Scout 4x4 is bang voor zand !!!

Mooi stukje reclame;

Sinds 1 jaar een Scout, met de standaard wielen en banden. De laatste 3-4 maanden regelmatige lege banden. Nieuwe ventielen maar geen gaatjes gevonden (al 3 keer), Wederom band leeg en opnieuw naar de dealer.

Probleem gevonden ! er zit zand tussen de banden en de velg, volgens de dealer mag ik niet van de openbare weg af (dus op zandpaden rijden). Dat is toch lastig als je hem 2 x per jaar door Zweden mee op vakantie neemt of 2 x per dag naar het bos gaat met de hond. De Scout is daar niet voor gemaakt volgens de dealer.

Ik zou zeggen kijk een op de skoda site naar de mooie Scout folder, foto's en filpjes :baby012:
 

EdK

Forumguru
staat dat ook in je manual ???
Zo nee dan even de dealer daar mee om zijn oren slaan, want het is gewoon een loze kreet.
Straks mag je ook niet meer door een kuil rijden omdat de schokbreker daar van stuk gaat !!??
 

hemi24

Forumguru
Heb mijn 'standaard' O2 afgelopen vrijdag nog door een doorweekt ruiterpad gejaagd en vervolgens nog over een sponzige zandbaan, maar mijn O2 op 17" heeft geen moddervrees..!
ASR moest wel overuren maken! En zelf had ik ook lichtelijk klamme handjes, want op zo'n moment wil je als 'kantoorpikkie' natuurlijk niet je collega van buiten hoeven bellen om een mobiele kraan te laten aanrukken...

Door de hoosbuien was de grootste drek al snel weer van de auto afgespoeld en na het bezoekje aan de washal, was de auto voor de zondag weer als nieuw!

Het verhaal van zand tussen band en velg zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn, maar een Scout of 4x4 zou toch wel tegen wat modder moeten kunnen!!!
Echte offroaders rijden ook niet met lichtmetaal, maar dat terzijde...
 

hemi24

Forumguru
Verkooppraat: ga maar eens met een echte 4x4 in de vette klei, of tussen de rotsblokken...
 

Captain Hook

Forumguru
Probleem gevonden ! er zit zand tussen de banden en de velg, volgens de dealer mag ik niet van de openbare weg af (dus op zandpaden rijden).
Woeha! :biggthumpdown:
Een 4x4 die niet in het 4x4 terrein mag. :mad:

Als dat verhaal van dat zand zou kloppen, dan geldt dat voor alle 4x4 auto's met tubeless banden... Maar als je veel in de modder of op besneeuwd terrein rijdt, dan komt er natuurlijk ook wel eens zand en gruis op je velgen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een 'gewone' VAG 4x4 auto (zoals een Golfje 4-motion, O2 Scout, een Audi A3/A4 quattro, Superb2 4x4, e.d.) niet bedoeld zijn voor de woestijn. Want dan zouden alle andere onderdelen van je aandrijflijn ook geschikt moeten zijn om in fijn zand te rijden. En zand en lagers zijn natuurlijk niet bepaald vrienden.
In reclames van de VW Touareg zie je die auto de meest onwaarschijnlijke trajecten en soorten terrein nemen.

Lijkt me toch een discutabel verhaal; een auto met aandrijving geschikt voor het terrein, die eigenlijk niet in het (bepaald?) terrein mag. Vraag me af of dit zo uitgesloten wordt bij zo'n auto.

Uit de reclameteksten op skoda.nl:

"...dat de Scout zich prima thuis voelt buiten de gebaande paden"
"De Scout beschikt over uitstekende terreinkwaliteiten. Een bodemvrijheid van 179mm gecombineerd met een vierde generatie Haldex koppeling, Hil Hold Control en permanente 4-wielaandrijving zorgen voor optimale controle tijdens alle omstandigheden."

Dit kan nog een leuke discussie worden met de dealer/importeur. Houdt ons op de hoogte!
 

French

Lid
Ik heb de afgelopen jaren in Zweden en Finland de nodig km's op onverharde wegen gereden met mijn standaard Octavia en nog nooit problemen met mijn bandenspanning gehad. De plaatselijke auto's daar stonden ook niet met lege banden dus dat je niet met een Scout offroad zou mogen is echt flauwekul. Je koopt een Scout toch juist omdat je effe wat meer wil dan alleen asfalt?
 

