SEAT onthult eerste volledig elektrische auto

Hetzer

Forumguru


Echt mooier word de Altea er niet op, maar SEAT werkt aan zijn eerste elektrische auto die in Spanje wordt ontworpen, ontwikkeld en zal worden geproduceerd.

fwozty.jpg


SEAT werkt aan zijn eerste elektrische auto die in Spanje wordt ontworpen, ontwikkeld en zal worden geproduceerd. Naast de onthulling van het Altea XL Electric Ecomotive prototype, een compleet elektrisch aangedreven auto met nul emissies, presenteerde de Spaanse autofabrikant tevens een plug-in hybride prototype in de vorm van de Leon TwinDrive Ecomotive.
Gedurende de komende maanden zal SEAT exemplaren van beide modellen beschikbaar stellen aan Spaanse overheidsinstanties voor gebruik in hun vloot van voertuigen. Dat zal SEAT waardevolle informatie opleveren over het gebruik van de auto’s met het oog op de serieproductie van elektrische auto’s op de middellange termijn. De onderneming voorziet de lancering van zijn eerste elektrische plug-in hybride in 2015, een jaar later gevolgd door een compleet elektrische auto.
De bekendmaking van de lancering van de eerste elektrische auto’s valt samen met de start van het grootste modellenoffensief ooit in de geschiedenis van SEAT. De onderneming zal gedurende de komende twaalf maanden vier nieuwe modellen introduceren. De eerste daarvan is SEAT’s nieuwe stadsauto, de Mii.

De Altea XL Electric Ecomotive maakt de weg vrij voor elektrische mobiliteit. Hij heeft een actieradius van 135 kilometer en net als bij alle auto’s van het merk, garandeert SEAT volop rijplezier dankzij een motor die goed is voor 85 kW/115 pk en een koppel van 270 Nm. Die combinatie resulteert in een begrensde topsnelheid van 135 km/u. Dankzij zijn ruime interieur en grote bagageruimte is de elektrische Altea XL Stationwagon zowel geschikt voor privé- als zakelijk gebruik.

De nieuwe SEAT Leon TwinDrive Ecomotive is een baanbrekend concept op het gebied van plug-in hybrides, doordat hij de voordelen van emissievrij rijden combineert met de actieradius van een auto met een traditionele verbrandingsmotor. In de elektrische stand heeft de TwinDrive een bereik van 52 kilometer en een topsnelheid van 120 km/u. In de gecombineerde modus (elektrisch plus verbrandingsmotor) bedraagt het geschatte brandstofverbruik slechts 1,7 liter brandstof of 18,5 kWh per 100 km, het equivalent van 39 g/km CO2, en ligt de topsnelheid op 170 km/u.


bron Pon
 

TL@

Forumguru
Waarom hebben die dingen altijd zo'n totaal ontoereikende topsnelheid. 135 voor de elektrische is gewoon te triest voor woorden en die 170 voor de hybride is eigenlijk ook gewoon veel te traag om nog met plezier in de auto te stappen.
 

turboturbo

Forumguru
....en weer een dichte grill ;)....
(is vooral voor het 'idee': groene, zuinige associatie die mensen erbij hebben, weet ook wel dat het niet echt zoden aan de dijk zet....)
 

Fabia

† In Memoriam
En als je dan de prijzen ziet van die electrische auto's dan koop ik veel liever benzine uitvoering waarmee ik ook nog eens veel verder kan komen.
 

sitechris

Donateur
Elektrische auto's vind ik vooralsnog helemaal niets. Met name prestaties, beperkte actieradius en het feit dat ze geen geluid maken. Maar ja...voor een Altea zijn prestaties en geluid niet zo spannend. Als je dat belangrijk vindt, koop je wel een andere auto.

Wat ik niet begrijp is het succes van de Tesla Roadster. Ding kost een ton, is begrensd op 200 km/h (de eerste de beste Astra is sneller), heeft een actieradius van ongeveer 300 km, in een tunneltje heb je geen plezier en dankzij het zware accupakket is de handling minder goed als in de donorauto, de Lotus Elise.. Ff naar Basel rijden op een dagje kun je wel vergeten. De Lotus Elise kost 65k, is maar paar tienden langzamer van 0-100 en topt harder. Of een Boxster S? BMW 1M? Audi TT RS? Allemaal te koop voor minder geld dan de Tesla. Je geweten afkopen voor een ton vind ik best prijzig. Zijn betere manieren om dat te doen ;)
 
Bovenaan Onderaan