Sinds dit weekend: O2 Combi 2.0TDI Elegance

Zo sinds gisteren rijd ik ook Skoda en dus meteen aangemeld op het forum.
Na de afgelopen anderhalf jaar een VW Golf IV 1.6FSI Pacific te hebben gereden was is op zoek naar een andere auto. De Golf beviel erg goed, maar ik had inmiddels een andere baan, waardoor ik in plaats van 15000 per jaar nu 30000 per jaar rijd, dus moest er een diesel komen.
We hebben inmiddels ook een kleintje, dus meer ruimte was ook welkom, zeker om ook een beetje toekomstvast te zijn.
Diesel en station dus, maar wat?
De Golf Variant vind ik lelijk, dus die viel af.
De shortlist was al gauw bepaald op:
Ford Focus 1.6tdci Futura/ Titanium
Renault Megane GranTour 1.5dci 105 Business Line
Skoda Octavia Combi Elegance
Na zo hier en daar wat te hebben gekeken en gereden kwamen we vorige week in Beilen bij Huisman Auto's. Die had een aantal Octavia's voor dezelfde prijs. Eerst bekeken we een Cappucino kleurige met licht interieur. Prachtig, interieur, mooie chique uitstraling. De andere Octavia die onze aandacht trok was een zwarte met sportpakket.
De zwarte vonden we van buiten mooier, de cappucino van binnen.
Uiteindelijk de keuze gemaakt voor de zwarte, omdat een licht interieur ons geen goede combi met kleine kinderen leek. De uitrusting was verder vrijwel gelijk.
Gisteren hebben we hem dus opgehaald. De Golf met pijn in het hart achtergelaten, maar wat een heerlijke reiswagen is de Skoda! Ruimte! POWERRRR!!! Zo, wat gaat die wagen!

Op korte termijn heb ik een paar wensen.
Er moet een iPod-aansluiting in en een carkit. Met name het eerste is belangrijk voor me. In de Golf had ik een Alpine radio met iPodaansluiting en een Bluetooth uibreiding. Ideaal in combinatie met een iPhone!
In die radio heeft nog nooit een CD gezeten.
De Octavia heeft een Stream fabrieksradio. Er zit nog een CD in die er niet uit wil. Tips zijn welkom, maar het is geen reden om hem te vervangen. Immers met een iPodaansluiting is de cdspeler overbodig.
Ik zit te denken aan een Dension Gateway 100 in combinatie met een Parrot CK 3100. Als iemand ervaring heeft met deze combi dan hoor ik het graag. Zou vooral graag weten of de titels en de iPodmenustructuur door de Stream worden weergegeven.

Wasmachineman

Forumguru
Mooi Vincent, welkom bij de club. Hier zul je al gauw tips krijgen want er zijn veel technici hier.
Veel veilige kilometers voor jouw plus gezin !

Ronnie

Forumguru
Er moet een iPod-aansluiting in en een carkit. Met name het eerste is belangrijk voor me. In de Golf had ik een Alpine radio met iPodaansluiting en een Bluetooth uibreiding. Ideaal in combinatie met een iPhone!
In die radio heeft nog nooit een CD gezeten.
De Octavia heeft een Stream fabrieksradio. Er zit nog een CD in die er niet uit wil.

"STREAM" radio CD head unit plays MP3 audio files too.
An external 3,5" jack audio input connector (AUX) is available for "JumboBox" front center armrest.
Als je de stream eruit haalt, het bovendeksel opent, zie je de CD zitten.
Aan de voorkant(CD sleuf) zit een klein tandwieltje bij de walsen, hieraan draaien en de CD komt eruit.

OK CD eruit is op zich dus niet zo moeilijk. Hoe haal je de radio er netjes uit? Moet daarvoor het halve interieur eruit?

Zal overigens als het een keertje is opgehouden te regenen en er daglicht is een paar foto's maken. :)

Rallye

Forumguru
"STREAM" radio CD head unit plays MP3 audio files too.

Vanaf modeljaar 2007 (ongeveer mei 2006) wel ja; daarvoor niet. Hier zijn vele draadjes over.....

Bovendien spuugt hij de CD nog wel eens uit, waarna je weer op moest zoeken waar je was, 130 nummers verder. Geen ideale oplossing dus. De Aux-aansluiting is beter, maar dan kan je weer niet zien welk nummer je speelt. Als je geen Stream MP3 hebt, heb je echter ook geen Aux.

Wellicht is dit iets voor je.

Ik heb een Stream zonder MP3 en ook geen AUX in de Jumbo-Box.
Zoals gezegd wil ik mijn iPhone aansluiten op de radio, met bedieningsmogelijkheid via de radio. Dat beviel me bij de Golf erg goed.
CD's met MP3 waren een beetje een tussenoplossing tussen cd's en echte MP3 spelers in. Beetje net niet.

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het forum . Je zult ongetwijfeld heel veel plezier aan je octavia beleven . Er zijn hier enkelen die met diezelfde vragen als u reeds een oplossing hebben , dus zal je vraag wel hier snel een antwoord krijgen.

Hm na veel spitten op dit en andere Skoda- en VW fora een aantal opties op een rijtje:
1. Stream + Dension Gateway + Parrot CK3100
Van deze optie weet ik zeker dat het zal werken. Wat ik niet weet is of ik tracknamen en iPodnavigatie op de Stream krijg. Wel zullen PDC, clima en buitentemp op de Stream verschijnen.

