SII: Krikpunten voor garagekrik?

andrehj

Forumguru
In het Duitstalige zusterforum kwam ik deze discussie tegen waarin wordt gesproken over omgebogen velsranden na het gebruiken van een garagekrik voor het wisselen van banden.
Klopt het dat je bij het gebruik van een garagekrik (of brug) niet de krikpunten onder de dorpel moet gebruiken? Zijn er andere punten die hier wel speciaal voor bedoeld zijn? En zo ja, heeft iemand daar een foto of tekening van?
 

EdK

Forumguru
In je Manual ook wel de RTFM genoemd staat excact waar de punten voor je krik zich bevinden tbv opkrikken van je wiel
Meestal ook nog met een driehoekje aangeduid op de rand

Die punten zijn expres verstevigd om dat ombuigen tegen te gaan
Tsja zit je er naast dan krijg je dus het geval wat je zelf al omschrijft en waar die duitsers ook last van hebben !
Blijkbaar lezen duitsers dus ook de manual niet en zijn het net hollanders !
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij staat het keurig in de gebruiksaanwijzing dat er driehoekige markeringen zijn aangebracht en dat je daar je krik moet plaatsen. Zo doe ik dat al jaren (met een O2 en een Roomster) nooit verbogen kokerbalken gehad...
ff je portier openen en dan zie je die markeringen. :regels:
 

andrehj

Forumguru
De gebruiksaanwijzing ken ik natuurlijk ook wel, maar:
Zie deze post: Hieruit (zie de foto) blijkt duidelijk dat de originele krik NIET op de velsrand afsteunt, maar erachter. Als ik een garagekrik gebruik, heb ik niet zo'n inkeping en steun ik dus WEL op de velsrand af. Dat blijkt dus vaak fout te gaan, met omgebogen velsranden als gevolg. Vandaar de vraag: Zijn er andere krikpunten voor een garagekrik?
 

Captain Hook

Forumguru
Als ze in de garage m'n auto opkrikken om b.v. de wielen te verwisselen, dan leggen ze op diezelfde plek houten of rubber/kunststof blokken neer en wordt de auto opgetild door de uitzwenk-draagarmen van de hefbrug. En dat 4 x. En dat gaat prima.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik zelf de auto opkrik met een garagekrik dan kijk ik naar een stevig punt onder de auto. Bijvoorbeeld bij de voorwielen de plaats waar een motorsteun aan de carroserie bevestigt is of een chassisbalk, wel een stukje hout er tussen. Achter zit er voor de wielen een assteun, dus waar de as aan de auto is gemonteerd, daar plaats ik dan de krik. Verder goed uitkijken dat je niks beschadigd, maar dat spreekt voor zich.
 

Ronnie

Forumguru
Het gemakkelijkste is om de garagekrik ongeveer ter hoogte van 1/3 van de voorkant van het voorportier onder de chassislangsdrager (dus niet onder de kokerbalk) te zetten met een balkje van zo'n 30 cm lengte ertussen (wordt het gewicht beter verdeeld), dan krik je de hele zijkant in een keer op. (de positie kan iets afwijken, is afhankelijk van het type motor, dus evenwicht)
 

vincefra

Actief lid
krikpunten staan beschreven in de gebruikershandleiling van de wagen ... bij gebruik van een ander type krik ... een blokje ruber of hout en dan gaat dat ook perfect ...
 

andrehj

Forumguru
Garagekrikpunten PQ35 platform: Passen die op een Superb II?

Omdat inmiddels het tijdstip waarop er veel gekrikt moet worden (winterbandenwissel) snel dichterbij komt ben ik er maar eens ingedoken en op iets zeer interessants gestuit: Het blijkt dat er voor de Audi TT (en anderen) speciale krikpunten in de carrosserie worden gebruikt en dat die ook op vele andere modellen van het PQ35 platform passen. En als ik kijk naar de vorm van de onderdelen lijkt het ook wel op de S2C te passen. Op de Octavia's past het in ieder geval wel. Heeft iemand er ervaring mee?
Hier de link naar de Octavia's waar deze punten zijn gebruikt.
Hier staat zelfs een complete inbouwhandleiding.
En ook hier een boel info.

