Service-interval

Havana

Forumguru
Mijn O2 zat al enige tijd op VOI van 30.000 km. Nu heb ik de auto de laatste keer niet naar de dealer gebracht, maar naar een andere garage. Geheel naar tevredenheid overigens. Echter, we zijn nu exact 15.000 verder en de auto roept om service.

Heeft dit te maken met hoe de garage de service-interval heeft ingesteld of is er iets anders?
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Mijn O2 zat al enige tijd op VOI van 30.000 km. Nu heb ik de auto de laatste keer niet naar de dealer gebracht, maar naar een andere garage. Geheel naar tevredenheid overigens. Echter, we zijn nu exact 15.000 verder en de auto roept om service.

Heeft dit te maken met hoe de garage de service-interval heeft ingesteld of is er iets anders?

Bij onze O2 is dit ook het geval, de service-interval staat ingesteld op 15.000 km, om dit op te lossen moeten ze even in de software de tellerstand aanpassen naar VOI of 30.000 km.
 

Havana

Forumguru
Ik weet dat het garagebedrijf de interval heeft gereset. Ze gebruiken daar geen VAGCOM maar een systeem van Bosch. Kan het zijn dat het hier mis is gegaan?

Nog een tweede vraag: heeft de O2 een lampje of melding voor de remblokken? De monteur zei namelijk dat ze eraan zaten te komen.
 

lawewing

Forumguru
VOI kan idd aangepast worden. De onderhoudsinterval van 30dkm is wel alleen van toepassing als de (dure) Long Life Olie wordt gebruikt. Als jouw garage 'gewone' olie (5W40 of zo) heeft gebruikt dan is het verstandiger om de kortere onderhoudsinterval van 15dkm te gebruiken. Misschien dat jouw garage daarom de onderhoudsinterval ook op 15dkm heeft gezet.
 

Antera

Donateur
Niet elke auto heeft slijtindicator en dus niet altijd zeker. Remblokken kan je niet uitlezen moet je met eigen ogen bekijken hoe deze zijn
 

Chrisiewizzie

Forumguru
.......Nog een tweede vraag: heeft de O2 een lampje of melding voor de remblokken? De monteur zei namelijk dat ze eraan zaten te komen.

O2 geeft een melding als er iets met de remmen is (geel lampje in de vorm van remschijf). Als deze brandt, betekent dat vervangen van schijven of blokken.

Ik spreek uit ervaring. Toen ik de proefrit maakte, brandde deze (was van te voren aangegeven). 4 nieuwe blokken bij aflevering gekregen en twee schijven voor omdat eentje op was.
 

VEEJAY

Forumguru
Inderdaad alleen de blokken, de indicator zit er gewoon op. Mits niet afgedopt (dit moet als je sportremmen zonder slijtageindicator wil monteren).

Als ik mijn blokken nog goed kan zien dan zijn ze nog niet versleten is mijn stelregel.
 

roeland

Senior Member
Niet ervan uit gaan dat het lampje gaat branden als de remblokken versleten zijn, het wil nog wel eens gebeuren dat draadje door is of stekkers niet in elkaar zitten.

Visuele controle is de beste manier
 

Havana

Forumguru
Ik ga de garage bellen om te vragen of ze Long Life olie hebben gebruikt. En ik rijd sowieso even langs om de blokken te laten checken. Thanks all!
 

Antera

Donateur
Niet ervan uit gaan dat het lampje gaat branden als de remblokken versleten zijn, het wil nog wel eens gebeuren dat draadje door is of stekkers niet in elkaar zitten.

Visuele controle is de beste manier

Draadje door en-of stekker los zorgt ervoor dat er een melding komt van blokken op.

Maar er word veel door de garage´s verkeerde blokken gemonteerd. Indicator overbrugt of zelf de indicatie met vcds uit gezet.

Daarom altijd visuele controle
 

Havana

Forumguru
Update. Garage gebeld. Interval is bewust op 15.000 gezet. Volgens hem is 30.000 inderdaad wel mogelijk met longlife-olie, maar uiteindelijk duurder voor de klant. Hij noemde als voorbeeld de remblokken: als hij uitgegaan was van 30.000 dan hadden deze vervangen moeten worden bij de vorige beurt, maar ze konden nog zeker 15.000 mee.

Verder vertelde hij me dat longlife-olie ook best discutabel is in de autowereld. Een zoektocht via Google leert me dat hij gelijk heeft. Velen zijn erop tegen.

Derhalve.... afspraak gemaakt voor aankomende donderdag. Remblokken worden bekeken en tevens een kleine beurt incl. oliewissel.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Heb je (link naar) een artikel dat je echt goed vindt over de voor- en nadelen van het gebruik van long-life olie?

Mijn O2 heeft nu long-life olie en dan zou ik pas in 2015 weer een beurt moeten laten doen. Ik heb daar nog niet helemaal een goed gevoel bij.
 

Havana

Forumguru
Oh zeker maar ik kijk nu al op tegen de volgende ;) Behalve de remblokken achter dan namelijk ook distributieriem... Dat wordt m.a.w. een dure (en het 2-massa vliegwiel komt eerdaags ook nog...)
 

sunnyboy

Senior Member
Sinds de aanschaf (juni 2005) staat de olieservice cq onderhoudsbeurt op de 30.000km.
Gooi tussendoor 1 liter olie bij.
That's all.
Teller nu op 155.000km, nog geen remblokken/-schijven nodig gehad en ook geen accu.
Gaan toch wel lang mee is mijn bescheiden mening
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Oh zeker maar ik kijk nu al op tegen de volgende ;) Behalve de remblokken achter dan namelijk ook distributieriem... Dat wordt m.a.w. een dure (en het 2-massa vliegwiel komt eerdaags ook nog...)

Oef, ff sparen dan maar! Als de koppeling ook gelijk moet, scheelt het wel in arbeidsloon als het tegelijk met vliegwiel kan toch? Of is dat één kit tegenwoordig? Helaas zit de distributie weer aan de andere kant van het blok... Maar ja, altijd goedkoper dan een nieuwe auto kopen :pieker:
 
Bovenaan Onderaan