Schurend/gierend geluid door airco (aircopomp en/of compressor)

Geachte Skoda-liefhebbers,

Met veel plezier maak ik gebruik van mijn Skoda Fabia II Greenline (bj. 2011 - 80.000km). Maar enige tijd geleden constateerde ik een geluid dat ik enkel als schurend of gierend kan omschrijven. Ik heb een andere post gevonden van iemand met exact hetzelfde probleem (en filmpje). Dit heb ik dus ook.

Airco uit + stationair = gierend geluid. Airco aan + stationair = geen geluid, alles ok.

Terug naar de dealer geweest, deze identificeerde het probleem als een defecte pomp/compressor. De dealer heeft bij PON een coulance verzoek gedaan en doet mij nu de aanbieding: materiaal gratis, alleen arbeidsloon moet ik wel betalen. Volgens de dealer betaal ik nu dan geen 1600 euro (normaal voor materiaal + arbeidsloon), maar alleen 600 euro voor 6 uur arbeidsloon.
  • Mijn vraag aan jullie is of dit een redelijke aanbieding is?
  • 100 euro per uur arbeidsloon m.i. een fiks bedrag, is dit normaal?
Ik kan nergens op de facturen van andere reparaties bij mijn dealer terugvinden wat men in het verleden hiervoor in rekening heeft gebracht. 600 euro blijft een flinke hobbel!

Ter aanvulling, het probleem is niet op te lossen door een airco onderhoudsbeurt - deze heb ik net laten doen (1 maand geleden). Alles is bijgevuld en werkt naar behoren.

Veel dank voor jullie hulp!

Mauro
 

Joske

Forumguru
Moest er veel bijgevuld worden bij die beurt dat je weet?

De prijs is correct als er 2 monteurs aan werken. (2 maal 50 maal 6)

Zit ook op een lastige locatie, mij lijkt het realistisch ondanks dat het een pak geld blijft..
 
Ik heb het rapport in de auto liggen - maar het was niet bijzonder veel wat er bij moest.

Is dit echt iets wat je moet doen omdat het op de lange termijn een gevaar is? Ik kreeg een verhaal a la: "Je kan er prima mee doorrijden, de auto kan er bij wijze van spreke 100 mee worden, maar als hij vastslaat trekt hij alles kapot wat op de multiriem zit - en dan ben je verder van huis".

Het geluid an sich stoort me niet zo heel erg natuurlijk...
 

Michelv.

Forumguru
Als je het op voor bent hoeft je condensor niet vervangen te worden maar als je compressor vast slaat(of in de soep loopt) moet je condensor zeker ook vervangen worden en het hele systeem gespoeld worden, wat het uiteindelijk nog duurder wordt(en nog een regelventiel vervangen waar ik nu de naam ff niet meer van weet).
 

Michelv.

Forumguru
Zijn ze bij die dealer niet een beetje in de war? 6 uur voor het vervangen van een compressor vind ik wel heel veel, zou eens bij een andere dealer navragen hoeveel uur ze er mee bezig zijn, ik zou een 3 uur wel redelijk vinden(maar ben ook geen monteur) dus kan er naast zitten
 

Monteurtje

Forumguru
Wat er voor die 600 euro gedaan is, is niet helemaal duidelijk als ik het goed lees. De aircopomp is vervangen maar of er nog meer werkzaamheden zijn verricht is dus beetje vaag.
Puur alleen de aircopomp vervangen is in een uurtje gebeurt. MAAR, er wordt wel voorgeschreven om bij een aircopomp die lawaai maakt het systeem te spoelen en de droger/condensor te vervangen. De vraag is nu dus hebben zij dat ook gedaan.
Is dat het geval dan ben je er in totaal geen 6 uur mee bezig. Maar gaat wel die kant op qua tijd.
 
Beste @Monteurtje en @Michelv. - dank voor jullie reactie. Ik zal proberen e.e.a. nog te verduidelijken.

Allereerst: de werkzaamheden zijn nog niet gedaan. Ik heb enkel telefonisch contact gehad met de dealer. Deze heeft aangegeven dat ze toestemming hebben van PON om het defecte onderdeel (de pomp?) onder coulance te mogen vervangen. Ik hoef daarom volgens hun geen materiaalkosten te betalen - maar wel 6 uur arbeidsloon wat uit zou komen op ongeveer 600 euro.

Naar mijn weten worden er geen andere werkzaamheden verricht. Zou ik er goed aan doen om bij de dealer op te vragen wat ze EXACT van plan zijn te gaan doen?
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb het rapport in de auto liggen - maar het was niet bijzonder veel wat er bij moest.

Is dit echt iets wat je moet doen omdat het op de lange termijn een gevaar is? Ik kreeg een verhaal a la: "Je kan er prima mee doorrijden, de auto kan er bij wijze van spreke 100 mee worden, maar als hij vastslaat trekt hij alles kapot wat op de multiriem zit - en dan ben je verder van huis".

Het geluid an sich stoort me niet zo heel erg natuurlijk...

Als de breekkoppeling breekt, is de compressor vast gelopen..de multiriem wordt niet over getrokken, dat is wel het geval bij compressors die een magneetkoppeling hebben.

Puur alleen de aircopomp vervangen is in een uurtje gebeurt. MAAR, er wordt wel voorgeschreven om bij een aircopomp die lawaai maakt het systeem te spoelen en de droger/condensor te vervangen. De vraag is nu dus hebben zij dat ook gedaan.
Is dat het geval dan ben je er in totaal geen 6 uur mee bezig. Maar gaat wel die kant op qua tijd.

