Service intervals/onderhoud

darkprojectx

Forumguru
Zijn er vaste km standen waarbij er weer een onderhoudsbeurt aan zit te komen?

Is handig om te weten in verband met soms een minder gevulde portemonee..

Michel

Forumguru
Bij de Fabia I is dit iedere 15.000 km. Om en om een kleine en grote onderhoudsbeurt. Bij mijn vroegere Fabia begon altijd netjes iedere 15.000 km na de laatste onderhoudsbeurt de service indicator te branden.

Michel

Forumguru
Dit is ook één van de redenen dat ik blij ben met mijn huidige auto. De Octavia hoeft pas na max. 30.000 km naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Dit laatste is wel afhankelijk van de manier waarop je de auto gebruikt. Korte ritten, veel koude starts e.d. zorgen ervoor dat je eerder onderhoud moet laten plegen. In mijn geval is dat geen probleem, omdat mijn auto over het algemeen toch voor lange(re) ritten wordt ingezet.

D

Deleted member 2717

Mijn Fabiatje staat gewoon om de 15.000 km bij de dealer om zijn beurtje te krijgen.. Sta er ongeveer om de 2 maanden dus.. ;)

darkprojectx

Forumguru
ik kan er niet aan denken om om de 2 maanden 110 en 255 euro daar af te leveren voor wat koekeloer werk.
Auto onderhouden doe ik zelf of in ergste geval bij een garage.
Of zijn die "nieuwe" skoda's zo onbetrouwbaar?

Captain Hook

Forumguru
15K interval is toch heel normaal? Zelfs menig nieuwe auto (zoals Toyota's) moet nog steeds om de 15K naar de garage.

Volgens mij was VAG één van de eersten om op vele modellen VOI in te voeren (om de 30K een beurt).

darkprojectx

Forumguru
hmm oke, ik heb nog nooit een auto gehad die om zn beurtjes riep.
vandaar dat ik ook even schrik van de intervallen en bedragen.
vroeger ging de vento 1x per maand de brug op om gecontroleerd te worden op remmen, slangen, riemen, sapjes etc. Dat deed ik gewoon zelf.
En als ik een probleem of aankomend probleem vond dan bracht ik hem naar een garage om het te laten maken/voorkomen.

corsaar

Senior Member
Ja daar gaan we weer vroeger, was alles anders, ja toen deed
ik ook veel zelf, geen probleem. Die stug geveerde rammelbakken waren altijd wel aan de praat te houden.
Maar nu 2010 gaat dat op motorgebied echt niet meer, ook de rem aansturing is electronisch
dus doe ik bijna niets meer zelf.

Ronbe

Senior Member
Ja, autorijden kost nu eenmaal geld. Maar als je kijkt naar je afschrijving, benzinekosten, verzekering en MRB, dan is je onderhoud eigenlijk maar een kleine post waar we (bijna) allemaal over klagen.
Mijn vorige Fabia heb ik nieuw gekocht, ik heb er in 4 1/2 jaar 62.000 km mee gereden.
Auto is volgens het boekje bij de dealer onderhouden. Totale onderhoudskosten in die periode: 640 euro. Dat is ongeveer 1 cent per km. Alleen je bezine kost al het tienvoudige !

joergarms

Senior Member
Onderhoud kost nou eenmaal geld, dat is bij je auto zo, maar ook bij je huis, caravan, motor etc.
Wil je geen kosten, koop dan geen auto!!

Bovenaan Onderaan