Maar de hamvraag is natuurlijk: past dit op een S2C? Of heeft iemand hier anderszins ervaring mee?
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik al bij diverse garages heb gezien: een blokje hout of rubber met een gleuf waar de felsrand in past, dat blokje leg je op de garagekrik en op deze manier steunt ie op het zelfde punt als de bijgeleverd autokrik en heb je geen kans op verbogen felsranden.

Dit is volgens mij de meest simpele, goedkope en zekere methode die je kan bedenken voor gebruik van een garagekrik.
 

andrehj

Forumguru
Bij hout ben ik dan weer bang dat dat gaat splijten. Dus eigenlijk is dat ook niets. Als je dan voor een paar centen een paar echte ondersteuningspunten voor een garagekrik kunt aanbrengen vind ik dat eigenlijk een veel mooiere en betere oplossing. Maar dan moet het wel passen natuurlijk.
Bovendien steunt de originele autokrik niet af op de felsrand! Dit is een nogal wijdverbreid misverstand. De originele krik gebruikt de felsrand alleen maar ter orientatie, maar steunt af op het vlak direct achter de felsrand. Kijk maar eens goed hoe de krik onder de auto past.
 

TurboBooster

Forumguru
8N0 804 583 Gummipuffer 4x
8P0 802 845 Aufname vorn links 1x
8P0 802 846 Aufname vorn rechts 1x
8P0 802 847 Aufname hinten links und rechts 2x
D 308 SP5 A1 Sprühwachs

Kriksteun_set_VAG.jpg

Past volgens mij ook onder de Yeti.
 

Cordoba

Forumguru
@andrej: dat is juist de bedoeling van het blokje, dat de garagekrik (of de arm van de hefbrug) niet meer op de felsrand drukt, maar op het verstevigde vlak ernaast. In mijn optiek gebruikt de originele krik de felsrand niet alleen als plaatsbepaling, maar ook om te voorkomen dat de auto van de krik schuift.
 

andrehj

Forumguru
@Cordoba: Je hebt helemaal gelijk. Maar dat blok moet dan wel vrij hoog worden (ca 5 cm, omdat de felsrand al 3.5 cm hoog is), en ik ben een beetje bang dat niet meer stabiel is. Vandaar dat ik al een ontwerp gemaakt heb om een speciale opname (van kunststof (POM of Nylon) te maken voor op mijn garagekrik. Maar dat betekent een hoop werk, wat ik misschien kan voorkomen door een standaard set te kopen. Vraag is alleen of die past.....

@Turbobooster: Is dit een foto van jezelf en heb je deze spullen gekocht om ze binnenkort onder je Yeti te monteren? Of heb je deze foto ergens anders vandaan? Als je het setje zelf hebt gekocht, wat kostte dat dan?
 

Cordoba

Forumguru
Is de felsrand bij de S2 zo hoog? :( Ik had verwacht dat ie net als bij andere VAG-auto's zo'n anderhalve cm hoog zou zijn. Blokjes die ik heb gezien, zowel in rubber als in hout zijn typisch 3 á 4 cm hoog.
 

Antera

Donateur
volgens elsa:



Wagen opkrikken
Voertuig met een liftplatform of met een garage optiller oplichten

Met een werkplaatskrik -2- mag de auto alleen op de afgebeelde kriksteunen -1- worden opgekrikt.
De kriksteunen bevinden zich direct onder de inkepingen op de dorpel.
ATTENTIE!
In geen geval mogen de armen van de hefbrug of de wagenkrik onder de motor, de versnellingsbak, de voor- of achteras worden geplaatst.
Als de auto is opgekrikt, nooit de motor starten en geen versnelling inschakelen, zolang er ook maar één aangedreven wiel op de vloer staat.
Voordat het zwaartepunt van de wagen door demontage van delen aanzienlijk verandert, moet de wagen op de hefbrug stevig worden vastgezet.
 
Bovenaan Onderaan