De compressor vervangen is niet in een uurtje, gebeurt die gaat langs onder en bovenkant niet eruit, hiervoor moet het voorfront compleet gedemonteerd worden.
De droger zit in de condensor, alles vervangen, compressor, condensor, expansieventiel, spoelen systeem..de-monteren en systeem terug in orde brengen ben je zeker aan arbeid een 6 uur verloren, als het niet meer is.

@maurosnl, denk nu maar niet dat dit het uurloon is...dat is dan ook erg absurd.
Wat jij betaalt is puur de compressor en die kost bij mijn leverancier € 585,75 incl btw.
In totaal aan de-montage van onderdelen en werkzaamheden airco gebeuren, zit ongeveer 4 uur arbeid.

Jij mag de dealer vragen wat ze precies exact gaan verrichten aan werk en dat je de 600 euro aan de hoge kant vindt kwa uurloon.
Maar de stelling is...of deze coulance regeling aannemelijk is..?
Stel je gaat niet akkoord...en je laat de compressor door een extern bedrijf maken...dan ben je duurder uit.
Tweede punt: De compressor kan het loodje leggen en dan ben je nog verder van huis.
Derde punt: Als je hem laat vervangen heb je garantie..

Als laatste...denk nu maar dat jij de compressor betaalt...en geen uurloon ze draaien de zaak om.
Moesten ze dat zo uitgelegd hebben u betaalt het materiaal...dan had je er anders tegen aangekeken.
Het duurste onderdeel is het hart van de installatie en dat is de compressor.

succes.
 

Monteurtje

Forumguru
De compressor vervangen is niet in een uurtje, gebeurt die gaat langs onder en bovenkant niet eruit, hiervoor moet het voorfront compleet gedemonteerd worden.
De droger zit in de condensor, alles vervangen, compressor, condensor, expansieventiel, spoelen systeem..de-monteren en systeem terug in orde brengen ben je zeker aan arbeid een 6 uur verloren, als het niet meer is.

Nou @TheoStek ik weet niet hoe jij bij een 1.2 TDI een aircopomp vervangt. Maar zei ook duidelijk als het alleen om het vervangen van de pomp gaat is het in een uurtje gebeurt. Maar als ze het doen zoals het hoort gaat het richting die 6 uur.
Maar de pomp kan er gewoon tussenuit hoor. Of ik pruts hem langs de koelleiding. Of ik haal de wielkuip eruit en via de wielkast eruit. Het kan echt. Het het front er nog nooit voor uitgebouwd.
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb het niet over de fabia, nog nooit gehad..alleen de octavia.

En dan nog..sorry dat ik het moet zeggen...in een uurtje is niets gepiept...ja bij beuners die een euro bijverdienen en geen verstand van zaken hebben, terwijl er ook nog niet ééns aan mogen werken.
1.2 TDI komt bij mijn leverancier niet voor..tevens vraag ik me het volgende af, zoals jij vermeld het al vaker hebt gedaan...de compressor kan laten rondraaien?

Of dat nu bij een compressor is met magneetkoppeling of continu variabele compressors, moeten deze altijd met de draairichting 10 keer rondgedraaid worden..met de magneetkoppeling is een koud kunstje...maar de continuvariabele niet.

Dan nu het probleem van de TS, laten we er vanuitgaan dat de compressor niet is vastgelopen, (dat kan ik zien dmv een kijkglas te gebruiken) olie grijs/zwart heeft ie de hoofdprijs..
Maar hij is niet vastgelopen...compressors worden geleverd met olie erin..staat er ook duidelijk op "attention compressor is fuled with oil"

Dus mag je nagaan wat je dan te doen staat...als het systeem niet gespoeld hoeft te worden.
Dan rest me de vraag ? hoe kun je in godsnaam beaamen dat er geen druk meer staat op het systeem..? druk boven de 1 bar in feite 2 bar..beschikt het systeem nog over koudemiddel, lager dan 1 bar is een restdruk..

Maar goed dat is mijn visie op het airco gebeuren, maar een uurtje? dat is niks...maar zal ook binnen 15 min gebroken moeten worden met droge stikstof. En de doe hetzelvers rijden nog dagen door met een leeg systeem...en dan valt de euro ..achja ga zaterdag wel laten afvullen.

Een uurtje werk zie ik als een praatje bij het locaal café aan de bar...ik doe dat wel effe...binnen een uurtje gereed.
Je kunt mss dan wel automonteur zijn weet ik veel..en als je dat bent..en je hebt geen papieren mag jij niet aan de auto airco werken.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Als je het niet over een fabia hebt... waarom post je je verhaal hier dan ?

Die zelfde vraag kan ik ook aan jou stellen..waarom post hier iemand iets wat niet waar gemaakt kan worden...?...heb het zelf gezien vandaag...die is niet op een uurtje er tussen uit gefrunnikt.

Maar ik wil daar ook geen hetze overmaken...ieder zij heug en meug..en wi
 
Om dit topic nog maar even netjes af te ronden.... gisteren heb ik de auto weggebracht naar de dealer. De airco-pomp is vervangen, verder niets. Er zou geen sprake zijn van gevolgschade. Heb nog niet kunnen beoordelen of het geluid nu weg is, mocht het zo zijn dat het er nog is laat ik van mij horen hier.

Het vervangen van de pomp ging overigens makkelijker dan verwacht. Ze hadden verwacht 6 uur bezig te zijn, maar waren uiteindelijk 3 uur bezig. Factuur was om die reden dan ook 300 euro.
 
Bovenaan Onderaan