Seat rijder test O2

poekie

Actief lid
Ik moet mijn Seat Leon 110PK TDI Sport in gaan leveren aangezien de teller bijna op 180.000 staat.
Daarom wat om me heen gekeken en besloten eens een testrit in een Skoda Octavia II te gaan maken.

Eerste testrit was een week geleden in een Skoda Ocatavia II combi elegance met 2.0 140PK diesel motor en bijna alle resterende opties er ook nog op. (leren stoelen, schuif/kanteldak, etc)
Helaas mocht ik em maar een half uurtje meenemen maar dat zou genoeg zijn om een eerste indruk te krijgen.

Negatieve punten:
<ul type="square">[*]Ik kreeg (in eerste instantie) de indruk dat bij het remmen van 180 naar 80 de auto de neiging heeft om nadat de neus naar beneden is gedoken en de voorvering heeft ingedrukt, om dan niet recht in het spoor te blijven maar naar een bepaalde kant uit te wijken. Rem karakterestiek van 100 naar 0 (ABS noodstop) was prima en had niet deze eigenschap,
[*]Radio geluid was (in eerste instantie) erg schel.
[*]Geen elektrisch inklapbare spiegels.
[*]Slechts een rode '<font color="red">I</font>' ipv volledige in rood '<font color="red">TDI</font>' voor deze zwaarste turbo diesel /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Zeer krachtige 140 PK motor met een koppelkromme zo vlak als een tafelblad.
[*]kort schakelende versnellingsbak (met 6 versnellingen).
[*]Heel veel extra's: Parking Distance Control, cruise control, MP3 CD speler met gala functie, dual zone airco, tas haken achterin, light assistant, regensensor, sport onderstel, 17-inch lichtmetalen velgen, multifunctioneel stuur, etc, etc
[*]Goede stoelen. In mijn huidige Seat Sport zitten sportstoelen met hoge zij-wangen die als doel hebben dat de bestuurder bij wat snel genomen bochten op z'n plaats blijft zitten. Ook met deze (leren) O2 stoelen blijft de bestuurder onder gelijke omstandigheden gewoon op z'n plaats zitten en glijd niet over de stoel bij het nemen van een straffe bocht.
[/list]
2de testrit was hetzelfde weekend bij PON in Leusden. Daar kreeg ik een O2 met dezelfde 140PK diesel maar dan in de sedan uitvoering ipv de combi. Ook deze auto had een sport onderstel.
In feite waren de ervaringen hetzelfde als bij de O2 van de dealer met dit verschil dat er een 'Nexus' navigatie/geluidsinstallatie in zat. Hier was ik niet erg van onder de indruk. Het was relatief traag, je kunt zonder cd-wisselaar niet de navigatie cd-rom en tegelijkertijd een muziek cd-rom erin hebben en in mijn geval rij ik 95% van de tijd geen nieuwe routes (lees: woon-werk verkeer en bekende adressen). Dan is voor mij een paar duizend euri beter aan andere opties besteed.
De 3de testrit was ook bij PON en was alleen even in een auto rijden met DSG bak. Hier kan ik ook kort over zijn; Da's niet voor mij. Ik moet een koppelingspedaal hebben.
Van PON nog wel een mooie zwarte miniatuur O2 combi gekregen. Om zeg maar 'te helpen beslissen'.
Wel verleidelijk nu ik daar de hele dag tegenaan zit te kijken ...

De 4de testrit was vandaag weer in de auto van de dealer die hierboven ook als eerste genoemd werd.
Ik had vantevoren een afspraak gemaakt dat ik de auto graag een uur mee zou willen nemen, dat was geen probleem.

Negatieve punten (correctie):
<ul type="square">[*]Na nog een paar herhaalde (forse) rem akties (verlaten bosweg zonder mensen) kom ik tot de conclusie dat bij zowel remmen zoals op de snelweg bij een naderende file, van hoge snelheid naar lage snelheid zonder tot stilstand te komen, alsook bij een echte noodstop met ABS, de auto keurig in z'n spoor blijft. desondanks is het remgevoel anders dan bij de Seat Leon waar de remmen veel eerder lijken in te grijpen en veel meer lijken te 'bijten', zonder het remgevoel van de O2 'sponsachtig' te willen noemen. Beiden zijn verschillend maar doen in prestatie niet voor elkaar onder.
[*]Radio geluid bleek op maximale treble en minimale bas te staan. Deze instellingen corrigeren was voldoende voor een acceptabel geluid.
[*]Nog steeds geen inklapbare spiegels.
[*]Nog steeds alleen een rode '<font color="red">I</font>' en geen volledig rode '<font color="red">TDI</font>' en om het nog erger te maken onder de motorkap 'TDI' helemaal in het zilver! Niks rood, zelfs geen '<font color="red">I</font>'. Dat is toch echt een zwaar minpuntje /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Bij de 2de keer dat ik bij de dealer binnen kom nog zonder iets gezegd te hebben met de juiste voor en achternaam aangesproken worden en weten dat ik voor een testrit in de 2-liter diesel kom. Positief puntje voor de dealer.
[*]Overige punten zijn hetzelfde gebleven als bij de eerste testrit (zie hier boven)
[/list]
Mee eens? niet mee eens? opbouwende kritiek? laat maar horen ...
(Niet helemaal duidelijk of dit soort posts in het forum 'rijimpressies' horen of hier)
 

blacktdi

Actief lid
Nu heb je geloof ik vier keer in de Octavia gereden en ik moet eerlijk bekennen dat er van je zogenaamde nevatieve punten eigenlijk niets overblijft. Een heleboel regels schrijven over de kleur van de letters TDI vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Geen ik klapbare spiegels wat moet je ermee, ik rijd al heel wat jaren auto en nog nooit maar dan ook nooit een schade aan mijn speigels gehad en al zeker niet als ik stil stond. De remmen zijn inderdaad minder bijterig als de Seat maar zoals je al aangeeft wel met hetzelfde resultaat. En een radio, dat is persoonlijk maar vind dat dat niets met de auto zelf temaken heeft.
Dus samengevat eigenlijk geen negatieve punten, dus bestellen dat ding.
 

higgy

Forumguru
Volgens mij ga jij gewoon bestellen! /forum/images/graemlins/smile.gif

Als je per se die elektrisch inklapbare spiegels wilt dan moet je elektrisch verstelbare stoelen nemen, krijg je die spiegels erbij.

