Simply clever, wat vind jij doordacht en/of handig of juist niet handig.

Superb S3 MY2017 Combi.

Ik start met de eerste die ik handig vind, bij het opkomen van de koppeling gaat het toertal wat hoger om het wegrijden makkelijker te maken.

Wie kan aanvullen?

vleier

Forumguru
@Spierings
Hij bedoelt de vraag wat we allemaal handig vinden aan Skoda op dit forum.
Welke dingen ze hebben bedacht en wat daarvan een heel goed idee is en wat totaal niet.

Clever => de hangmat in de kofferbak waar je jas in kan. Jas blijft netjes en ligt uit de weg. Natuurlijk kan die ook gewoon over je tas heen, maar in het kader van kleine handigheidjes...

Niet clever => achterbankleuningen die schuin liggen als ze neergeklapt zijn en een hoogteverschil met de kofferbakbodem waar de grand canyon een puntje aan kan zuigen. Bij een auto die prat gaat op ruimte en handigheid vind ik dit echt een misser

• Leuk
Waarderingen: IBV

VolvoFox

Senior Member
Handig
+ paraplu in portieren, ijskrabber bij tankklepje
+ haakjes in kofferruimte voor boodschappentas

Minder handig
- zicht naar rechts (-achter) wordt belemmerd door de hoofdsteun van de passagiersstoel
- beslaan van de linker zijruit na starten
- totaal km-stand niet zichtbaar indien cruisecontrol ingeschakeld

Ook handig: even een totaal opsomming maken waar ieder zijn punten aan kan toevoegen :-)

Canon-Eye

Forumguru
Van mijn F1C (2002) weet ik het niet meer, maar zulke opklaphaakjes had ik wel al in de O2C van 2007 (en ook in de huidige F2C), dus zo'n briljante nieuwe 'vondst' is dat nou ook weer niet...

(als je echt álle simply cleverheden wilt benoemen, moet je eigenlijk beginnen bij het wiel...) ;)

+1 dat is echt heel prettig. Zijn ook goed stevig, dat heb ik wel eens anders gezien.

Minder handig
- zicht naar rechts (-achter) wordt belemmerd door de hoofdsteun van de
Dit is denk ik heel persoonsgebonden. Ik moet wel heel ver naar voren gaan zitten om de hoofdsteun in mijn blikveld te krijgen (en dan is het überhaupt al niet echt prettig meer).

VolvoFox

Senior Member
Dit is denk ik heel persoonsgebonden. Ik moet wel heel ver naar voren gaan zitten om de hoofdsteun in mijn blikveld te krijgen (en dan is het überhaupt al niet echt prettig meer).

Ik zit ver naar achteren en moet juist ver naar voren buigen om goed zicht langs de B-stijl te hebben.

Laatst bewerkt:

Schep

Forumguru
- totaal km-stand niet zichtbaar indien cruisecontrol ingeschakeld
Dat hele MFD is bij de Superb best irritant.
De dwang om in je MFD bij actieve routegeleiding het navigatiescherm altijd te laten zien, of na het bellen in het telefoonmenu blijven hangen, of het niet tegelijk kunnen zien van de actieradius en andere items op het MFD.
Ik wil mijn MFD op de assistentie systemen hebben staan, maar elke keer als ik de navigatie instel, of even wil kijken of ik nog moet tanken, of een telefoongesprek afsluit, springt het MFD weer op een andere module.

Dat had mijn Audi A4 toch stukken beter voor elkaar.
Radiogegevens bovenin, daaronder navigatieaanwijzingen, daaronder actieradius (of wat je maar wilde), daaronder totale km-stand en dagteller, daaronder versnelling en buitentemperatuur. Overigens dwong de A4 je ook om naar de navigatie aanwijzingen te staren zodra je een bestemming koos.

Ik troost me maar met de gedachte dat ik exact dezelfde ergernis had in mijn Golf 7 met hetzelfde infotainment spul, en dat de Seat ook precies zo werkt.

Ik had gehoopt dat dit in de Virtual Cockpit bij de Passat anders zou zijn, maar ook daar kan ik geen instelling vinden die alles toont zoals ik het wil zien. Ook daar verdwijnt de totale km-stand wanneer je de cruise control inschakelt.

Overigens is het meeste van de handigheidjes die men hierboven noemt niet Skoda-specifiek. Vrijwel alles, behalve de paraplu en de ijskrabber in het tankklepje, is identiek bij Volkswagen en/of Seat.

Laatst bewerkt:

clapton

Senior Member
Wellicht de meest voordelige Simply Clever oplossing, het plasticclipje op de voorruit.
Gebruik ik regelmatig.

MrEdge_

Forumguru
Clever:
Het zaklampje in de kofferbak, heeft me al een paar keer fijn geholpen toen ik in het donker bezig was met dakdragers.

Niet zo clever:
dat clipje bij de voorruit, dat gebruik ik zelf nauwelijks, maar voor mij persoonlijk zit het in de weg, ik zie het constant zitten zeg maar.

gdisselkoen

Forumguru
Als ik heel eerlijk ben, dan verwacht ik bij deze titel, dat het om puur Skoda slimmegheitjes gaat. Haakjes in de kofferbak vind ik daar buiten vallen, die heb ik op andere auto's ook gehad. Ik denk dan meer aan dingen als:
- paraplu in portier
- ijskrabber in klep vulopening
- afvalbakje in portiervak
- zaklamp in kofferbak
- etc.

Clipje bij de voorruit heb ik ook al bij meerdere merken gezien. Als Skoda de bedenker er van is, mag hij van mij er ook bij.

Maar goed, dat is mijn idee bij dit onderwerp.

@gdisselkoen, dacht ik ook dat het Skoda zaken waren maar zie ook dat er veel van VAG komt en deze handigheidjes niet van Skoda zelf zijn. Dit is mijn eerste VAG auto. Ik vind het leuk om de opmerkingen te lezen en herken er veel in. Wat ik nog niet gezien heb is dat ik het handschoenen vakje klein vind. De armsteun heeft dan wel veel ruimte.

sent from mobile device

willemk

Senior Member
Het virtual pedal om de kofferbak vind ik top en gebruik ik vaak. Geen vieze vingers in deze tijd van het jaar. Het 220 stopcontact vinden de kinderen met de tablets dan weer geweldig.

VolvoFox

Senior Member
Als ik heel eerlijk ben, dan verwacht ik bij deze titel, dat het om puur Skoda slimmegheitjes gaat. Haakjes in de kofferbak vind ik daar buiten vallen, die heb ik op andere auto's ook gehad.
Ik denk dat het er om gaat wat allemaal samen komt in de Superb. Want sommige zaken zijn niet uniek - en sowieso weet ik niet wat andere auto's allemaal wel hebben - maar horen wel tot de plus- (of min)punten van de SIII.
De zaklamp en het clipje heb ik ook wel eerder in resp. Citroën en Volvo gehad maar niet samen in 1 auto ;)

Bovenaan Onderaan