SEAT Altea 2.0 FSI

___JC___

Forumguru
Aangezien mijn wagen bij de garage staat voor een setje Apex verlagingsveren heb ik een vervangauto gekregen, een Altea 2.0 FSI.

Op het eerste gezicht een wat saaie familie MPV en niet zo mooi als bijvoorbeeld de styling van de nieuwe Leon. Het was een grijze met 16 inch standaard velgen. Niks mis mee maar hoofden zal je er niet mee doen draaien zegmaar.

Ondanks dat het een MPV is valt de ruimte me wat tegen zegmaar. De punt van het dashboard steek uit en zit danig in de weg voor mijn rechterknie. De stoelen zijn te smal en de zittingen te laag. Mijn sportstoelen in de Octy zitten echt stukken beter. De ruimte achterin is ongeveer gelijk aan die in een Octavia en de achterbak is aanzienlijk kleiner!

Ik moet zeggen dat het wel weer even leuk is om in een benzineauto te rijden en dan zeker een beetje vlotte. De FSI motor klinkt echt goed en het is dan ook jammer dat je er zo weinig van hoort in de goed geisoleerde Altea. Een sportiever uitlaatje is wat mij betreft geen slechte keuze voor deze motor. Bij de leon met dezelfde motor hebben ze het uitlaatsysteem wel aangepast om het motorgeluid beter te laten klinken.

Wat betreft rijeigenschappen doet ie wat je zou verwachten. Oneffenheden worden netjes weggefilterd en het omderstel staat op comfortabel ingesteld. In snelle bochten krijg je af en toe het angstige gevoel dat de buitenspiegels (die bij SEAT overigens wel elektrisch in kunnen klappen) over de grond zullen schrapen! Het rubber onder de Altea (Continental Eco-contact) was van de categorie een hoop herrie maar weinig grip. Als ik m maar in de richting van een bocht stuur beginnen ze al te piepen!!

Goede en zwakke punten wat mij betreft:
+ fantastische motor
+ mooi uiterlijk
+ hoge zit

- drama stoelen
- onderstel veel te zacht (sportonderstel is een optie overigens)
- motor niet genoeg hoorbaar

Mijn conclusie: Als je een hoop ruimte wil neem dan een stationwagen. Dan heb je net zoveel zitruimte (okee minder hoofdruimte) en veel meer bagageruimte. Als je hoog wil zitten neem dan een SUV. Zo een lekkere associale PC Hoofdstraat trekker.
Ik snap de MPVtjes eigenlijk niet zo...
 

Dutch4x4

Senior Member
Ben 't helemaal eens met die conclusie.

MPV's zijn pure marketing: er wordt letterlijk lucht verkocht voor een meerprijs.

Maar aangezien vrouwen meestal de beslissing nemen in het gezin als het gaat om de auto, hebben de autofabrikanten het goed bekeken. Wat zien die vrouwen er toch in? Die hoge zit schijnt het 'm helemaal te doen: geeft ze een gevoel van veiligheid, alsof ze op de bok zitten en in control zijn.

Voor mij is die hoge zit juist een minpunt...
 

SkodaMan

Actief lid
Voor mij is "- motor niet goed hoorbaar" geen nadeel maar een voordeel. Ieder zo zijn eigen voorkeuren.
 

___JC___

Forumguru
Om een ander JC te citeren... Elk nadeel heb zn voordeel.
grin.gif


Hoge zit is relaxed omdat je goed vooruit kan kijken (en oudere mensen stappen makkelijker in), nadeel is dat het niet het sportieve rijden bevorderd zegmaar.
En als je geen motorgeluid wil horen kan je ook gewoon een Prius gaan rijden of je radio wat harder zetten.
680.gif
 
Jammer, dat deze auto zo negatief beoordeeld wordt. Ik heb een halfjaar in een Toledo (Altea met kont) gereden en was er erg enthousiast over. Helaas was ie € 120 meer in lease per maand en heb ik een Octavia genomen. Moest in het begin wel wennen dat alles (weer) zo dicht op je zit (raam en stijlen). De Toledo/Altea geeft je wel een ruim gevoel en over de kofferbak van de Toledo is niets te klagen. Bovendien is de auto korter zodat parkeren weer een voordeel heeft. Overigens is de Altea lastig vergelijken als je een getunede auto heb op sportonderstel.
 

___JC___

Forumguru
Okee ik heb inderdaad niet het beste referentiekader. Mn vader rijdt in een PT Cruiser, laat ik m daar dan eens me vergelijken.
De Altea rijdt een stuk beter dan de Cruiser. De motor is veel beter dan de 2.0 in de Cruiser. Hij zit lekkerder dan een PT Cruiser. Het enige wat de Chrysler misschien voor heeft op de Altea is de looks. Maar daar moet je van houden want veel mensen vinden m verschrikkelijk.

