Tuner111
Forumguru
Er is een nieuwe leider in het klassement der vlotte stationwagons opgestaan. Met een 2.0-liter motor en voorwielaandrijving. Eh, wat?
Seat is dol op ‘Ring-records. Ze waren wat blij toen de Leon Cupra onder de 8 minuten dook en daarmee het FWD-Ringrecord verpletterde. Die vreugde was alleen van korte duur, want vorig jaar zette Renault een nóg snellere tijd neer met de Mégane R.S. 275 Trophy-R.
Maar Seat heeft weer iets gevonden om wederom een recordje te claimen: namelijk dat van de snelste stationwagon op de ‘Ring, dat nog op naam stond van de Audi RS4 Avant (B7). Ze duwden de Spaanse coureur Jordi Gené achter het stuur van de 280 pk sterke Leon Cupra ST – die 45 kg zwaarder is en 27 cm verder uitsteekt dan de hatchbak – en lieten hem los in de Groene Hel.
Gené wist op Michelin Pilot Sport Cup-banden een tijd van 7:58 te klokken. Een nette 0,44 seconden sneller dan de reguliere Leon Cupra. Hoe dat mogelijk is? De Spaanse coureur zegt tegen Top Gear dat de ST door zijn lengte beter te balanceren is dan de SC:
“With the longer body here we can play with the rear end, to help position the car. It is a very nice racing feeling when you disconnect the ESC.”
We hebben nog geen officiële video van de recordpoging, dus tot die tijd zal u het moeten doen met onderstaande fly-by.
Seat is dol op ‘Ring-records. Ze waren wat blij toen de Leon Cupra onder de 8 minuten dook en daarmee het FWD-Ringrecord verpletterde. Die vreugde was alleen van korte duur, want vorig jaar zette Renault een nóg snellere tijd neer met de Mégane R.S. 275 Trophy-R.
Maar Seat heeft weer iets gevonden om wederom een recordje te claimen: namelijk dat van de snelste stationwagon op de ‘Ring, dat nog op naam stond van de Audi RS4 Avant (B7). Ze duwden de Spaanse coureur Jordi Gené achter het stuur van de 280 pk sterke Leon Cupra ST – die 45 kg zwaarder is en 27 cm verder uitsteekt dan de hatchbak – en lieten hem los in de Groene Hel.
Gené wist op Michelin Pilot Sport Cup-banden een tijd van 7:58 te klokken. Een nette 0,44 seconden sneller dan de reguliere Leon Cupra. Hoe dat mogelijk is? De Spaanse coureur zegt tegen Top Gear dat de ST door zijn lengte beter te balanceren is dan de SC:
“With the longer body here we can play with the rear end, to help position the car. It is a very nice racing feeling when you disconnect the ESC.”
We hebben nog geen officiële video van de recordpoging, dus tot die tijd zal u het moeten doen met onderstaande fly-by.