Seat Leon FR TDI

sitechris

Donateur
Dit weekend een weekendje Praag gedaan, met mijn eigen gechipte Octi DPF en een Leon FR TDI. Allebei ongeveer even sterk, leuk vergelijkingsmateriaal. We hebben lekker zitten switchen tussen de auto's en ik heb dit weekend ruim 400 Autobahn kilometers met de Leon gemaakt en heb de auto's na elkaar kunnen rijden, dus een goede vergelijking kunnen maken.

Wat me erg opviel, de Leon is stukken stiller dan de Octavia. Vooral minder windgeruis en ook hoor je de motor veel minder. Het lijkt bijna een common-rail. Ook loopt de motor best mooi, mijn 8-klepper is een stuk rauwer. Ook een opmerkelijk verschil, vrijdag waaide het best hard, waar ik met mijn Octi af en toe wat klappen van de wind mocht opvangen, lag de Leon snaarstrak op de weg. Ook de besturing van de Leon was op hoge snelheid net een tikkie lekkerder. De auto geeft op hoge snelheid veel meer vertrouwen. Bij de Octavia wordt het boven de 200 km/h net wat minder.

Qua prestaties waren beide auto's gelijkwaardig bij volle acceleratie (100 naar 215), wel komt de Leon net wat koppel tekort. Je moet dus vaker terugschakelen.

De Leon wint het ook als het gaat om de stoelen. De sportstoelen van de Leon zitten goddelijk. Daar kunnen de standaardstoelen van de Octavia net niet aan tippen. Maar eigenlijk moet je de sportstoelen van de FR vergelijken met die van de RS.

De Octi wint het op het gebied van vering, vooral voor de achterpassagiers. Die hebben het best wel te verduren in de Leon als je over matig Autobahn asfalt hobbelt. Als bestuurder merk je er overigens veel minder van, dan is het goed toeven in de Leon. Qua beenruimte achter is het in de Octi goed toeven, maar in de Leon ook. Ik merkte nauwelijks verschil, een compliment voor de Seat.

Grootste minpunt van de Seat teleurstelt is de kwaliteit van gebruikte materialen en afwerking. Hard plastic vind je in de Seat te vaak terug. Mist allemaal net dat beetje extra wat de Octi wel heeft. Ook reed de Leon onzuiniger, verschil van 1,3 liter per 100 kilometer.

Maar mijn conclusie is wel: als Seat bij een nieuw model Leon eindelijk eens werk maakt van het interieur, stap ik over op de Seat, want als rijdersauto bevalt de auto me erg goed.
 

___JC___

Forumguru
Hee Chris helemaal eens met je verhaal, maar vergelijk m nou eens met een gelijkwaardige auto dus een RS TDI. Jij hebt wel het vermogen maar geen sportonderstel of sportstoelen. Niet verbazend dus dat dit dan ook beter geregeld is bij de Leon FR. En de Octy blijft het natuurlijk ruim winnen op ruimte van de Leon.
 

LenK

Forumguru
Bij de overstap een x aantal jaar geleden van Toledo 2 naar Octavia 1 was het opvallendst dat het stuurgedrag van de Skoda tov de Seat een stuk minder was.
De Seat was in bochten veel "strakker" en op de snelweg ging ie beter rechtuit. De O1 was niet echt verzot op bochten en op de snelweg moest er nogal wat gestuurd worden om op koers te blijven.
Wat sturen betreft was de Seat voor mij veruit de betere.
Ik denk dat O2 stuurgedrag te vergelijken is met die Toledo.

Ook de vering van de Toledo vond ik prettiger. Bij de O1 was die te slap. Bij drempel voorzichtig rijden anders ging de voorkant over de grond. De Seat had hier geen last van zonder dat ie onconfortabeler was.

Materiaal gebruik vond ik in deze vergelijking beter bij de Seat. De Toledo had toen het dashboard van de A3, maar de rest was ook duidelijk degelijker.

Skoda interieurs en materiaal gebruik hebben Seat ondertussen wel ingehaald.
Over rij-eigenschappen kan ik geen uitspraak doen omdat ik in de huidige Seats niet gereden heb.
 

sitechris

Donateur
Hee Chris helemaal eens met je verhaal, maar vergelijk m nou eens met een gelijkwaardige auto dus een RS TDI. Jij hebt wel het vermogen maar geen sportonderstel of sportstoelen. Niet verbazend dus dat dit dan ook beter geregeld is bij de Leon FR. En de Octy blijft het natuurlijk ruim winnen op ruimte van de Leon.

Dat is ook zo, de vergelijking met de RS TDI was meer op zijn plaats geweest. Ben benieuwd hoe de RS op de weg ligt bij hoge snelheden....
 

joergarms

Senior Member
Seat is altijd al meer het sportieve broertje uit de VAGstal geweest. Mijn broertje rijdt een Seat Cordoba 1.9tdi sport. sportonderstel, 130 pk 6 bak, platte bandjes enz, allles wat op de snellere uitvoeringen hoort te zitten.
Qua comfort op de autobahn vond ik het niet geweldig, bonkt een beetje zegmaar. Maar op de Nurnburgring is het echt een kanonnetje eersteklas. Dat ding is de bochten niet uit te branden en komt goed van z'n plek.
 

Desperado

Forumguru
Qua comfort op de autobahn vond ik het niet geweldig, bonkt een beetje zegmaar. Maar op de Nurnburgring is het echt een kanonnetje eersteklas. Dat ding is de bochten niet uit te branden en komt goed van z'n plek.

Dus als je woon-werk op de Nurnburgring is moet je hem nemen :super:
 

___JC___

Forumguru
Dat is ook zo, de vergelijking met de RS TDI was meer op zijn plaats geweest. Ben benieuwd hoe de RS op de weg ligt bij hoge snelheden....

Ik heb nog nooit in een RS TDI gereden moet ik zeggen maar mijn 'nep RS' met ongeveer gelijk vermogen en 4cm apex verlaagd ligt als een blok op de weg, ook boven de 200. Zijwind heb ik ook eigenlijk niet zoveel last van moet ik zeggen. Maar dat kan met het gewicht in de auto te maken hebben. :baby012:
 

sitechris

Donateur
Ik heb nog nooit in een RS TDI gereden moet ik zeggen maar mijn 'nep RS' met ongeveer gelijk vermogen en 4cm apex verlaagd ligt als een blok op de weg, ook boven de 200. Zijwind heb ik ook eigenlijk niet zoveel last van moet ik zeggen. Maar dat kan met het gewicht in de auto te maken hebben. :baby012:

dan zou je juist last moeten hebben van overhellen ;)
 

Roel

Lid
Dat is ook zo, de vergelijking met de RS TDI was meer op zijn plaats geweest. Ben benieuwd hoe de RS op de weg ligt bij hoge snelheden....

Ik kan alleen maar spreken over de O1 RS, maar deze ligt ver boven de 200 nog steeds strak op de weg. Wat dan, net als de O2, vervelend is, is het windgeruis.

By the way. Leuk verslag:super:.

Gr,

Roel.
 
Bovenaan Onderaan