Serviceinindicator met streepjes en drie dagtellers?

andrehj

Forumguru
Zie de foto hieronder, is het normaal dat dit er zo uit ziet? Ik had hier toch een aantal kilometers verwacht... Of komen de getallen pas na wat meer kilometers? Ik wilde namelijk checken of mijn S2 op VOI stond, maar zo kom ik daar natuurlijk niet achter. :confused:

Nog een vraagje:
Uit de vele forums die ik de afgelopen jaren (voor aanschaf van een Superb) heb gelezen bleek steeds dat er twee dagtellers waren: Eentje die steeds per rit wordt gereset en eentje die tot max 100 uur of 9999 km gaat, en die je dus mooi bij elke tankbeurt kunt resetten.
Maar nadat ik laatste net bij het tanken gereset heb, blijkt er nog een derde te zijn, die steeds onderin beeld op de maxidot staat en die je (volgens het boekje) met de knop naast de tellers moet resetten.
Drie tellers. Wat een luxe (maar nu nog een toepassing voor die derde...):smiley29:

Bijlagen

• Serviceindicator.JPG
    Serviceindicator.JPG
    19,3 KB · Weergaven: 64
Mij lijkt dat de auto je nog een beetje moet leren "kennen".
Naar mijn weten is het bij de 1.6tdi 30.000km tussen de beurten.
Rijd je erg lomp zal het wat eerder zijn.
Bij mij laat ie wel alles zien, maar ik keek pas na een 2000km voor het eerst naar de service interval.
Ik gebruik de km standen als volgt:
1 springt steeds op 0 na 2 uur stilstand o.i.d.
2 eens per maand op 0 (dan kan ik het verbruik op de wat langere termijn zien)
De onderste na iedere tankbeurt.
Ieder zijn ding zeg maar :)

Cordoba

Forumguru
Ik heb al vaker gelezen, dat in het begin nog geen service-interval wordt aangegeven pas als de auto een bepaald aantal km's heeft gemaakt, of een bepaalde leeftijd heeft.
Wat de tellers betreft: behalve de standaard km-stand van de auto heb je een zogenaamde dagteller. Daarnaast heb je via de boordcomputer nog geheugens voor 2 soorten gegevens: gegevens (waaronder de km-stand) per rit, die automatisch reset naar 0 als de auto 2 uur of langer contact uit (zie ook de post van EdRaT). Dit geheugen kun je ook apart resetten met de knop van de boordcomputer. Daarnaast heb je nog de gegevens van alle ritten bij elkaar opgeteld, ik weet niet zeker of die na 99,99 uur/9999 km reset of dat ie doortelt waarbij het voorste getal dus niet meer zichtbaar is. Dat laatste zul je dan proefondervindelijk vast moeten stellen: als na 101 uur de totale afstand op bijvoorbeeld 9450 km staat en de totale reistijd op 1 uur dan is het wel duidelijk.

Ik heb geen maxidot, en reset de gewone dagteller bij iedere tankbeurt samen met geheugen 2 van de boordcomputer: zo heb ik altijd het totaal aantal km's wat ik op een tank heb gereden in beeld, en via de BC kan ik ook de andere gegevens per tankbeurt zien (gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, totale reistijd)

Michel

Forumguru
Bij mijn Octavia gaf de service-interval de eerste paar honderd kilometer nog geen informatie. In die gevallen krijg je dus tijdelijk het plaatje van de topicstarter te zien. Als de service indicatie na een onderhoudsbeurt wordt gereset blijf je ook enige tijd verstoken van service-interval informatie. Op basis van een paar kilometer kan het systeem blijkbaar (nog) geen goede inschatting maken van het moment waarop (wederom) onderhoud nodig is.

Cordoba

Forumguru
Het systeem gebruikt dus niet de info van vóór de onderhoudsbeurt om direct een inschatting te maken. Dat is iets wat ik nog niet wist.

hemi24

Forumguru
Is ook logisch dat de oude info niet wordt gebruikt aangezien de kwaliteit van de olie, die zojuist ververst is, de basis is waarop de resterende kilometers worden bepaald...

Cordoba

Forumguru
@hemi: ik dacht dat de rijstijl/gebruik van de auto misschien gebruikt zou worden om een inschatting te maken, die na verloop van tijd/km's wordt aangepast.

andrehj

Forumguru
Iedereen bedankt, en Michel en Cordoba hadden gelijk: Inmiddels staat de teller boven de 1000 km en heb ik netjes een onderhoudsindicatie van 30.000 km of 722 dagen (oid). Probleem is dus opgelost. En ook met het brandstofverbruik gaat het best goed! Zie signature...

michelover

Forumguru
@Cordoba dat is correct je rijstijl/gebruik van de auto bepaalt ook wanneer je langs moet voor een onderhouds beurtje.
Kon het met de Superb gelukkig langer uitstellen dan met de RS.

Giant

Forumguru
Bij de 3 Supberbs I die ik gehad heb kon ik steeds langer dan 30.000 Km tussen de beurten door rijden omdat ik een tamelijk rustige rijder ben en vrij veel snelwegkilometers maak. Bij de huidige Superb 140 Pk diesel combi moest ik op exact 30.000 Km voor een eerste beurt. Net of deze nu niet meer variabel maar vast geworden is.

Bovenaan Onderaan