Service beurt 15.000 of 30.000km

bobracing

Forumguru
IK wil graag even jullie mening en ervaring horen.
Ik rij met mijn wagen als ik zo doorrij tegen de 30.000km per jaar, heb nu in 6 maanden al 14.000km gereden. Toen ik me wagen kocht heb ik de riem laten vervangen omdat ik daarvan het gereedschap niet had en toen direct de servicebeurt erbij laten doen. Nu zij de dealer dat hij om de 15.000 een beurt nodig had. Nu viel het mij op dat er wel een originele skoda Castrol sticker op het kleppendeksel zit waarop staat, longlife oil dus dat zou betekenen dat de beurten pas om de 30.000km hoeven of 1 jaar ipv 15.000 of 1 jaar.
De wagen moet de beurt hebben bij de 225.000 dus wat zeggen jullie en kan dit ook en is dat voorgeschreven? In VCDS kan ik het zo aanpassen dat is het probleem niet. Maar weet niet of deze serie lichting wagens dat kan?
Wagen is van Juli 2010 dus echt de eerste combi greenline 1.2TDI.

Alvast bedankt!

Ps is er ook ergens een dealer lijst te vinden van wat er bij iedere km stand of servicebeurt vervangen of nagekeken moet worden ?

zedrak

Lid
Beste Bobracing, vele zullen zeggen dat je onderhoudsvoorschrift moet aanhouden. In VCDS kan je het inderdaad op 30k zetten. Hoe is je olieverbruik? Is deze nog nihil? Dan had ik idd de longlifeolie gebruikt. Is er toch olieverbruik, dus je dient olie bij te vullen, was ik als ik jou was, overgestapt naar 5W40 MSP. Ook hier kan je 30k mee rijden. Ik doe dat al jaren.

Als je je onderhoudsboekje openslaat staat precies omschreven wat er bij welke kilometrage gedaan dient te worden. Succes hiermee. Bespaart je veel geld, en je onderhoud is gewoon goed! (Ookal lees je straks (denk ik) hieronder andere verhalen).

bobracing

Forumguru
Mijn olieverbruik is niks... heb bij de 12.500 het pijl bekijken en hij staat nog op 80% als je ervan uit gaat dat de max 100% is. Dus dat is netjes nietwaar. Het boekje ga ik erbij pakken, maar de wagen is altijd lease onderhouden geweest dus gewoon standaard om de 15.000km dacht ik. Maar als ik op internet kijk kan je bij de fabia ook om de 30.000km de beurten doen. Dus als het verder nergens anders op berust is wil ik dat doorvoeren, anders zit ik iedere 6 maanden me olie te vervangen.... lijkt me iets te veel van het goede....

zedrak

Lid
De 15, 45, 75 etc. Zijn alleen oliewissels. Naar mijn mening niet noodzakelijk bij normaal rijgedrag. Bij veel stilstand of de auto naar het uiterste stampen, zou ik wel de tussenbeurten doen.

bobracing

Forumguru
Ik rij dus genoeg voor een diesel, maar race er niet mee, maar rij gewoon met het verkeer mee. Gebruik hem ook bijna dagelijks. Dus dan is het kwestie van juist olie met de specs vinden en wisselen samen met het filter etc.
Niemand toevallig het servicelijstje voor me?

zedrak

Lid
5W30 LL-3

Iedere 60 luchtfilter, brandstoffilter
Iedere 30 olie, oliefilter, interieurfilter
Eens per jaar remmen gangbaar maken
Iedere 2 jaar remvloeistof

Dan ben je al een heel eind.

frits183

Forumguru
Echter @bobracing
Nu ging ik van de week een afspraak maken bij de skoda in Lelystad vertelde hij mij dat als ik niet iedere 15k de olie doe de garantie vervalt ?
Ik heb een greenline van 2011 via leaseplan gekocht en nog 4 mnd garantie.
Er zit longlive net 15k in en ik vindt het belachelijk om die nu zomaar in de goot te laten lopen.
Ik rij +/- 25k per jaar en wil graag gewoon bij APK een beurtje doen, eventueel zonodig extra een filter tussendoor.

En nu wou ik er gelijk maar een kn luchtfilter in plaatsen, hij is twee tientjes duurder als origineel en gaat jaren mee.

andrehj

Forumguru
Als je auto op long-life staat ingesteld, is 1x per 25k voldoende. Dat krijgt mijn S2 ook, en dan doe ik er zelfs 2 jaar over om dat te bereiken.
En dat is netjes volgens fabrieksvoorschrift.

frits183

Forumguru
Kan een 1.2 TDI greenline uit 2011 daar dan op ingesteld worden ?
VOI lees ik dan steeds hier of gewoon op 30k intervallen ?

CDK

Forumguru
voi idd, dat is een synoniem voor de longlife beurten, 30k max of 2 jaar max, afhankelijk van wat eerst komt. het kan zijn dat de auto aangeeft dat er eerder service nodig is

mzzls1

Senior Member
Ik heb ook een greenline uit 2012.
Sinds ik de 30.000km heb bereikt laat ik hem altijd die longlife beurt geven.
Werkte super!

Alleen net na 60.000 km beurt reed ik de auto in de soep, dus nu staat ie elke 100km bij de garage. Maar die beurt werkt prima.

frits183

Forumguru
@mzzls1

Ik begrijp dus dat je hem dan ook op voi kan laten zetten ?

Ligt de auto of de motor in de soep ?
Beide echt zonde hoor.
Weinig mazzel dus.

mzzls1

Senior Member
Ja hoor geen enkel probleem. Mijn Skoda dealer heeft mij erop geattendeerd.

Qua garantie en mobiliteit service was dat ook allemaal in orde.

Haha nee heb daar idd geen mazzel in gehad. Ik ben op 13 februari dit jaar betrokken geweest bij een ongeluk op de A61. Om een lang verhaal kort te maken mijn hele voorkant, vooral links, was verrot. moter naar achter geslagen enz enz.

zedrak

Lid
Beste frits 183, ik heb een fabia uit 2011. Deze kan NIET op VOI worden gezet. Al lijkt dat wel te kunnen met VCDS. Het enige dat je doet is interval op 30000 te zetten. Hij telt daarna keurig af naar 0. Toen ik mijn wagen een beurt had gegeven leef hij keurig op 0 staan.

frits183

Forumguru
Beste @mzzls1 en @zedrak

Bedankt voor deze mooie steunbetuiging.
Ik was de discussie bij de dealer verder een beetje uit de weg gegaan.
Maar nu durf ik hem wel weer aan. ;)
Ik weet dat ze hier ook meelezen het zal nu dus wel voorkomen met het beurtje.

:koffie:

Bovenaan Onderaan