Kortom, als je een MPV zoekt. Neem een Altea 2.0 FSI Sport-up (sportstoelen, sportonderstel + 17 inch) en misschien een sportuitlaat erbij.
grin.gif


PS: Heb mijn Octy weer terug met Apex onderstel (- 4cm) en hij rijdt SUPER !
super.gif
 

VEEJAY

Forumguru
heb een Cordoba sport 2.0 benzine mee van vriend @win. Rijdt wel vlot, valt niet tegen.
 

Jpoers

Lid
ik moet me inderdaad aansluiten bij de groep die de chrysler niet echt mooi vind, vooral de cabrio vind ik een rijdende badkuip. en voorzien van chroom word het helemaal een drama.

Maar dat is tenslotte mijn mening!

En mijn mening over de seat's!
Vind ze erg op elkaar lijken. Al hebben sommige wel leuke designdetails. De toledo vind ik de kont alleen heel jammer.
Maar rijden doen ze zeker lekker. Mijn buurman heeft de Leon top sport (ofzoiets) +200pk en sportonderstel. Gaat als de brandweer en heerlijk kuipstoelen.

Maar voor dat geld toch liever een octi!
 

Pedro

Lid
Het zal aan mij liggen, maar ik vind de 2.0FSI motor (net als de 1.6FSI)een aanfluiting,.........futloos,slap,slecht lopend en niet echt zuinig.
Het zou voor mij de laatste motor zijn die ik zou kiezen, de concurrentie heeft vaak betere motoren vind ik.

De TFSI is wel een fijne, de "normale FSI" voelt aan als een 1.3 uit 1983 met een slechte afgestelde carburateur en verotte contactpuntjes.

(sorry fsi-eigenaren, is slechts mijn mening, velen zijn het gelukkig oneens met me)
wink.gif
 

AMBIO2

Actief lid
Wat bedoel je met slecht lopend, stationair of tijdens
het rijden ?
Heb een 1.6 mpi en die loopt stationair ook niet echt lekker
maar ga je ermee rijden dan is er niets aan de hand.

Qua zuinigheid heb ik al meer gehoord dat dat tegenvalt.
 

Pedro

Lid
Vooral in deellast en vollast, stationair is acceptabel, maar ook niet geweldig.
Het is net of hij niet lekker afgesteld is al ware het een oude carburateurmotor met een slechte afstelling.
 

Mariusz

Nieuw lid
De hele MPV hype is ook niet aan mij besteed; meer luchtweerstand, meer rolneiging en overhellen en meer massa, en op de koop toe een veel te hoge zit, een onoverzichtelijke carrosserie en niet eens zoveel ruimte (vooral die kofferbakken zijn om te huilen). De hoge instap is voor ouderen inderdaad een voordeel maar meer kan ik van deze staalklompen ook niet maken...
923.gif
 

___JC___

Forumguru
Heb net nog even in een Altea met een beetje pit gereden.
Een FR diesel gechipt door JD engeneering naar 210pk (bij Van der Velden in Benthuizen). Het was er een in WTCC, Tom Coronel trim dus je valt lekker op zegmaar.
grin.gif


Rijdt super! De FR motor maakt veel minder herrie dan de standaard 2.0tdi en hij trekt heerlijk door de toeren door de JD chip op maat. De remmen zijn echt goed, vergelijkbaar met de remmen van een O1 RS (brembo). Het Altea model kan me nogsteeds niet echt bekoren maar de motor is een toppertje. Als je een RS TDI neemt zou ik dus even een tripje naar Lochem of Benthuizen maken!
 

Bijlagen

  • 40514-18-11-06_1525.jpg
    40514-18-11-06_1525.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 31

s-line

Forumguru
Jammer, dat deze auto zo negatief beoordeeld wordt. Ik heb een halfjaar in een Toledo (Altea met kont) gereden en was er erg enthousiast over. Helaas was ie € 120 meer in lease per maand en heb ik een Octavia genomen. Moest in het begin wel wennen dat alles (weer) zo dicht op je zit (raam en stijlen). De Toledo/Altea geeft je wel een ruim gevoel en over de kofferbak van de Toledo is niets te klagen. Bovendien is de auto korter zodat parkeren weer een voordeel heeft. Overigens is de Altea lastig vergelijken als je een getunede auto heb op sportonderstel.

Ik heb er ook 1 gehad en was toch echt wel een fijne auto hoor.
Maar alleen de kofferbak was echt veel te klein.
Verder was het best een leuke verschijning maar je moet er wel wat van maken, maar dat is bij de meeste auto,s zo.
Gr.michiel
Afbeelding 149.jpg
 
Bovenaan Onderaan