Secundaire Luchtpomp Ocatavia II begint spontaan te draaien?

Jeroen71

Nieuw lid
Ik wil even een vraagje voorleggen aan het forum. Bij onze Octavia Combi II uit 2008, rijdend op benzine / LPG begint spontaan de secundaire luchtpomp vol op te draaien, zelfs terwijl we de contactsleutel in onze handen hebben. Het gevolg is dat de accu leeg loopt als deze pomp te lang blijft draaien. Momenteel de stekker er uit getrokken.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe de secundaire luchtpomp wordt aangestuurd?
Dank alvast voor meedenken

Jeroen71

Nieuw lid
Secundaire luchtpomp zit volgens ergens eerder op dit forum bij het spruitstuk van de uitlaat waarmee extra lucht bij de koude start wordt ingeblazen om de katalysator sneller op te warmen. Het is een zwart doosje aan de voorkant van het motorblok. Deze info komt van een item uit 2009 of 2010 dacht ik. In dat item ging die ratelen. Dit is bij ons niet het geval.

Jeroen71

Nieuw lid
Ik heb even teruggekeken en dat ging om een secundaire luchtpomp storing bij een octavia I, zie discussie secundaire-luchtpomp-storing 17-12-2009 gestart door Axel. Daarbij werd ook dit plaatje getoond:
upload_2018-11-30_20-35-44.png
Het gaat om onderdeel 6. Die begint spontaan te draaien.
Uit deze tekening kan ik niet achterhalen hoe de pomp wordt aangestuurd.

Edit: Link toegevoegd: scheelt zoeken ;)

Bijlagen

• upload_2018-11-30_20-34-40.png
    upload_2018-11-30_20-34-40.png
    191,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan