SD Kaart

RemunjSkoda

Nieuw lid
Na jaren Volvo te hebben gereden een Kodiq besteld die ergens:pardon: in 2022 geleverd gaat worden.
Ik heb een vraag aan jullie m.b.t het navigatie systeem.
In de Volvo zat een harde schijf voor het navigatie systeem die eens in de zoveel tijd tijdens een beurt door de dealer een update kreeg. Hoe werkt dat bij Skoda ik begreep van mijn Skoda rijdende schoonvader dat er nog SD kaarten in het nav systeem zitten en dat standaard niet heel Europa op de SD kaart staat ?
Is het mogelijk om een andere kaart te laten installeren/bestellen en hoe werkt het met updates ?

Ik lees graag jullie reacties.
En voor iedereen in dit forum alvast een hele fijne jaarwisseling een een mooi 2022

EdK

Forumguru
Er zijn systemen (amundsen ) die met SD kaart werken
Dan zijn er duurdere systemen ( in de duurdere Skoda's) die de Columbus ingebouwd hebben zitten en die hebben (hadden) er een harde schijf inzitten.

Hoe het met de Kodiaq is weet ik niet, maar je kunt in de begin periode van 3 a 4 jaar gratis kaart materiaal downloaden voor de SD kaart en die hierop zetten met de update.
Kaartmateriaal word wel steeds groter in Gb dus op bepaald moment is SD kaart te klein en zal je deel kaarten moeten installeren
Tijdens typen van dit bericht schiet me te binnen dat volgens mij het bij de Kodiaq het updaten van kaartmateriaal via de wifi verbinding gaat.
Dus sta je thuis voor deur en je hebt je wagen gelinkt aan de router dan kun je hem op die manier updaten....

EdK

Forumguru
Maar goed vijf jaar later na de laatste update van kaartmateriaal kom je ook nog wel thuis hoor....

Snoete

Lid
Skoda garandeert (min of meer) nieuw kaartmateriaal tot vijf jaar na uit produktie gaan van de navi.
Ook bij online updates in de MIB3? Krijg nu regelmatig bericht dat ik na een gratis jaar nu een "Infotainment Online" moet aanschaffen om vanaf het tweede jaar nog navigatie-updates te ontvangen. Een offline update via een USB-C stick werkt niet.

Rallye

Forumguru
Als ik het goed begrepen heb is dat alleen om ze op je apparaat via wifi te downloaden. Na dat jaar zou je nog wel met een stick moeten kunnen updaten…..

Snoete

Lid
Het rare is dat ik nog van niemand heb gelezen die een MIB3 navigatie via USB-C heeft kunnen updaten. Je zou toch denken dat er intussen veel Skoda rijders zijn waarbij de gratis proeflicentie voor het eerste jaar is verlopen....

Na het invullen van het VIN nummer op de website https://updateportal.skoda-auto.com/en-US/Updates wordt er aangegeven dat er een 25Gb update klaar staat voor mijn Octavia IV. (in januari een jaar oud)

Er is daarna echter geen mogelijkheid om die via USB-C te installeren. En ja mijn Navigatie database is ouder dan die op de website en er is (nog) geen optie in het menu om de update te starten. Zou die optie dan pas geactiveerd worden na de vervaldatum van de Skoda Connect licentie?

Snoete

Lid
Deze tekst staat in de bijgevoegde handleiding "Map updates MIB3":

Insert the USB Flash Disc into the proper connector in the front part of the car.
The vehicle uses the data on the USB disc while driving to update the
required map regions. For proper updating, we recommend to leave the
USB Flash Disc plugged into the vehicle connector each time you drive.

Heb er een dag mee rond gereden, geen idee of dat langer had gemoeten...
Zal het binnenkort nog eens langer proberen.
Er moeten toch al Skoda eigenaren zijn die dit al eerder hebben geprobeerd?
Of kun je alleen via USB updaten wanneer de "Online Infotainment" licentie verlopen is?

Mijn navigatie database in de MIB3 is nog van 2021-05 (week 5 - mei?), de Offline update op de Skoda website is van 2021-25 (week 25?)

Bijlagen

• Map-update-mib3.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan