Sigaretten aansteker belasting?

Nee dit is geen klacht over het ritueel in brand steken van de bekende blauwe enveloppen met de sigaretten aansteker... (zou soms zo lekker zijn om te doen)
smile.gif
...

Maar mijn vraag is de volgende: De zekering is 25amp op de 12V aansluiting. Mag ik er onbeperkt middels een onderverdeling apparatuur op aansluiten ? Carkit is oplaadbaar via 12volt, PDA ook, telefoon ook en GPS ook... Echter alle 3 tegelijk, kan/mag of gaat dat ? Zijn er risico's ? Iets wel of niet aan te bevelen wat wel of juist niet te doen?

thanks

Peter

Mark

Banned
Als er net zoals bij mij rook uit de stekker komt weet je dat je te ver gaat.
1884.gif

Normaal gezien hoort er bij overbelasting een zekering te springen, in mijn geval bleef die heel maar begon wel de stekker op te smoren.
Ik zou er toch zeker niet meer dan 1 verbruiker insteken.

In het instructieboekje staat tot hoeveel watt je de sigarettenaansteker-aansluiting mag belasten. Moet je er alleen nog van al die apparaatjes achter zien te komen wat ze verbruiken. En anders zul je direct vanaf de accu een nieuwe (gezekerde) aansluiting moeten maken.

De 25 Ampère is alleen voor piekstromen, de gebruikte bekabeling is bepalend voor de maximale nominale stroom. Reken op ongeveer 10A per mm2 draaddoorsnede. Auto bekabeling is vaak 1,5 mm2 voor kleinverbruikers ofwel zo'n 15A. Als vermogen is 200 Watt dan het maximale.

bedankt, ik ga er voorzichtig mee doen, een extra 12V aansluiting in de multibox vanaf de radio zou ideaal zijn. Begreep wel dat de Skoda ingebouwde stroomregeling etc wel alles in de gaten houdt, dus hoe en wat...

Bovenaan Onderaan