Welkom in de club alvast! /forum/images/graemlins/wink.gif
 

poekie

Actief lid
Inderdaad eigenlijk geen negatieve punten.
Electrische spiegels is niet om schade te voorkomen maar omdat ik vaak in parkeergarages vlak naast elkaar parkeer en dan nog met m'n dikke pens tussen mijn auto en die ernaast wil wurmen. Dat gaat makelijker met ingeklapte spiegels.
En wat betreft de rode 'TDI' Ik bestel de auto waarschijnlijk zonder type aanduiding. Hoef ik de rode stift ook niet te pakken.
 

Karstieman

Forumguru
Ik kan me alleen maar aansluiten met de motivatie dat ik mijn Leon geen moment gemist heb.. /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Arjen

Actief lid
En om nog even op de remmen terug te komen:

Als je de remassist (BAS) hebt, heeft snel en abrupt remmen wel degelijk een enorm effect. Mischien niet bijterig maar absoluut zeer heftig.

Een geweldige toevoeging.
 

VEEJAY

Forumguru
Zo Poekie jij gaat niet over een nacht ijs zeg, maar liefst 4 proefritten.

Dat met die TDI letters is mij ook opgevallen, gelukkig ben ik niet de enige die dat jammer vindt /forum/images/graemlins/blush.gif

Veel succes met je keuze! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

nomad

Senior Member
Ik denk niet dat de kleur van je TDI letters zo belangrijk zijn. En anders bestel je een tdi plaatje van een Fabia en plak je die erop. Dan heb je wel een rode D en I.
Ik vraag me ook af hoe vaak je 170+ op de snelweg rijd, gezien het feit dat je "forse" remacties erg belangrijk zijn. En ja, ik mis de inklapbare spiegels ook van mijn vorige Leon Sport, maar nu ik ze niet heb, heb ik ze nog niet 1 keer met de hand ingeklapt. Ik was zelf ook redelijk kritisch, maar er zaten zoveel voordelen aan de O2 dat ik redelijk snel overstag was.
 

Dutch

Actief lid
BAS is toch standaard op elke O2? Of heb ik het nu mis? Onderstaande haal ik van de website van Skoda.

Standaarduitvoering:
ABS + MSR + ASR + BAS (remassistent)

Als optie kun je dan nog kiezen voor ESP incl. ABS + MSR + ASR + EDS + BAS
 

Dutch4x4

Senior Member
Vier testritten! Dat is nog eens niet over één nacht ijs gaan!

Wat ik nog mis bij je indrukken: hoe vind je de wegligging ten opzichte van je Seat? Hoe bevalt het sportonderstel?
 

poekie

Actief lid
Ik kon geen verschil ontdekken tussen het sportonderstel van de Seat en van de Skoda. Daarom voor de zekerheid nog even bij de dealer nagevraagd of het niet om precies hetzelfde onderstel gaat. Maar de dealer is van mening dat ondanks dat beiden sterk op elkaar lijken het toch om verschillende onderstellen gaat.

Wat betreft keuze is een Octavia zonder sport onderstel geen keuze. De vraag is nu allen of het een volledig sportpakket wordt of toch alleen het onderstel en de velgen.
Reden hiervoor is niet zozeer dat je dan het multifunctionele stuur kan behouden maar meer dat ik nu last van de sportstoelen in mijn Seat begin te krijgen.
Ik ben een 2 meter lange 125 kilo wegende aap en dat betekend dat ik met mijn dijbeen niet tussen maar op de zijwangen van de sportstoelen rust. en als je met je hand daarin knijpt voel je de metalen beugel die daarin zit.
Nu weet ik niet of het sluitage van de stoel is of gewoon het model maar na een rit van een uur waarbij die metalen beugel in mijn dijbeen drukt begin je dat wel te voelen.
Vandaar ook mijn interesse of de gewone stoelen ook goede zijdelingse 'grip' hebben bij scherpe bochten.
 

poekie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik vraag me ook af hoe vaak je 170+ op de snelweg rijd, gezien het feit dat je "forse" remacties erg belangrijk zijn.

[/ QUOTE ]

Laten we zeggen dat ik mijn snelheid aanpas aan het overige verkeer.
Ik rij zelden in de file en regelmatig 's nachts. Xenon lampen en en goede remmen zijn natuurlijk nooit weg.

Zowel electrisch inklapbare spiegels als eventueel after-market rem schijven en/of blokken zijn niet genoeg reden om niet voor de Ocatavia te kiezen.
Een O2 wordt het dus zowieso wel, de vraag is nu nog welke uitvoering en opties /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik ben een 2 meter lange 125 kilo wegende aap

[/ QUOTE ]

/forum/images/graemlins/ot.gif dus eigenlijk is het niet poekie, maar POEKIE /forum/images/graemlins/cheer.gif
 
Bovenaan Onderaan