2. Swing + MDI Adapter + iPodkabel + Parrot CK3100
Hier is de Swing voor mij beetje een vraagteken. Lees veel over problemen met de Bolero in pre-facelift O2's, maar de simpelere Swing schijnt wel te werken? Of zou daar ook de canbus gateway voor moeten worden aangepast? En het is me niet helemaal duidelijk welke voertuiginformatie nu eigenlijk in beeld verschijnt. Voordeel lijkt me een betere iPodbediening dan met de Stream via de MDI.

3. Zenec MC5600
Lijkt de ideale oplossing: alles in 1 apparaat, dus ook in één keer klaar. Maar wel het duurste en wellicht het meest diefstalgevoelig? En laadt hij de iPhone wel op?

De Kufatec optie valt af wegens te beperkte functionaliteit: 6x99 files is te beperkt voor mijn 16GB iPhone.

En iets heel anders: heb ik het goed begrepen dat het achteraf inbouwen van een MaxiDot astronomisch duur en dus geen optie is?

Wijnand850

Forumguru
3. Zenec MC5600
Lijkt de ideale oplossing: alles in 1 apparaat, dus ook in één keer klaar. Maar wel het duurste en wellicht het meest diefstalgevoelig? En laadt hij de iPhone wel op?

Ik heb de Zenec MC5600 + NA2000, en het aardige daarvan is dat alles juist niet in één apparaat zit. Als de hoofdunit uit het dashboard wordt gestolen, blijft de navigatie achter. Die unit (NA2000) zit namelijk achter het dashboardkastje. De unit waar je een USB stick enzo op aan kunt sluiten zit in het dashboardkastje. Dat maakt 'm in mijn beleving aanzienlijk minder interessant voor het dievengilde. Ik heb tot nu toe ook nog niet gehoord dat er een Zenec is gestolen, dit in tegenstelling tot de Columbus. Of 'ie ook Iphones oplaadt weet ik niet. Op de site van Zenec staat de gebruiksaanwijzing, wellicht dat je het daar in kunt vinden. Ik heb geen spijt van het apparaat, en vind het toch wel erg handig dat alles vanaf één schermpje te bedienen is. Geen losse navigatie, telefoons, etc!

Succes met je keuze!

Groet,
Wijnand.

Ik heb de Zenec MC5600 + NA2000, en het aardige daarvan is dat alles juist niet in één apparaat zit. Als de hoofdunit uit het dashboard wordt gestolen, blijft de navigatie achter. Die unit (NA2000) zit namelijk achter het dashboardkastje.

Succes met je keuze!

Groet,
Wijnand.
Dank!
Ik zat te denken aan de Zenec zónder de navigatie. Heb al een TomTom en die voldoet prima voor de incidentele gevallen dat ik niet vooraf weet waar ik naartoe moet.

Octavarium

Actief lid
Ik kan je de combinatie Swing + Parrot CK3100 zeker aanraden! De Swing is een vrij simpele, maar voor zijn prijs zeer goed klinkende installatie, ook met de 4 standaard speakers in mijn O2 facelift (weet niet of de O2 dezelfde heeft). Een behoorlijk zwaar laag en een helder hoog komt eruit. Qua geluidskwaliteit zijn de parrot carkits de beste in mijn ogen. Doordat het telefoongeluid door alle 4 de speakers klinkt en de tweeters naast je oren in de deuren zitten en mijn auto bovendien bijzonder stil is, heb ik nooit moeite iemand te verstaan. Dat was met die nokia kit in mijn golf TDI wel ff anders zeg, wat een kraakbak was dat met een frequentiebereik van 100 tot 101 Hz of zo :smiley29:

Enige nadeel is dat de dealert mijn microfoontje in het dashboard (voor de tellerbak) heeft geplakt, wat ervoor zorgt dat men aan de andere kant van de lijn af en toe gek wordt van mijn richtingaanwijzer KLIKKLAKKLIK, maar dat heeft weer z'n voordeel als je van iemand af wil :grin:

Ik heb alleen geen ipod/MDI, maar een Creative Zen MP3 speler die ik via de jack in de armsteun heb aangesloten, ook een prima geluidsweergave!

Ik heb inmiddels een VW RCD310 thuis liggen. Kon geen Swing vinden. Een paar dagen later zag ik op MP een RCD510 voor maar €50 meer... Tja, denk dat die mooier staat dan een monochroom blauwe display en hij heeft meer functionaliteit, dus die komt deze week. Ik heb dan dus de RCD310 over.
Nu nog achter een Can Gateway en de MDI onderdelen aan. Denk dat ik die bij Skodateile.cz ga bestellen.
Heeft iemand nog suggesties waar ik in de omgeving van Groningen het geheel het best kan laten inbouwen?

superb-John

Nieuw lid
heb een superb combi besteld met daarin het columbus navigatiesysteem met sound system en telefoonvoorbereieding met bluetooth. is de columbus ok en kan mijn iphone goed overweg met de bluetooth rsap?

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]
Willen jullie deze discussie van de radio/CD speler etc...aub voortzetten op het daartoe bestemde forum van Car audio, Video, Navigatie, etc.. ?
Bedankt!
[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan