage maar laten repareren voordat ik hem verkocht (particulier) moest er speciaal voor naar de Audi dealer en kostte me € 500 in totaal. Werd het op mijn verzoek nog zo goedkoop mogelijk gerepareerd met kit.

Ik hoop voor je dat je deze problemen niet gaat krijgen (maar VAG product, dus schuifdaken zijn redelijk vergelijkbaar denk ik)

Voor mij een reden om occasions met schuifdak bij voorbaat over te slaan. (vind het ook nog veel herrie maken tijdens het rijden.

Sorry maar hier ging het niet om. Ik wilde speciaal een auto met panorama dak. Mogelijk heb ik 20jaar nooit problemen.

Alles gaat kapot. Het is gemaakt om kapot te gaan. Daar verdienen ze geld aan. Succes met je auto :D

1 punt voor siliconen spray of stick. Tot zo ver de tussenstand.

Hakar

Donateur
@Jessedew , dat heet geplande veroudering.
Zijn zo ongeveer alle fabrikanten van van alles en nog wat mee begonnen in de jaren 80 van de vorige eeuw.
Andere fabrikanten zijn weer in de markt gesprongen om de consument te voorzien van middeltjes om die geplande veroudering een beetje tegen te gaan.

En zo een middeltje zoekt lid @prosier nu.

Jessedew

Senior Member
Jaja. Het was wat lichte frustratie van mijn kant. Hoop ook zeker niet dat topic starter ook deze problemen krijgt. Maargoed was voor mij reden om juist het dakraam over te slaan dit keer.

Frup

Forumguru
Voor het onderhoud van de rubbers van mijn caravan ( deuren, ramen) heb ik ook een spray. Dat kost zeker géén 40€. Misschien optie om even in de kampeerwinkel te kijken.

ZaRoK

Senior Member
Krytox heet het spul. Geen siliconen gebruiken etc.. VW noemt het spezialgleitmittel(zoek dit niet op alixpress haha)

Wel op Ebay. Ik had de spray, het gekraak komt van de scharnieren af en het rubber daaromheen, met de spray dik inspuiten. s-l400.jpg

ZaRoK

Senior Member
Vaseline lost langzaam je rubbers van je pana dak op, omdat dit ook een aardolieproduct is. Het smeer ook niet echt blijft stroef. Had zelf ook vanalles geprobeerd, maar alleen dat krytox product werkt uiteindelijk voor lange tijd.

Met het flesje of spuitbus doe je een autoleven lang, kleine investering.

prosier

Forumguru
Krytox heet het spul. Geen siliconen gebruiken etc.. VW noemt het spezialgleitmittel(zoek dit niet op alixpress haha)

Wel op Ebay. Ik had de spray, het gekraak komt van de scharnieren af en het rubber daaromheen, met de spray dik inspuiten. Bekijk bijlage 69708

Weet je welk soort of vatiant? https://www.mavom.nl/producten/smeermiddelen/krytoxtm-smeermiddelen/

Of het je de vag code van op de tube, of de ebay link? thx
Ps. Ik heb ook een spraybus ptfe...is dat ook tzelfde lees ik als krytox...

prosier

Forumguru
Vergeet ook niet om de water afvoeren even door te blazen als je toch bezig bent

Dat is een goeie! Ik heb in het boekje niet gezien waar dat zat. Makkelijk te vinden? In de 4 hoeken denk ik...
Die smeersaus lost overal rond de 32 tot 38 euro voor een flesje of spray heb ik in de gaten. Maandag even bij de vw audi dealer bellen of ze t hebben. Doe ik daar de dakraam en deur rubbers mee, mooi voor de winter klaar.

Bovenaan Onderaan