Secundaire luchtpomp storing

Axel

Lid
Enige tijd geleden begon het lampje van het motormanagement te branden. Had dus zoiets van "shit...". Na de auto uitgelezen te hebben bleek het te gaan om de secundaire luchtpomp. Dit bleek niet echt een heel erge storing te zijn dus is eruit gegooid. Nu kreeg ik deze melding laatst weer en bleek het weer om de secundaire luchtpomp te gaan. Nu ging ik even informeren wat zoiets kost... 410 eurootjes excl. montage. Vriend van me had ook zoiets meegemaakt met een golf 4 V5 en deze vertelde me dat ik eens op internet moest gaan zoeken. Nu kom ik ze wel tegen op internet voor aanzienlijk lagere bedragen maar nu weet ik niet of dit de juiste zijn. Kan nergens het VAG-nummer van die pomp vinden. Iemand enige ervaring hiermee of die weet welk nummer het is?
 

Axel

Lid
Het gaat hier om een Octavia I RS uit 2004. Motortype 1.8T 20V AUQ 132kW.
Kan bij bijvoorbeeld Hbase wel een artikelnummer vinden maar dit is geloof ik niet het VAG-nummer die op de onderdelen zelf staan.
 

Ronnie

Forumguru
Draait de pomp nog wel? Ik heb in de database helaas ook geen onderdeelnr. staan, wel de mogelijkheid te testen. Pin 85=-,86+12V dan zou ie moeten draaien.
Relais pin 87--30 op contact 12V: 0 ohm; zonder spanning oneindig.

Edit: relais zit op relaishouder van 3 relais met 5 zekeringen onder de motorkap, zek 2 is voor de pomp, relais links boven de zekeringen is daar ook voor.
 

Ronnie

Forumguru
Toch even de zekering nr. 2 checken in de box in de motorruimte!
Misschien even friemelen aan het relais? (slechte verbindingen)
 
Ik heb even voor je in ETKA gekeken. Voor een AUQ motor moet je de volgende secondary air pump hebben:
078 906 601 M Hij staat hier voor 279 euro ex btw in het systeem.
 

Axel

Lid
Super bedankt. Nummer komt overeen met diegene die ik gezien had. Het nummer van die is alleen 078 906 601 D. Weet niet wat het verschil tussen M en D is of wat überhaupt de betekenis daarvan is.
 
Om dit topic weer even uit de sloot te trekken...

Wat was het probleem eigenlijk met je Octavia?
Of anders gevraagd, wat zijn de symptomen van een kapotte of slecht werkende secundaire luchtpomp?

Edit: Grappig, ik zie dat je uit dezelfde gemeente als ik kom!! :bye:
 
Hoi allen,

Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Mijn pomp maakt namelijk enorm geluid bij het starten (daar is ook alleen maar voor volgens mij?) en na een drie minuten loopt hij rustig en stil.

Hij is stuk en maakt herrie.. met inbouw kost het me 1200,- en dat voor het starten en ongemak.. tja totnogtoe niet gedaan.

Duszzz.. benieuwd naar de oplossing!

Greetz, Dennis
 

Ronnie

Forumguru
De pomp loopt ook alleen maar even in de warmloopfase; Ik heb het even opgezocht in ElsaWin;
Citaat:
Prinzip und Funktion:
Prinzip:
Auf Grund des Fettgemisches enthalten die Abgase in der Kaltstartphase einen starken Anstieg der unverbrannten Kohlenwasserstoffe. Durch Sekundärlufteinblasung wird die zusätzliche Oxidation im Katalysator verbessert und es reduziert sich die Menge von Abgasschadstoffen. Die bei der zusätzlichen Oxidation freiwerdende Wärme verkürzt erheblich die Anlaufzeit des Katalysators. Hiermit wird die Qualität der Ausströmungsabgase in der Kaltstartphase grundsätzlich verbessert.
Funktiont
In der Kaltstartphase aktiviert das Steuergerät für Motronic -J220- über das Relais für Sekundärluftpumpe -J299- den Motor für Sekundärluftpumpe -V101-, das die Luft zum Kombiventil der Sekundärluft transportiert.t
Gleichzeitig wird das Sekundärlufteinblasventil -N112- aktiviert, das Unterdruck zum Kombiventil der Sekundärluft zuführt und den Weg der Sekundärluft in die Auslasskanäle im Zylinderkopf öffnet.
 

