poekie
Actief lid
Ik moet mijn Seat Leon 110PK TDI Sport in gaan leveren aangezien de teller bijna op 180.000 staat.
Daarom wat om me heen gekeken en besloten eens een testrit in een Skoda Octavia II te gaan maken.
Eerste testrit was een week geleden in een Skoda Ocatavia II combi elegance met 2.0 140PK diesel motor en bijna alle resterende opties er ook nog op. (leren stoelen, schuif/kanteldak, etc)
Helaas mocht ik em maar een half uurtje meenemen maar dat zou genoeg zijn om een eerste indruk te krijgen.
Negatieve punten:
<ul type="square">[*]Ik kreeg (in eerste instantie) de indruk dat bij het remmen van 180 naar 80 de auto de neiging heeft om nadat de neus naar beneden is gedoken en de voorvering heeft ingedrukt, om dan niet recht in het spoor te blijven maar naar een bepaalde kant uit te wijken. Rem karakterestiek van 100 naar 0 (ABS noodstop) was prima en had niet deze eigenschap,
[*]Radio geluid was (in eerste instantie) erg schel.
[*]Geen elektrisch inklapbare spiegels.
[*]Slechts een rode '<font color="red">I</font>' ipv volledige in rood '<font color="red">TDI</font>' voor deze zwaarste turbo diesel /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Zeer krachtige 140 PK motor met een koppelkromme zo vlak als een tafelblad.
[*]kort schakelende versnellingsbak (met 6 versnellingen).
[*]Heel veel extra's: Parking Distance Control, cruise control, MP3 CD speler met gala functie, dual zone airco, tas haken achterin, light assistant, regensensor, sport onderstel, 17-inch lichtmetalen velgen, multifunctioneel stuur, etc, etc
[*]Goede stoelen. In mijn huidige Seat Sport zitten sportstoelen met hoge zij-wangen die als doel hebben dat de bestuurder bij wat snel genomen bochten op z'n plaats blijft zitten. Ook met deze (leren) O2 stoelen blijft de bestuurder onder gelijke omstandigheden gewoon op z'n plaats zitten en glijd niet over de stoel bij het nemen van een straffe bocht.
[/list]
2de testrit was hetzelfde weekend bij PON in Leusden. Daar kreeg ik een O2 met dezelfde 140PK diesel maar dan in de sedan uitvoering ipv de combi. Ook deze auto had een sport onderstel.
In feite waren de ervaringen hetzelfde als bij de O2 van de dealer met dit verschil dat er een 'Nexus' navigatie/geluidsinstallatie in zat. Hier was ik niet erg van onder de indruk. Het was relatief traag, je kunt zonder cd-wisselaar niet de navigatie cd-rom en tegelijkertijd een muziek cd-rom erin hebben en in mijn geval rij ik 95% van de tijd geen nieuwe routes (lees: woon-werk verkeer en bekende adressen). Dan is voor mij een paar duizend euri beter aan andere opties besteed.
De 3de testrit was ook bij PON en was alleen even in een auto rijden met DSG bak. Hier kan ik ook kort over zijn; Da's niet voor mij. Ik moet een koppelingspedaal hebben.
Van PON nog wel een mooie zwarte miniatuur O2 combi gekregen. Om zeg maar 'te helpen beslissen'.
Wel verleidelijk nu ik daar de hele dag tegenaan zit te kijken ...
De 4de testrit was vandaag weer in de auto van de dealer die hierboven ook als eerste genoemd werd.
Ik had vantevoren een afspraak gemaakt dat ik de auto graag een uur mee zou willen nemen, dat was geen probleem.
Negatieve punten (correctie):
<ul type="square">[*]Na nog een paar herhaalde (forse) rem akties (verlaten bosweg zonder mensen) kom ik tot de conclusie dat bij zowel remmen zoals op de snelweg bij een naderende file, van hoge snelheid naar lage snelheid zonder tot stilstand te komen, alsook bij een echte noodstop met ABS, de auto keurig in z'n spoor blijft. desondanks is het remgevoel anders dan bij de Seat Leon waar de remmen veel eerder lijken in te grijpen en veel meer lijken te 'bijten', zonder het remgevoel van de O2 'sponsachtig' te willen noemen. Beiden zijn verschillend maar doen in prestatie niet voor elkaar onder.
[*]Radio geluid bleek op maximale treble en minimale bas te staan. Deze instellingen corrigeren was voldoende voor een acceptabel geluid.
[*]Nog steeds geen inklapbare spiegels.
[*]Nog steeds alleen een rode '<font color="red">I</font>' en geen volledig rode '<font color="red">TDI</font>' en om het nog erger te maken onder de motorkap 'TDI' helemaal in het zilver! Niks rood, zelfs geen '<font color="red">I</font>'. Dat is toch echt een zwaar minpuntje /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Bij de 2de keer dat ik bij de dealer binnen kom nog zonder iets gezegd te hebben met de juiste voor en achternaam aangesproken worden en weten dat ik voor een testrit in de 2-liter diesel kom. Positief puntje voor de dealer.
[*]Overige punten zijn hetzelfde gebleven als bij de eerste testrit (zie hier boven)
[/list]
Mee eens? niet mee eens? opbouwende kritiek? laat maar horen ...
(Niet helemaal duidelijk of dit soort posts in het forum 'rijimpressies' horen of hier)
Daarom wat om me heen gekeken en besloten eens een testrit in een Skoda Octavia II te gaan maken.
Eerste testrit was een week geleden in een Skoda Ocatavia II combi elegance met 2.0 140PK diesel motor en bijna alle resterende opties er ook nog op. (leren stoelen, schuif/kanteldak, etc)
Helaas mocht ik em maar een half uurtje meenemen maar dat zou genoeg zijn om een eerste indruk te krijgen.
Negatieve punten:
<ul type="square">[*]Ik kreeg (in eerste instantie) de indruk dat bij het remmen van 180 naar 80 de auto de neiging heeft om nadat de neus naar beneden is gedoken en de voorvering heeft ingedrukt, om dan niet recht in het spoor te blijven maar naar een bepaalde kant uit te wijken. Rem karakterestiek van 100 naar 0 (ABS noodstop) was prima en had niet deze eigenschap,
[*]Radio geluid was (in eerste instantie) erg schel.
[*]Geen elektrisch inklapbare spiegels.
[*]Slechts een rode '<font color="red">I</font>' ipv volledige in rood '<font color="red">TDI</font>' voor deze zwaarste turbo diesel /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Zeer krachtige 140 PK motor met een koppelkromme zo vlak als een tafelblad.
[*]kort schakelende versnellingsbak (met 6 versnellingen).
[*]Heel veel extra's: Parking Distance Control, cruise control, MP3 CD speler met gala functie, dual zone airco, tas haken achterin, light assistant, regensensor, sport onderstel, 17-inch lichtmetalen velgen, multifunctioneel stuur, etc, etc
[*]Goede stoelen. In mijn huidige Seat Sport zitten sportstoelen met hoge zij-wangen die als doel hebben dat de bestuurder bij wat snel genomen bochten op z'n plaats blijft zitten. Ook met deze (leren) O2 stoelen blijft de bestuurder onder gelijke omstandigheden gewoon op z'n plaats zitten en glijd niet over de stoel bij het nemen van een straffe bocht.
[/list]
2de testrit was hetzelfde weekend bij PON in Leusden. Daar kreeg ik een O2 met dezelfde 140PK diesel maar dan in de sedan uitvoering ipv de combi. Ook deze auto had een sport onderstel.
In feite waren de ervaringen hetzelfde als bij de O2 van de dealer met dit verschil dat er een 'Nexus' navigatie/geluidsinstallatie in zat. Hier was ik niet erg van onder de indruk. Het was relatief traag, je kunt zonder cd-wisselaar niet de navigatie cd-rom en tegelijkertijd een muziek cd-rom erin hebben en in mijn geval rij ik 95% van de tijd geen nieuwe routes (lees: woon-werk verkeer en bekende adressen). Dan is voor mij een paar duizend euri beter aan andere opties besteed.
De 3de testrit was ook bij PON en was alleen even in een auto rijden met DSG bak. Hier kan ik ook kort over zijn; Da's niet voor mij. Ik moet een koppelingspedaal hebben.
Van PON nog wel een mooie zwarte miniatuur O2 combi gekregen. Om zeg maar 'te helpen beslissen'.
Wel verleidelijk nu ik daar de hele dag tegenaan zit te kijken ...
De 4de testrit was vandaag weer in de auto van de dealer die hierboven ook als eerste genoemd werd.
Ik had vantevoren een afspraak gemaakt dat ik de auto graag een uur mee zou willen nemen, dat was geen probleem.
Negatieve punten (correctie):
<ul type="square">[*]Na nog een paar herhaalde (forse) rem akties (verlaten bosweg zonder mensen) kom ik tot de conclusie dat bij zowel remmen zoals op de snelweg bij een naderende file, van hoge snelheid naar lage snelheid zonder tot stilstand te komen, alsook bij een echte noodstop met ABS, de auto keurig in z'n spoor blijft. desondanks is het remgevoel anders dan bij de Seat Leon waar de remmen veel eerder lijken in te grijpen en veel meer lijken te 'bijten', zonder het remgevoel van de O2 'sponsachtig' te willen noemen. Beiden zijn verschillend maar doen in prestatie niet voor elkaar onder.
[*]Radio geluid bleek op maximale treble en minimale bas te staan. Deze instellingen corrigeren was voldoende voor een acceptabel geluid.
[*]Nog steeds geen inklapbare spiegels.
[*]Nog steeds alleen een rode '<font color="red">I</font>' en geen volledig rode '<font color="red">TDI</font>' en om het nog erger te maken onder de motorkap 'TDI' helemaal in het zilver! Niks rood, zelfs geen '<font color="red">I</font>'. Dat is toch echt een zwaar minpuntje /forum/images/graemlins/winkie.gif
[/list]
Positieve punten:
<ul type="square">[*]Bij de 2de keer dat ik bij de dealer binnen kom nog zonder iets gezegd te hebben met de juiste voor en achternaam aangesproken worden en weten dat ik voor een testrit in de 2-liter diesel kom. Positief puntje voor de dealer.
[*]Overige punten zijn hetzelfde gebleven als bij de eerste testrit (zie hier boven)
[/list]
Mee eens? niet mee eens? opbouwende kritiek? laat maar horen ...
(Niet helemaal duidelijk of dit soort posts in het forum 'rijimpressies' horen of hier)