sitechris
Donateur
Dit weekend een weekendje Praag gedaan, met mijn eigen gechipte Octi DPF en een Leon FR TDI. Allebei ongeveer even sterk, leuk vergelijkingsmateriaal. We hebben lekker zitten switchen tussen de auto's en ik heb dit weekend ruim 400 Autobahn kilometers met de Leon gemaakt en heb de auto's na elkaar kunnen rijden, dus een goede vergelijking kunnen maken.
Wat me erg opviel, de Leon is stukken stiller dan de Octavia. Vooral minder windgeruis en ook hoor je de motor veel minder. Het lijkt bijna een common-rail. Ook loopt de motor best mooi, mijn 8-klepper is een stuk rauwer. Ook een opmerkelijk verschil, vrijdag waaide het best hard, waar ik met mijn Octi af en toe wat klappen van de wind mocht opvangen, lag de Leon snaarstrak op de weg. Ook de besturing van de Leon was op hoge snelheid net een tikkie lekkerder. De auto geeft op hoge snelheid veel meer vertrouwen. Bij de Octavia wordt het boven de 200 km/h net wat minder.
Qua prestaties waren beide auto's gelijkwaardig bij volle acceleratie (100 naar 215), wel komt de Leon net wat koppel tekort. Je moet dus vaker terugschakelen.
De Leon wint het ook als het gaat om de stoelen. De sportstoelen van de Leon zitten goddelijk. Daar kunnen de standaardstoelen van de Octavia net niet aan tippen. Maar eigenlijk moet je de sportstoelen van de FR vergelijken met die van de RS.
De Octi wint het op het gebied van vering, vooral voor de achterpassagiers. Die hebben het best wel te verduren in de Leon als je over matig Autobahn asfalt hobbelt. Als bestuurder merk je er overigens veel minder van, dan is het goed toeven in de Leon. Qua beenruimte achter is het in de Octi goed toeven, maar in de Leon ook. Ik merkte nauwelijks verschil, een compliment voor de Seat.
Grootste minpunt van de Seat teleurstelt is de kwaliteit van gebruikte materialen en afwerking. Hard plastic vind je in de Seat te vaak terug. Mist allemaal net dat beetje extra wat de Octi wel heeft. Ook reed de Leon onzuiniger, verschil van 1,3 liter per 100 kilometer.
Maar mijn conclusie is wel: als Seat bij een nieuw model Leon eindelijk eens werk maakt van het interieur, stap ik over op de Seat, want als rijdersauto bevalt de auto me erg goed.
Wat me erg opviel, de Leon is stukken stiller dan de Octavia. Vooral minder windgeruis en ook hoor je de motor veel minder. Het lijkt bijna een common-rail. Ook loopt de motor best mooi, mijn 8-klepper is een stuk rauwer. Ook een opmerkelijk verschil, vrijdag waaide het best hard, waar ik met mijn Octi af en toe wat klappen van de wind mocht opvangen, lag de Leon snaarstrak op de weg. Ook de besturing van de Leon was op hoge snelheid net een tikkie lekkerder. De auto geeft op hoge snelheid veel meer vertrouwen. Bij de Octavia wordt het boven de 200 km/h net wat minder.
Qua prestaties waren beide auto's gelijkwaardig bij volle acceleratie (100 naar 215), wel komt de Leon net wat koppel tekort. Je moet dus vaker terugschakelen.
De Leon wint het ook als het gaat om de stoelen. De sportstoelen van de Leon zitten goddelijk. Daar kunnen de standaardstoelen van de Octavia net niet aan tippen. Maar eigenlijk moet je de sportstoelen van de FR vergelijken met die van de RS.
De Octi wint het op het gebied van vering, vooral voor de achterpassagiers. Die hebben het best wel te verduren in de Leon als je over matig Autobahn asfalt hobbelt. Als bestuurder merk je er overigens veel minder van, dan is het goed toeven in de Leon. Qua beenruimte achter is het in de Octi goed toeven, maar in de Leon ook. Ik merkte nauwelijks verschil, een compliment voor de Seat.
Grootste minpunt van de Seat teleurstelt is de kwaliteit van gebruikte materialen en afwerking. Hard plastic vind je in de Seat te vaak terug. Mist allemaal net dat beetje extra wat de Octi wel heeft. Ook reed de Leon onzuiniger, verschil van 1,3 liter per 100 kilometer.
Maar mijn conclusie is wel: als Seat bij een nieuw model Leon eindelijk eens werk maakt van het interieur, stap ik over op de Seat, want als rijdersauto bevalt de auto me erg goed.