Sirenes van hulpdiensten op je autoradio

Bothje

Heel gewoon lid
Experiment: sirenes van hulpdiensten op je autoradio

22 oktober 2009

Automobilisten in onder meer de Rotterdamse regio, in en om Utrecht en in de provincies Drenthe en Friesland kunnen de komende vier weken op hun autoradio sirenes van ambulance, politie of brandweer te horen krijgen.

Maandag is de aftrap van het experiment van Rijkswaterstaat. Vorig jaar zomer is in Utrecht en Drenthe proefgedraaid met het systeem.
Geluidsinstallaties
Personenauto's zijn steeds beter geïsoleerd en de geluidsinstallaties worden ook steeds beter. Daardoor horen automobilisten pas op het laatste moment de sirenes van hulpdiensten. De Flister onderbreekt binnen een straal van 300 tot 400 meter radioprogramma's en zendt in plaats daarvan een signaal uit.
Proefgedraaid
,,Je hoort de hulpdiensten ver van tevoren, in plaats van dat je ze een seconde van tevoren in je achteruitkijkspiegel ziet'', aldus CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. Hij verricht de aftrap van het experiment in zijn woonplaats Bolsward komende maandag. Vorig jaar zomer is in de gemeente Utrecht en in Drenthe met twee voertuigen met succes proefgedraaid met het systeem. Dit keer doen veertig voertuigen mee, waaronder zes politiewagens van de politie Rotterdam-Rijnmond.

Blacky

Forumguru
Klopt. alleen toen was in Utrecht nog de brandweer te horen. Stond samen met mijn collega voor het stoplicht te wachten en hoorde toen een sirene, brandweer en toen die bijna voorbij was toen pas ging mijn radio zachter en in het display de tekst brandweer.

tlpeter

Actief lid
En die staat altijd uit !

Niets is irritanter dan ineens een stuk hardere file informatie terwijl je al gigantisch in de file staat !

MarcoO2

Forumguru
Goed plan, maar volgens mij werkt het alleen als je TA (file informatie) aan hebt staan op je radio.

Is dat zo? Lijkt mij dat het systeem dan veel minder effectief is. Maar ik zou ook niet goed weten hoe de radio anders benaderd zou moeten worden.

Heukie

Lid
Is dat zo? Lijkt mij dat het systeem dan veel minder effectief is. Maar ik zou ook niet goed weten hoe de radio anders benaderd zou moeten worden.

Ik dacht dat ik dat vanmorgen in de krant gelezen had, maar kan er op internet (AD) zo snel even niets van vinden.

Gieliovd

Forumguru
Hoezo? Blijkbaar is het gewoon een FM scrambler met een FM zender die op alle frequenties hun eigen "radiozender" opzet binnen een bereik van 400 meter en de andere signalen buiten houdt.

Op TA zou een enorme faal actie zijn.

Bothje

Heel gewoon lid
Op de eerder genoemde website staat:
Hoe werkt Flister?

Flister zendt een signaal uit op de specifieke FM-radiobanden van autoradio's van voertuigen die zich binnen 200 meter van het hulpvoertuig bevinden. Binnen hondersten van seconden wordt op de FM-band een akoestisch drietonig signaal uitgezonden. Zo zal dus een audio-attentie-signaal voor de bestuurder in de auto hoorbaar zijn en een tekstbericht op het radiodisplay worden weergegeven. Ook als men luistert naar een CD zal deze onderbroken worden.

Dan hoef je, denk ik, niets in te stellen maar komt de sirene dwars door het andere geluid heen van de autoradio. Op zich goed
Tevens zal dit de makke van het systeem zijn, want bij andere geluidsbronnen zal het dan niet werken.
Of heeft iemand dit anders ervaren met eerdere testen van dit systeem?

MarcoO2

Forumguru
Het lijkt er dus op dat signaal altijd doorkomt, tenzij je radio uit staat. Maar dan heb je sowieso al een grote kans dat je de sirene gewoon hoort.

Rallye

Forumguru
Het lijkt er dus op dat signaal altijd doorkomt, tenzij je radio uit staat. Maar dan heb je sowieso al een grote kans dat je de sirene gewoon hoort.

Hoe gaat het als je een CD draait? Dan zal je toch weer een RDS-signaal nodig hebben.

Rolle

Senior Member
Wss een tijdje geleden hier bij ons ook in het nieuws, men ging hier met een soortgelijk systeem proefdraaien, ik weet alleen niet meer juist waar.

LenK

Forumguru
Het enige probleem dat ik met sirenes heb is dat het moeiljik is de richting te bepalen waar het geluid vandaan komt.

Hetzer

Forumguru
Ja daar heb ik ook last van, als ik sirenes hoor moet ik eerst altijd goed kijken waar en uit welke richting het voorrangvoertuig komt.

MarcoO2

Forumguru
Het enige probleem dat ik met sirenes heb is dat het moeiljik is de richting te bepalen waar het geluid vandaan komt.
Mee eens. Ik ben nog nooit verrast door een toeters-en-bellen-auto zonder dat ik '' m aan had horen komen. Maar waarvandaan, dat is het punt... en dat los je ook met die FM-melding niet op.

Daarnaast gaan mensen vaak als een idioot reageren zodra er een sirene klinkt en veroorzaken ze meer gevaar dan de sirene waard is...

Ronnie

Forumguru
Ook te vaak meegemaakt.
Tijdens het aanrijden met toeters en bellen maak je inderdaad soms je meest idiote situaties mee, Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het zijn meestal de vrouwen achter het stuur die in paniek raken......

bwman

Lid
indeed vooral als ze in de spiegel nog met hun haar of hun make up bezig zijn, maar ze zien je niet, ze horen je niet, tja en als die sirene dan blaast als je vlak achter ze genaderd bent zie je ze soms zo hard schrikken dat je soms denkt als dat maar goed komt.

Bovenaan Onderaan