Axel

Lid
Klopt inderdaad. Na geïnformeerd te hebben toen ik storing kreeg werd mij ook verteld dat je gewoon kan rijden met een kapotte of zelfs zonder pomp.
Aangezien ik een beetje gek word van het motormanagement lampje ben ik toch van plan om de pomp te vervangen.
Dit ook aangezien ik dat lampje zie branden en er dan vanuit ga dat het de pomp is en achteraf misschien toch iets anders ook ineensstoring geeft...
 
Dank

Dank voor de informatie.. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het is wel heel erg veel geld voor 3 minuten herrie.

Maar eens op de sloop kijken. Volgens mij is er naast de RS nog een type dat de pomp heeft, de 2.0 geloof ik. Weet iemand daar meer van?

Groet,
Dennis
 

Ronnie

Forumguru
Voordat je er een andere pomp opzet; kun je hem niet openmaken en opnieuw weer gangbaar maken? Ik vermoed dat de rotor gewoon is vervuilt met roet o.i.d. Vervangen moet je zowieso dus niets te verliezen...
 

Axel

Lid
Er zijn inderdaad nog meer auto's die deze pomp hebben RS2002.
De seat leon 1.8t heeft dezelfde pomp erin zitten evenals een audi A3 met dezelfde motor. Ik heb ook al op de sloop gekeken naar deze types. Het nadeel ervan is dat er niet echt veel op de sloop staan en wanneer je er eindelijk 1 denkt te hebben gevonden zit te hele voorkant ervan in elkaar :(. Ik ga dus nu binnenkort via iemand die ik ken een nieuwe kopen met een behoorlijke korting bij de leverancier.
Ik ga wel zoals Ronnie ook zegt de pomp uit elkaar halen om te kijken of het iets is.
 

RS Nick

Nieuw lid
RS

Er zijn inderdaad nog meer auto's die deze pomp hebben RS2002.
De seat leon 1.8t heeft dezelfde pomp erin zitten evenals een audi A3 met dezelfde motor. Ik heb ook al op de sloop gekeken naar deze types. Het nadeel ervan is dat er niet echt veel op de sloop staan en wanneer je er eindelijk 1 denkt te hebben gevonden zit te hele voorkant ervan in elkaar :(. Ik ga dus nu binnenkort via iemand die ik ken een nieuwe kopen met een behoorlijke korting bij de leverancier.
Ik ga wel zoals Ronnie ook zegt de pomp uit elkaar halen om te kijken of het iets is.


Hallo, Ik heb even een vraag aan je ik heb de zelfde auto als jij nu heb ik ook die storing. Liep jou auto ook +- 800 toeren en een beetje onregelmatig?
Ook waren bij mijn mijn carter ontluchtings slangen kapot door de uitstoot. Wat heb je nu uiteindelijk gedaan en waar zit die luchtpomp eigenlijk.

Mvg Nick Stakenburg
 

RS Nick

Nieuw lid
Volgens mijn zette ik de eerste vraag op de verkeerde plek.

Hallo, Ik heb even een vraag aan je ik heb de zelfde auto als jij nu heb ik ook die storing. Liep jou auto ook +- 800 toeren en een beetje onregelmatig?

Ook waren bij mijn mijn carter ontluchtings slangen kapot door de uitstoot. Wat heb je nu uiteindelijk gedaan en waar zit die luchtpomp eigenlijk.
Nog een vraag, Klinkt het alsof je choke er op staat de eerste min??

Mvg Nick Stakenburg

 

Tachi

Actief lid
^^ De 2.0 met AQY motor heeft ook de secundaire luchtpomp. Volgens ElsaWin hebben motoren met code AZH en AZJ het ook.
Bij mij is dat ding zwart (ding rechtsonder in plaatje)
Ik dacht als je slang nummer 3 loshaalt geeft dat ding een vrij lawaaiig tikkend geluid. Of was het toch de andere. Anyway, één van de twee.

S26-0137.jpg

Vertaling van de werking uit Elsawin zei:
Tijdens de koude start wordt door het secundaireluchtsysteem lucht achter de uitlaatkleppen geblazen. Daardoor worden de uitlaatgassen met zuurstof verrijkt, wordt een naverbranding ingeleid en wordt zodoende de opwarmfase van de katalysator versneld. De aansturing van de combiklep en van de motor voor de secundaireluchtpomp -V101- wordt verzorgd door het Motronic-regelapparaat -J 220- via het relais voor de secundaireluchtpomp -J 299-.
 
Bovenaan Onderaan