Rene de Wit

Actief lid
Heb mijn 'standaard' O2 afgelopen vrijdag nog door een doorweekt ruiterpad gejaagd en vervolgens nog over een sponzige zandbaan, maar mijn O2 op 17" heeft geen moddervrees..!
ASR moest wel overuren maken! En zelf had ik ook lichtelijk klamme handjes, want op zo'n moment wil je als 'kantoorpikkie' natuurlijk niet je collega van buiten hoeven bellen om een mobiele kraan te laten aanrukken...

:grin: Herinneringen aan een Peugeot 206 SW? :grin:
 

MarcoO2

Forumguru
wat een idioot verhaal is dit... ben benieuwd of andere dealers of scout-rijders dit kunnen bevestigen, of dat het een misplaatste of verkeerd begrepen uitleg van deze specifieke dealer is. :ahum:

Zou een mooi verhaal worden als je iets niet meer mag gebruiken waarvoor je 't juist gekocht hebt... Ik heb een auto met trekhaak, ik hoor de dealer al zeggen: "nee mijnheer, u mag er alleen uw hond aan vastleggen, maar een kar trekken of een fietsdrager bevestigen is écht niet de bedoeling."... :smiley29:
 

hemi24

Forumguru
Ik heb een auto met trekhaak, ik hoor de dealer al zeggen: "nee mijnheer, u mag er alleen uw hond aan vastleggen, maar een kar trekken of een fietsdrager bevestigen is écht niet de bedoeling."... :smiley29:

Behalve dan als je een hybride koopt... :uitlachen:

Even een opmerking tussendoor: we reageren allemaal op de reactie van de dealer (die niet echt plausibel is), maar er is nog niemand die zich heeft afgevraagd of de topicstarter wel een juiste bandenspanning heeft gehanteerd...

Als de velg net met de kant over een boomstronk of iets dergelijk is gekomen is het ook niet verwonderlijk dat de band lekt of leeg loopt doordat er vuil tussen komt.
Soortgelijke problemen ondervinden vele "huisvrouwen" met hun bootschappenwagentjes als ze deze even lekker langs de stoep halen!!! :1884:
 

Vacaro

Senior Member
Kzou toch maar eens uikijken naar andere dealer, heb met mijn O2 4x4 regelmatig in het zand gezeten, al dan niet voor plezier of om paardentrailer uit wei te trekken. Heb nooit een platte band gehad. En als ik in bos had gereden was allemaal zand en daar had je eigenlijk een echte 4x4 voor nodig, toch steeds erdoor geraakt, zonder platte banden nadien. Zelfs nu nog met de Antara neem ik dazelfde boswegeltje en verbaas mij er nog steeds over da ik met de O2 erdoor kwam.

Dus gewoon in zand blijven rijden maar andere dealer zoeken.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb ook een 02 4X4 met 17" velgen (225/45/17)
tot nu toe ook nog géén lekke banden gehad...
een vriendin van mij heeft enkele kampeerterrein voor de scouts,jeugdbeweging enz...
deze liggen ook zowat verscholen in de bossen dus ook meestal zandwegen om er heen te rijden,op het terrein zelf is gewoon gras waar je over rijdt,laatst nog één van de terreinen helpen opruimen enz..
het had ook die dag goed geregend dus modder en plassen...zij rijdt zelf met een vw transporter T4 2X4,met veel moeite en hier en daar vastrijden (dan maar duwen met 3 man) raakte ze nog toch nog van het terrein af...
met de 02 4X4 zelfs met een aanhangwagen reed ik zonder moeite het terrein op en af,ben dus nergens vast gereden,maar de modder vloog wel in het rond..ben dus heel content van m'n 02 4X4,ondanks het géén echte jeep is...:winkie:
 
Behalve dan als je een hybride koopt... :uitlachen:


Soortgelijke problemen ondervinden vele "huisvrouwen" met hun bootschappenwagentjes als ze deze even lekker langs de stoep halen!!! :1884:

Later we even vooropstellen dat ik minimaal de juiste bandenspanning hanteer, en na de eerste paar leeg lopende banden de spanning al met 0,5 BAR had verhoogt om te kijken of het hierdoor beter ging.
 

Mistraller

Senior Member
Wat een kwats. Wij hebben met onze vorige O2 (een "gewone") heel wat scandinavische onverharde weggetjes afgerammeld (van die fijne wasbordjes), en de enige lekke band die we ooit hadden was hier in NL op de snelweg.
 
Toch wel treurig... Ik hoop dat degene die die opmerking maakte dat je niet op zandpaden mocht rijden een hele dikke knipoog gaf. :smiley29:
Mijn Scout gaat heerlijk over het zand, kiezels, blubber, gras, sneeuw, ijs en ook over asfalt. Bandjes blijven gewoon vol. :super::super:
 
Bovenaan Onderaan