Servicebeurt na 15.000 km?

Beste mede-Skodarijders,

Ik heb 7 maanden geleden een O2 1.6 tdi uit 2010 gekocht. Dit was met beurt, bij een (niet Skoda-)dealer dus ik hoef niet eraan te twijfelen of het daadwerkelijk gebeurd is.

Nu geeft de auto na 15.000 km aan dat binnen 1.800 km een servicebeurt nodig is (de auto heeft nu 161.000 km gereden). Als ik me niet vergis zou het pas na 30.000 km moeten.

Na aflevering heb ik de beurt-aanduiding van de boordcomputer voor de zekerheid gereset, wat is de reden waarom de auto nu al deze melding geeft? Is dat omdat de olie niet goed meer is (mijn Bravo meet zelf de kwaliteit van de olie), of in het interval niet 30.000 maar korter (al dan niet alleen voor bepaalde werkzaamheden)? In het instructieboekje staat er niks over wanneer deze melding zou moeten komen.

Ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt.

Groeten van Arthur

Noord26

Forumguru
Dat ligt er aan welke olie de garage heeft gebruikt bij de beurt. Er kan zowel voor 15Dkm of (let op: maximaal 30Dkm) gekozen worden.

Spierings

Forumguru
Hij geeft dit nu al aan omdat je dit zelf in de boordcomputer gereset hebt, hij springt dan van longlife af.. Als je hem gereset hebt met een juiste tester, blijft hij gewoon op longlife staan...

Ah, dan is hij van longlife af. Zou best kunnen kloppen, het is tenslotte 15.000 km geleden.

Omdat de auto toch de kwaliteit van de olie meet, neem ik aan dat ik in principe door kan rijden totdat hij zelf aangeef dat de kwaliteit van de olie niet goed meer is?

hemi24

Forumguru
Niet doen, je hebt met de reset de auto op een vaste verversingsinterval gezet en daarbij meet deze de oliekwaliteit niet meer voor zover ik weet...

Spierings

Forumguru
Hij meet de kwaliteit niet van je olie, hij kijkt naar je manier van rijden en baseert hier het vervangingstermijn op..

Beste is gewoon olie vervangen, maar als je in 7 maanden 15000 hebt gereden zal deze waarschijnlijk probleemloos naar de 30000 kunnen.

Bovenaan Onderaan