Sigarettenaansteker aansluiten

2one

Nieuw lid
Beste leden,

Graag zou ik mijn Felicia willen voorzien een sigarettenaansteker.
Nu heb ik al een idee waar ik de aansteker ga plaatsen alleen ik zit nog met de bekabeling.
Er hangt namelijk een zwart draad met wisselstroom die ik wil gebruiken voor de plus van de aansteker; kan dit? (normaal is zwart toch min?)
Hoe kan ik een negatieve draad vinden? staat hier stroom op als ik met een spanningsvoeler erop ga?
Ik weet wel dat de plus onderaan op de punt moet en de min aan de behuizing, moet nog kijken waar ik de min weg ga halen.

Foto-RACZCYUX.jpg

Alvast bedankt voor de antwoorden

Cordoba

Forumguru
:uitlachen:Ik ben bang dat je ongeveer de enige auto ter wereld hebt, waar wisselstroom in zit (als je de dynamo, voor de gelijkrichter niet meerekent).

Bij de Felicia durf ik niet te zeggen wat de massadraad is, maar bij alle iets jongere VAG-modellen (VW, Audi, Seat en Skoda) is de massadraad bruin. Zwart wordt ook vaak gebruikt voor zaken die achteraf zijn aangebracht, ik denk dat je gewoon even moet meten of er spanning op de zwarte draad staat en wanneer (contact aan/ contact uit). Je hebt overigens geen min maar een massadraad of massa punt nodig. Je kunt ook kijken of je ergens op de carrosserie een punt hebt waar je een massadraad aan kunt bevestigen: de stroom loopt dan gewoon via de metalen delen terug naar de min/massapool van de accu. Ook bij bijvoorbeeld je achterlichten zit dit zo, dus niets bijzonders, al doet het voor een leek wat vreemd aan.

Cordoba

Forumguru
Er komt geen spanning op te staan, er loopt wel stroom als je iets inschakelt (om iets te laten werken op stroom moet je een stroomkring hebben, de stroom moet dus ook weer terugvloeien naar de accu).

Het is eigenlijk vergelijkbaar met ouderwetse fietsverlichting met dynamo: je hebt een draad om de spanning van de plusdraad naar de lampjes te leiden, en vanaf de massa zijde van de fitting loopt een draadje naar het frame, dat de stroom terug geleidt naar de fietsdynamo.

2one

Nieuw lid
maar als ik hem dan op de carrosserie aansluit krijg ik aan de binnenkant als ik in de auto zit toch stroom?

Canon-Eye

Forumguru
Krijg je dan een schok als je fietst met licht aan en het staal van stuur of frame aanraakt? Nee toch?

Zolang je niet gelijktijdig én een spanningvoerende plusdraad én de massa van de auto (blank staal) aanraakt, ga je niets merken.

2one

Nieuw lid
Heb het nu aangesloten. Maar er word nog geen stroom geleverd als ik de TomTom aansluit. Als ik de plus meet gaat het lampje wel branden. Als ik de min meet gebeurt er niets. Ik heb de min aangesloten op een stukje blik wat grenst aan het motorruim.

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar zit er iets van isolatie tussen, dus moet je een ander punt zoeken. Je kunt het beste even de massa-aansluiting van de aansteker loshalen en die op de spanningzoeker aansluiten, de andere kant van de spanningzoeker kun je dan gebruiken om een goed massa-punt te zoeken. Wel even een gebruiker in de aansluiting stoppen, anders loopt er geen stroom en kun je dus ook met je spanninngzoeker geen massapunt zoeken.

Test anders even de aansluiting met een andere gebruiker bijv. een lamp, een telefoonlader met verklikkerlampje ofzo: soms moet je even met de plug in de aansluiting rommelen: als ie er scheef in zit, maakt ie geen contact met de plus en gebeurt er niets.

2one

Nieuw lid
Het is gelukt; ik heb stroom! hartelijk dank! moest inderdaad de min iets van plaats veranderen

Bovenaan Onderaan