Seat investeert miljard in vier jaar

Fabia

† In Memoriam
Seat staat bekend als het zorgenkind van de Volkswagen Groep. Toch gaat het de goede kant op. De verliezen worden telkens minder en de komende vier jaar wordt er een miljard euro geïnvesteerd.



Seat verwacht in 2013 winstgevend te zijn. In 2010 werd door de Spaanse tak van het Volkswagen concern nog een verlies geschreven van 311 miljoen euro. Tot en met september van dit jaar is het verlies al gedaald naar 101 miljoen. De komende vier jaar wordt een miljard euro in het merk geïnvesteerd. Daarmee is Seat de derde grootste investeerder in Spanje.
Met het geld wordt vanaf volgend jaar een modeloffensief gestart. Dat moet Seat eindelijk in de zwarte cijfers brengen. Verder wordt er gewerkt om de capaciteit in de fabriek in Martorell beter te benutten. Daartoe is daar dit jaar bijvoorbeeld de Audi Q3 in productie gegaan.
“Mijn doel is om Seat zo snel mogelijk blijvend in de winstcijfers te krijgen,” vertelt Seat-CEO James Miur. “Inmiddels zijn we hard op weg om dat te bereiken. Voor het eerst in jaren, gaan we onze doelen halen. De capaciteit in Martorell is 500.000 auto’s per jaar. Op de middellange termijn moeten we die geheel gaan benutten.” In 2010 zijn 340.000 Seats geproduceerd in Martorell. Dit jaar moeten dat er acht tot tien procent meer zijn. Voor 2018 wordt gestreefd naar 800.000 Seats per jaar.
Tot het einde van het jaar worden bij Seat duizend nieuwe mensen aangenomen. De meerderheid wordt geworven in Spanje. Dat is een flinke opsteker voor het land, waar de werkloosheid twintig procent is. Bij mensen onder de dertig is het zelfs veertig procent. Op het moment werken 13.500 mensen bij Seat.

Bron: Autoweek.
 

RefleCs

Forumguru
Ik vind de modellen van Seat best mooi maar het interieur.... is om te huilen. Vooral van de simpelere modellen. De Ibiza bijvoorbeeld is een grote plastic doos van binnen. De Faab is wat dat aangaat een stuk volwassener. Ik heb zelf de eerste Leon gereden en dat was een hele nette en bovenal prettige auto waar werkelijk alles op en aan zat. En dat voor een zeer geschikte prijs.
 

sitechris

Donateur
Eerste Leon was nog wel te doen, maar huidige Leon heeft ook droevig interieur. En Seat krijgt steeds meer een 'petjes' imago. Dat schrikt wellicht de zakelijke rijder toch wat af. En de Exeo? Ik mag hopen dat Seat deze cruciale blunder nooit meer begaat.
 

RefleCs

Forumguru
Helemaal mee eens. Ik heb nog gekeken naar de Altea XL als gezinswagen op zich een nette auto maar kwam veel te duur uit in de lease. Seat is niet mijn merk meer. De Fabia heeft wellicht een wat oubolliger uiterlijk maar je krijgt er zoveel meer auto voor. En ik had zoiets ik ga voor de scout die is net wat eigenwijzer dan de gewone faab.
 

Cordoba

Forumguru
Wat de verliescijfers van Seat betreft: ik denk dat je in de gaten moet houden, dat die behoorlijk gemanipuleerd kunnen zijn. Seat is onderdeel van het VAG-concern, en diverse onderdelen worden tussen de verschillende VAG-fabrieken uitgewisseld, daarnaast worden er in de Seatfabrieken ook andere merken gemaakt en er worden Seats in andere fabrieken gemaakt. Door uitwisseling van onderdelen (zoals bijvoorbeeld motoren en andere niet modelgebonden onderdelen) en de 'gast-productie' van auto's, kun je door het prijskaartje dat je er aanhangt, winst- en verliescijfers tussen verschillende onderdelen manipuleren. Door bijvoorbeeld Seat meer te laten betalen dan VW voor eenzelfde motorblok, kun je de winst van VW opkrikken en dit van Seat om laten slaan in verlies. Reden voor dergelijke manipulatie kan liggen in de belastingstelsels in de verschillende landen van vestiging.
 

sitechris

Donateur
Nou, zo heel veel Seats worden ook niet verkocht. De Exeo bv is een grote flop. En dat is toch een belangrijk volumemodel met betere winstmarges dan op een Ibiza.
 

Hetzer

Forumguru
Afrika is de markt waar het Volkswagen concern, Seat in positioneerd.
En daar zit ook niet echt een groei, Skoda heeft het beter voor mekaar met de groeiende markten in India en China.
 

TL@

Forumguru
Ik vind ook dat ze dat miljard best eens gebruiken om een fatsoenlijk interieur in elkaar te steken, het is echt te triest voor woorden wat Seat momenteel aanbiedt.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben het helemaal met je eens. Ik vind de Leon en de Ibiza leuke auto's om te zien maar als je dan het interieur ziet:biggthumpdown:.
 

Atria

Actief lid
Ben het helemaal met je eens. Ik vind de Leon en de Ibiza leuke auto's om te zien maar als je dan het interieur ziet:biggthumpdown:.

De octavia heeft een mooier interieur dan de Leon, maar het interieur van de huidige Ibiza is toch echt niet minder dan de huidige fabia, daar is ook alles hard zwart plastic, terwijl de ibiza met een mooi stuur en zilveren kleuraccenten een vlotte degelijke uitstraling heeft.
 

RefleCs

Forumguru
De octavia heeft een mooier interieur dan de Leon, maar het interieur van de huidige Ibiza is toch echt niet minder dan de huidige fabia, daar is ook alles hard zwart plastic, terwijl de ibiza met een mooi stuur en zilveren kleuraccenten een vlotte degelijke uitstraling heeft.

Vlotte degelijke uitstraling voor Seat... moa... vind ik wel meevallen. De ibiza ziet er aardig uit van binnen maar ik weet niet of je wel eens met de vingers het dash van een Faab en van een Ibiza hebt ingedrukt. De Faab is in te drukken dus zacht! (geen hard plastic dus) de Ibiza is kanonhard dat doet direct ook afbreuk aan de looks kwa afwerking. Interieur is voor mij de grootste reden geweest om voor de Faab te gaan ipv de Ibiza.
 

sitechris

Donateur
Materialen van Fabia dashboard zijn stukken beter dan in de Seat Ibiza. Dat is echt keihard plastic. Heeft dan wel een grijs kleurtje, maar ik word er depressief van. Net als het aluminiumlook plastic op de stuurwielen. Zo fout!
 

Atria

Actief lid
Ibiza heeft links en rechts van het stuur zacht materiaal met als de fabia. Ik heb beide auto's gehad. Mijn Fabia had rond de roosters zilver gespoten plastic randen (deze zijn nu gewoon zwart bij de fabia) en de portiergrepen zijn in de fabia van plastic. In de ibiza van echt ijzer. De portierbekleding is bij beide gewoon hard plastic, dus daar is echt geen verschil in.........
 
Bovenaan Onderaan