Selector lever emergency operation

Fabber

Lid
Goedemiddag,

Ik ben sinds 3 weken in het bezit van een Yeti 1.4TSI met DSG uit 2016. Heerlijke auto!

Aantal jaren geleden had ik al eens een Yeti, de 1.8TSI 4x4, wat een beest maar bovenal wat een fijne auto.
Toen mijn Open Insignia aan z'n einde was de keuze gemaakt om weer voor een Yeti te gaan, dat is dus de 1.4TSI met DSG geworden.

Ik wilde perse DSG omdat ik al eens eerder in een automaat had gereden en vond dat heerlijk.
Ondanks de vele problemen op het internet over de DSG toch de keuze voor een DSG gemaakt. En tot op heden geen spijt van.

Maar dat zou wel eens kunnen veranderen.

Op vakantie in Frankrijk wilde ik de manuele stand wel eens proberen omdat we een aantal bergjes over moesten.
Dus in de D stand naar rechts. Geen mogelijkheid om de pook naar voren of achteren "te tikken".
In de Maxidot verschijnt er ook een steeksleutel, daar waar normaal staat in welke versnelling je rijdt.

Uitlezen geeft de volgende melding:
WhatsApp Image 2022-07-30 at 9.20.55 AM.jpeg

Ja, melding is al gemaakt bij de garage. Toch zou ik graag wat meer achtergrond info willen hebben in de hoop dat ze me niet met het kluitje in het riet sturen.
Dat gevoel begint me namelijk al een beetje te bekruipen omdat de garage dit relateert aan de trekhaak die ze voor aflevering eronder hebben gezet.
Ik als leek relateer deze foutmelding echter niet aan een trekhaak.

Is dat terecht, of zou het kunnen?

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Over je vraag: Gerrit Speek zegt het volgende over deze fout:
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen defect
Sensor defect
Mechanische storing
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang schakelaar
Check op mechanische storing

Grote kans dat t in de schakelaar zelf zit, ik denk dat de pook of een onderdeel daarvan vervangen moet worden. Relatie met de trekhaak lijkt mij erg onwaarschijnlijk, al krijg je soms onverwachtse foutmeldingen door een niet- of verkeerd ingeleerde trekhaak. Maar ik zou dan verwachten dat dat gebeurt als je m in R zet.

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Kan het zijn dat het woordje 'niet' hier een ander woordje zou moeten zijn? 'nu' bijvoorbeeld?

"Toen mijn Open Insignia aan z'n einde was de keuze gemaakt om weer voor een Yeti te gaan, dat is dus niet de 1.4TSI met DSG geworden"

Fabber

Lid
@PizzaPieter helemaal gelijk, zal het aanpassen!

@Tees, ik zal daar een berichtje plaatsen.
Ik was in de veronderstelling dat ik best lang op het forum gezocht heb voor deze melding maar was deze nog niet tegengekomen.
Kan ik de betreffenden oorzaken en oplossingen ergens op het forum vinden?

Fabber

Lid
Ik heb ook de codes nog laten nakijken die betrekking hebben op de trekhaak (zoals Trailer). Deze waren allemaal geactiveerd.

Afgelopen weekend ook nog een fietsendrager achterop gehad en bijv. alle lampen deden het. Lijkt me dat de trekhaak goed gemonteerd is.
Wat wel opviel is dat het start/stop systeem het niet deed, maar weet niet of dat logisch is als je een fietsendrager aangekoppeld hebt.

Tees

Donateur
Kan kloppen hoor, Gerrit Speek heeft een website waar bijna alle VCDS foutcodes op staan met beschrijvingen van mogelijke oorzaken. Daar kwam mijn quote vandaan en is een behoorlijk goede basis om te beginnen met zoeken.
S/S uit met iets op de trekhaak kan zijn, S/S neemt allerlei parameters mee om te bepalen of t aangezet wordt of niet.

ertromp

Forumguru
Grootste vermoeden is een switch in de keuzehendel die niet werkt of waar misschien vuil/stof om heen zit. Bij schakelen naar recht komt de hendel niet in S stand blijkbaar.
Werkt alles in de D stand nog normaal? En kun je nog zonder problemen naar P?
Heeft geen moer te maken met het plaatsen van de trekhaak.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Fabber

Lid
@ertromp alles lijkt normaal te werken.

Ik kan alle overige standen bereiken al vind ik wel dat de pook zich niet soepel beweegt. Geen idee hoe soepel een nieuwe pook aanvoelt.

Ik kan nog van de D naar rechts om in de "manuele" modus te komen.
Dan kan ik niet naar boven of onderen "tikken". Er verschijnt dan wel een steeksleutel in de Maxidot.
Als ik de pook vervolgens weer naar links plaats kan ik wel alle overige standen weer gebruiken.

Fabber

Lid
Even een update;

garage dacht dus dat het lag aan de trekhaak, dat die niet goed ingeleerd was. Had al aangegeven dat ik daar niet in geloofde. De kenmerken die horen bij het aansluiten van bijv. een fietsendrager op de trekhaak kwamen naar boven.
Maar goed, ik snap wel dat ze dat eerst zelf willen zien/ervaren.

Ze willen nu de pook vervangen nu ze ook tot de conclusie zijn gekomen dat het niet aan de trekhaak ligt.

Wordt vervolgt.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Fabber

Lid
Gisteren is de Yeti bij de garage geweest en is de pook vervangen. Wat een verschil zeg. Alleen al het schakelen tussen de verschillende standen gaat nu zo soepel. En nu kan ik ook de manuele schakel optie gebruiken.

Probleem dus opgelost!

Bovenaan Onderaan