Timmer
Forumguru
Ik ben al enkele dagen aan het rondneuzen na gelezen te hebben, dat er in het expansievat silicaat aanwezig is (waarom hoor ik je denken; omdat ik gewoon graag veel weet).
Het gaat hier over de expansievatjes waar de melding "Mit Silikat" opstaat.
Koelwater heeft van de fabriek uit reeds silicaat in de vloeistof, dit helpt corrosie tegen te gaan (niet verhinderen).
De aanwezige hoeveelheid silicaat kan echter afnemen over tijd, door blootstelling aan 'high thermal load'. Om dit op te lossen, zijn er enkele mogelijkheden binnen de VAG wagens;
(Dit telt ook voor andere merken, maar daar verdiep ik mij niet in, en is hier ook niet van toepassing)
Best een groot zakje eigenlijk, en dit heeft al risico dat het scheurt en al die kleine bolletjes vrij in je koelsysteem rondzweven.
Dit brengt op zich dan ook weer voldoende problemen met zich mee.
Er zijn voldoende berichten waar dealers ze blijkbaar zelf preventief verwijderden omdat ze hier problemen mee hadden/gehad hebben/verwachtten.
Hier worden de bolletjes tussen een roostertje in het buisje gehouden, en heb je minder kans op een lek van silicaat. Dit expansievat is ook gekend als de dubbelwandige tank.
deze tank kan ik maar weinig van terugvinden qua problemen, hoewel ik gelezen heb dat het roostertje dat de bolletjes tegen houdt soms ook begint te slijten, en dus potentieel ook de nodige miserie kan veroorzaken.
Echter, dit expansievat kun je apart kopen bij Skoda (onderdeelnr 5Q0 121 407 M) en is een directe vervanging van je huidig expansievat, enkel moet je de schroefdop mee overzetten.
Langs een kant, als je dit wijzigt geef je mogelijks toe dat er een productiefout/ontwerpfout was, en kan je dus aansprakelijk gehouden worden.
Anderzijds, iets dat gewijzigd (verwijderd) wordt zonder een aanpassing van serviceinterval, vind ik persoonlijk ook niet logisch.
Bronnen;
https://www.briskoda.net/forums/topic/475223-expansion-bottle-replacement/
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/coolant-silica-bag-to-remove-or-not.361900/
https://www.audi-sport.net/xf/threads/silica-bag-coolant-mqb-engines.382604/
Mijn gevoel zegt me;
Ik had die theezak natuurlijk in mijn wagen, dus die heb ik er deze namiddag uitgehaald. Als ik elke 50000km of 2 jaar of 4jaar, mijn koelsysteem moet spoelen, dan is het maar zo. Dat kost me een half dagje werk en enkele liters koelvloeistof. Als die zak scheurt, en je verwarmingselement raakt verstopt, is het al snel >€1000...
dit is mijn mening/gevoel, ik spoor niemand aan om dit te doen, en ben ook niet verantwoordelijk voor schade, ongeval, garantieverval, kernoorlog, of eender wat hier al dan niet aan gelinkt kan worden.
Zijn hier mensen die hier al iets van vernomen hebben of reeds aan gedaan hebben, en zo ja, wat is jullie ervaring hiermee?
Het gaat hier over de expansievatjes waar de melding "Mit Silikat" opstaat.
Koelwater heeft van de fabriek uit reeds silicaat in de vloeistof, dit helpt corrosie tegen te gaan (niet verhinderen).
De aanwezige hoeveelheid silicaat kan echter afnemen over tijd, door blootstelling aan 'high thermal load'. Om dit op te lossen, zijn er enkele mogelijkheden binnen de VAG wagens;
(Dit telt ook voor andere merken, maar daar verdiep ik mij niet in, en is hier ook niet van toepassing)
- Een theezakje;
Best een groot zakje eigenlijk, en dit heeft al risico dat het scheurt en al die kleine bolletjes vrij in je koelsysteem rondzweven.
Dit brengt op zich dan ook weer voldoende problemen met zich mee.
Er zijn voldoende berichten waar dealers ze blijkbaar zelf preventief verwijderden omdat ze hier problemen mee hadden/gehad hebben/verwachtten.
- silicaat tussen roosters
Hier worden de bolletjes tussen een roostertje in het buisje gehouden, en heb je minder kans op een lek van silicaat. Dit expansievat is ook gekend als de dubbelwandige tank.
deze tank kan ik maar weinig van terugvinden qua problemen, hoewel ik gelezen heb dat het roostertje dat de bolletjes tegen houdt soms ook begint te slijten, en dus potentieel ook de nodige miserie kan veroorzaken.
- de laatste versie sinds 12/2019
Echter, dit expansievat kun je apart kopen bij Skoda (onderdeelnr 5Q0 121 407 M) en is een directe vervanging van je huidig expansievat, enkel moet je de schroefdop mee overzetten.
Langs een kant, als je dit wijzigt geef je mogelijks toe dat er een productiefout/ontwerpfout was, en kan je dus aansprakelijk gehouden worden.
Anderzijds, iets dat gewijzigd (verwijderd) wordt zonder een aanpassing van serviceinterval, vind ik persoonlijk ook niet logisch.
Bronnen;
https://www.briskoda.net/forums/topic/475223-expansion-bottle-replacement/
https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/coolant-silica-bag-to-remove-or-not.361900/
https://www.audi-sport.net/xf/threads/silica-bag-coolant-mqb-engines.382604/
Mijn gevoel zegt me;
Ik had die theezak natuurlijk in mijn wagen, dus die heb ik er deze namiddag uitgehaald. Als ik elke 50000km of 2 jaar of 4jaar, mijn koelsysteem moet spoelen, dan is het maar zo. Dat kost me een half dagje werk en enkele liters koelvloeistof. Als die zak scheurt, en je verwarmingselement raakt verstopt, is het al snel >€1000...
dit is mijn mening/gevoel, ik spoor niemand aan om dit te doen, en ben ook niet verantwoordelijk voor schade, ongeval, garantieverval, kernoorlog, of eender wat hier al dan niet aan gelinkt kan worden.
Zijn hier mensen die hier al iets van vernomen hebben of reeds aan gedaan hebben, en zo ja, wat is jullie ervaring hiermee?