Columbus SD-kaart

rampie

Senior Member
Hallo,

Ik zit met een vraag inzake de skoda columbus met als partn° 3T0035680A en als SW-versie 2724.

Als ik een SD-kaart invoer van 8GB vol met muziek, dan geeft hij soms de melding dat hij deze kaart niet herkent (hier staan nochans enkel MP3's op). Na enkele malen proberen neemt hij deze kaart dan wel en speelt deze af.

Als ik deze laat zitten in het slot en de auto afsluit en later terug start, navigeer naar Media, dan zit er zogezegd geen SD-kaart in volgens hem, terwijl ik deze er nog niet heb uitgehaald. Als ik dan de radio laat spelen en een heel eind rei (soms na 15minuten) springt opeens de SD-kaart actief en begint hij deze af te spelen.

Heeft iemand van jullie dit al eens voorgehad en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt.

rampie

Senior Member
Kaart wel al enkele malen geformateerd en opnieuw gevuld, maar nog geen andere geprobeerd (had geen meer liggen). Deze namiddag krijg ik weer 1binnen en test ik het met die.

Noord26

Forumguru
Dan kun je iets gerichter gaan zoeken als je de kaart uit kunt sluiten. Formateer je de SD wel in het NTFS formaat?

rampie

Senior Member
Formatteren onder Windows van de kaart als NTFS geeft geen problemen. met SD-Formatter v4 geeft hij de melding dat de drive of de memory card niet ondersteund wordt door de software.

rampie

Senior Member
@hpolie : constant foutmelding dat de stick write-protected is terwijl de format wel lukt onder windows :)

EDIT: net geprobeerd met een multicardreader en hiermee werkt het wel (in een microSD adapter constant die foutmelding.

hpolie

Senior Member
Nou ja, het belangrijkste is dat het nu wel werkt. Je wordt er inderdaad wel eens ziek van wat je allemaal moet uit proberen om het goed werkend te krijgen. :D

rampie

Senior Member
ok 2 verschillende items. De een zegt formatteren via SD-formatter (dan komt deze terug in FAT32) de ander zegt formatteren als NTFS.

Welke moet het zijn?

Noord26

Forumguru
Alles groter als 4Gb moet je zowiezo NTFS formatteren. Anders heb je niet alles van de 8Gb beschikbaar. FAT32 is in PC wereld al lang niet meer van toepassing.

andrehj

Forumguru
Dat klopt niet (helemaal). In de Windows-wereld is NTFS inderdaad al jaren de standaard. Maar je gaat op twee punten de mist in:
  1. Fat16 ging inderdaad maar tot 2 GB. Fat32 gaat veel verder (tot in de Terabytes). Jouw limiet van 4 GB is de max FILE size van Fat32.
  2. Veel multimediaapparatuur (radio's, telefoons, camera's etc) kunnen niet overweg met NTFS, maar wel met Fat32. Daarom is het aan te raden om SD-kaartjes voor je autoradio altijd met Fat32 te formateren. Dit geeft veel minder vaak (eigenlijk nooit) problemen dan NTFS.
Hier staat het wel aardig uitgelegd (veel beter dan dat ik dat kan):
http://techcosupport.com/press/maximum-size-of-a-fat-32-partition/

Over radio-navigatiesystemen gesproken: Zeker de Amundsen+ (en zijn voorganger) ondersteunen NTFS niet, daar zit je dus sowieso aan FAT32 vast. Hoe het met de nieuwe MQB apparatuur is weet ik niet.

rampie

Senior Member
Heb nu 1kaart geformateerd als NTFS (oude kaart) en 1 nieuwe als FAT32. Ik kijk tijdens de rit naar huis wat het geeft. Ik hou jullie op de hoogte.

(indien het probleem aan de radio-navigatie ligt, kan het probleem opgelost worden door evt. een firmwareupgrade of niet? misschien fout in software waardoor deze niet goed uitleest?)

Michelv.

Forumguru
Zou kunnen dat een firmware update het probleem verhelpt, je hebt nog een behoorlijk oude firmware.
Een firmware kan! fout gaan, is niet geheel zonder gevaar, een gewaarschuwd mens.

rampie

Senior Member
OK, na een rit van en naar het werk, heb ik weer wat meer info.

De nieuwe SD-kaart geformateerd als FAT32, geeft geen problemen. Elke keer ik die insteek, leest hij die netjes uit.
De oude SD-kaart geformateerd als NTFS, geeft continue problemen. Zodra ik deze insteek, krijg ik de foutmelding op de SD-kaart.

Gisteravond had ik de multicardreader niet mee en kon ik deze dus niet formatteren met SDformatter. Ik formatteer hem nu hiermee en probeer het dan nogmaals. ik hou jullie op de hoogte

andrehj

Forumguru
Kijk, dat sterkt mij weer in mijn overtuiging dat je NTFS alleen moet gebruiken bij (windows) computers. Voor multimedia-apparatuur is FAT32 veel simpeler en minder probleemgevoelig.

Noord26

Forumguru
Duidelijk gooide is de totale beschikbaarheid door de war met maximale grootte per bestand van 4Gb! Maar mooi dat het hiermee opgelost is!

rampie

Senior Member
Momenteel opgelost op de nieuwe SD-kaart, nog niet op de oude. Ik probeer het nogmaals na de format van de SD mbh SD-formatter

hpolie

Senior Member
De nieuwe SD-kaart geformateerd als FAT32, geeft geen problemen. Elke keer ik die insteek, leest hij die netjes uit.

Heb je dat met dat programma gedaan waar ik die link van gegeven heb?. Dan weten we ook of dat goed werkt.
En het is fijn om te horen dat je nu een goedwerkende SD-kaart heb. :D

Bovenaan Onderaan