Seat Leon Cupra ST - Bye bye Octavia RS

sitechris

Donateur
Bye bye Octavia RS. De Leon heeft meer power (280 vs 220), is meer hardcore (adaptieve dempers, sperdifferentieel standaard) en is dankzij rijkere uitrusting uiteindelijk goedkoper (is nu ook zo bij de hatchbacks). Ik vind de Octavia RS een mooie auto, rijdt erg fijn. Maar de Cupra biedt gewoon meer spektakel.

http://www.seat.nl/nieuws/2015/seat-leon-st-cupra-280
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Oei! Ik heb geen beeld wat het verschil in ruimte is, maar anders wordt dat toch een harde dobber voor Skoda denk ik!
 

ertromp

Forumguru
Prachtige auto en inderdaad ga je voor de prestaties en een mooie prijs dan is de ST een betere dan de O3
 

Joske

Forumguru
Ter info:

maximale bagageruimte van de O3 RS bedraagt: 1740 liter, die van de Seat 1470 liter

gemiddeld verbruik "op papier" bedraagt voor de O3: 6,4 l/100km die van de Seat 6,7 l/100km

van 0 - 100: de RS doet dat in 6,9 seconden, de Cupra in 6,1 seconden (vergelijking in manueel geschakeld)



Voor wat het waard is, en voor wie het een verschil kan maken in keuze :)
 

Cordoba

Forumguru
Het verschil in ruimte is toch wel behoorlijk, en ik denk dat zowel Seat als Skoda hier hun imago bevestigen:
- Skoda ruim en goed bruikbare ruimte
- Seat sportieve loot aan de VAG-boom
 

Joske

Forumguru
vind het wel fascinerend dat VW hun 300pk blokje uitgeleend heeft aan stiefdochter Seat.. Een poging de verkoopcijfers omhoog te krijgen? :)
 

peterrapid

Forumguru
Is ook nodig voor Seat want vorig jaar nog een artikeltje gelezen dat Seat een pak meer auto's aan de man moest brengen om rendabel te worden en de nieuwe leon een succes moest worden om het voortbestaan van Seat te garanderen. Denk wel dat het hun aardig is gelukt.
 

s-line

Forumguru
Niet alles gaat om ruimte toch? Ik denk inderdaad dat een leon toch echt wel meer spektakel geeft als een octavia. Simpelweg omdat de octavia te groot is om een lekkere gooi en smijt auto te worden. Dan gaat de grote van de auto toch echt wel nadelig worden.
 

Mk4

Senior Member
En welk intrieur je het meest aanspreekt, daar loer je ook constant tegenaan.

En voor wat het waard is, hoe zou het met de afschrijving zitten van beide wagens?

Maar over smaak valt niet te twisten, Leon oogt wel spannender van d zijkant, maar blijf verliefd op het neusje van de O3 RS
 

Rallye

Forumguru
De Octavia III is inderdaad wel wat groot te worden, juist ook op de achterbank waar ik het niet nodig heb. De Leon is net zo lang als de Octi II. Inderdaad iets om naar te kijken over een jaar of twee......

Door het ontbreken van waanzinnige pakketten (PDC voor en achter alleen met KESSY bij de Octavia en dus €1.600). Is de SEAT ook met nuttige extra's goedkoper.
 
Laatst bewerkt:

Mettes

Forumguru
Bij aankoop van mijn RS ben ik ook langs geweest bij Seat.
De maximale motorisatie was toen de FR 1.8 Tsi.
Had toen de cupra st reeds beschikbaar geweest,had ik de RS niet gekozen.
Wat betreft de kofferruimte is er wel een enorm verschil.
In cijfertjes lijkt het verschil niet zo groot,maar in werkelijkheid is het enorm.
Bij de octavia RS is deze echt wel een pak groter en deze stelling mag ook door getrokken worden voor het interieur.
Nu,echt hard_core gaan was ook niet echt mijn bedoeling.(al kan een break moeilijk als hard-core bestempeld worden.)
Mijn opzet was het verkrijgen van een snelle familiewagen en de RS voldoet prima aan die eis.
De helft van de paardjes zijn in het dagelijks verkeer bijna niet te benutten en een circuitrijder ben ik niet.Conclusie: de RS voldoet meer dan voldoende en is qua ruimte de beste keuze.
Het koppel is idem aan de cupra,maar de cupra heeft meer paardjes.
Deze paardjes ga ik waarschijnlijk enkel bij de zeldzame stoplichtsprintjes missen.
After-all is voor mij de RS mischien toch de beste keuze geweest.
Het zijn gewoon de overwegingen die men moet maken.
Ruimte=RS , Sportiviteit en handling=Cupra st
 
Laatst bewerkt:

Mk4

Senior Member
Voor een paar centen heb je bij Abt 295 pk in de Rs en 420nm meen ik. Ik overweeg het nog steeds, maar durf niet zo goed haha.
 
Bovenaan Onderaan