Fabia
† In Memoriam
Seat staat bekend als het zorgenkind van de Volkswagen Groep. Toch gaat het de goede kant op. De verliezen worden telkens minder en de komende vier jaar wordt er een miljard euro geïnvesteerd.
Seat verwacht in 2013 winstgevend te zijn. In 2010 werd door de Spaanse tak van het Volkswagen concern nog een verlies geschreven van 311 miljoen euro. Tot en met september van dit jaar is het verlies al gedaald naar 101 miljoen. De komende vier jaar wordt een miljard euro in het merk geïnvesteerd. Daarmee is Seat de derde grootste investeerder in Spanje.
Met het geld wordt vanaf volgend jaar een modeloffensief gestart. Dat moet Seat eindelijk in de zwarte cijfers brengen. Verder wordt er gewerkt om de capaciteit in de fabriek in Martorell beter te benutten. Daartoe is daar dit jaar bijvoorbeeld de Audi Q3 in productie gegaan.
“Mijn doel is om Seat zo snel mogelijk blijvend in de winstcijfers te krijgen,” vertelt Seat-CEO James Miur. “Inmiddels zijn we hard op weg om dat te bereiken. Voor het eerst in jaren, gaan we onze doelen halen. De capaciteit in Martorell is 500.000 auto’s per jaar. Op de middellange termijn moeten we die geheel gaan benutten.” In 2010 zijn 340.000 Seats geproduceerd in Martorell. Dit jaar moeten dat er acht tot tien procent meer zijn. Voor 2018 wordt gestreefd naar 800.000 Seats per jaar.
Tot het einde van het jaar worden bij Seat duizend nieuwe mensen aangenomen. De meerderheid wordt geworven in Spanje. Dat is een flinke opsteker voor het land, waar de werkloosheid twintig procent is. Bij mensen onder de dertig is het zelfs veertig procent. Op het moment werken 13.500 mensen bij Seat.
Bron: Autoweek.
Seat verwacht in 2013 winstgevend te zijn. In 2010 werd door de Spaanse tak van het Volkswagen concern nog een verlies geschreven van 311 miljoen euro. Tot en met september van dit jaar is het verlies al gedaald naar 101 miljoen. De komende vier jaar wordt een miljard euro in het merk geïnvesteerd. Daarmee is Seat de derde grootste investeerder in Spanje.
Met het geld wordt vanaf volgend jaar een modeloffensief gestart. Dat moet Seat eindelijk in de zwarte cijfers brengen. Verder wordt er gewerkt om de capaciteit in de fabriek in Martorell beter te benutten. Daartoe is daar dit jaar bijvoorbeeld de Audi Q3 in productie gegaan.
“Mijn doel is om Seat zo snel mogelijk blijvend in de winstcijfers te krijgen,” vertelt Seat-CEO James Miur. “Inmiddels zijn we hard op weg om dat te bereiken. Voor het eerst in jaren, gaan we onze doelen halen. De capaciteit in Martorell is 500.000 auto’s per jaar. Op de middellange termijn moeten we die geheel gaan benutten.” In 2010 zijn 340.000 Seats geproduceerd in Martorell. Dit jaar moeten dat er acht tot tien procent meer zijn. Voor 2018 wordt gestreefd naar 800.000 Seats per jaar.
Tot het einde van het jaar worden bij Seat duizend nieuwe mensen aangenomen. De meerderheid wordt geworven in Spanje. Dat is een flinke opsteker voor het land, waar de werkloosheid twintig procent is. Bij mensen onder de dertig is het zelfs veertig procent. Op het moment werken 13.500 mensen bij Seat.
Bron: Autoweek.