sitechris
Donateur
In het topic Skoda vs BMW ging het al wat uitgebreider over mijn keuze tussen de BMW Z4 (gebruikt model) en de Leon Cupra. Om het topic van JC niet verder te kapen start ik wel even een nieuwe. De kogel is door de kerk.
1) De Megane is verkocht (staat nu al online bij VKV)
2) Ik heb vandaag mijn handtekening gezet onder koopcontract van een Seat Leon Cupra.
3) De BMW dealer in Amsterdam heb ik teleurgesteld achtergelaten (LOL).
Ik begin bij puntje 3
Vandaag gereden met de Z4 sDrive 35is. Bouwjaar 2010, 42k op de teller en 2 jaar garantie. De staat van binnen en buiten vlekkeloos. Ik had al een akkoord over de prijs. Was een kwestie van een proefritje en krabbelen. Vriendin was ook mee. Ik had eigenlijk verwacht dat dit hem ging worden. Lekker snel weer een auto, voor het eerst een roadster. Kan ik hem nog even meenemen op vakantie. Dikke prima. Ik had recent al gereden in de Z4 18i en dat vond ik een verrassend fijne auto. Geen ultieme sportauto, maar wel eentje met een mooi onderstel, fijne besturing en een hoge feelgood factor. Een 8-. Dan zou je verwachten dat de 35is beter zou bevallen. En dat viel nogal tegen.
Overigens niet motorisch. De twinturbo zescilinder is echt een juweel van een blok. Klinkt prachtig, bloedsnel, veel koppel maar ramt ook met groot plezier door naar de 7000 RPM. Een van de beste blokken die ik ooit gereden heb. Daar zat het probleem niet. Dat zit in het onderstel. De sDrive 35is is nog eens 10mm verlaagd tov andere Z4's met M-pakket. En daar gaat het mis. De vooras is te stug, de achteras te week. De balans klopte niet. Bij de 18i klopte dat beter. De besturing (net als de 18i) mist scherpte en gevoel. Ga je harder, dan moet je altijd corrigeren in de bocht. De auto voelde ook zwaar aan (is hij ook met 1600 kg). En dat stoorde me. Als cruiser is hij gaaf, maar als sporter onvoldoende. En daar ga ik me vanzelf een keer aan storen.
Ik heb wel enorm gelachen om de verkoper. Hij kon gewoon niet geloven dat ik de auto op rij-eigenschappen niet wilde hebben. Net zoals hij niet kon geloven dat een voorwielaangedreven auto zoals de Megane RS en Leon Cupra lekker rijden. Dat wilde hij niet van me aannemen. Hij bood nog als alternatief een 135i aan, maar die auto is van het vorige modeljaar en vind ik wat outdated. Hij snapte oprecht niet dat ik een Seat Leon Cupra boven een BMW verkoos. Ik snap dat wel, dus verliet het pand. @VEEJAY ik ben benieuwd wat ze er daar over te melden hebben ha ha. Overigens was de verkoper een aardige kerel hoor, dus het was zeker geen negatieve ervaring.
Optie 2 dus maar, de Seat Leon Cupra. Eerder mee kennisgemaakt. Een 8+ auto. Vooral een alleskunner. Je kunt er comfortabel mee cruisen, lekker mee rammen op de Autobahn maar ook lekker mee hoeken (dankzij sper!). Hij mist de scherpte van de Megane RS, maar dat vind ik geen ramp bij een allrounder. Grote minpunt vond ik het geluid. Echt heel slecht. Maar dat los ik wel op met een goede aftermarket uitlaat. Ik heb er vandaag weer een keer in gereden, want ik heb ook nog de keus om even te wachten. Occassions genoeg waar ik uit kan kiezen. Maar dat is niet meer nodig. De Cupra overtuigde me deze rit. Gewoon een fijne en capabele hothatch. En perfecte value for money. Ik weet dat @___JC___ moeite had met de stoelen vanwege zijn formaat, maar ik zit er prima in. Het voordeel van het inruilen van de Megane bij mijn vorige Renault dealer is dat ik een leuke korting heb kunnen bedingen bij de aanschaf en ik kan hem in januari op kenteken zetten (is weer gunstig bij evt inruil).
Over de opties en uitrusting heb ik nog wel even moeten nadenken. Ik wil in principe voor DSG gaan. Ik ben groot fan van de handbak, maar voor de variatie is een automaatje wel leuk. En in rechte lijn ben je wat sneller en dat is van belang aangezien ik de auto nog wel naar JD wil sturen voor wat meer pepers.
Wel een vraagje @Race Eend: is het handiger bij chippen om de handbak te nemen, of kunnen de DSG bakken tegenwoordig wel extra vermogen en koppel beter aan?
De specs:
Standaard o.m.:
- Full LED verlichting
- Adaptief chassis (onderstel, besturing, gasrespons en sper seperaat in te stellen)
- 19 inch wielen
- Sperdifferentieel
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Licht & Zichtpakket (inc regen- en lichtsensor)
- Sportstoelen met alcantara bekleding
- Zwarte dakhemel
Bijgevinkte opties
- 5 deurs
- Kleur zwart
- Navigatie
- PDC v+a
- Audio upgrade
- DAB
- Safety pack (alarm)
- Winterpack (verwarmbare stoelen en ruitenvloeistof incl koplampreinigingsinstallatie)
- Chroompakketje interieur (wat chromen randjes langs de knopjes etc)
- Elektr schuif-kanteldak
Niet aangevinkt:
- Performance pack (belangrijkste optie zijn grotere remschijven)
- Kuipstoelen
De reden is simpel. Ik ben met deze auto niet van plan om het circuit of Ring mee op te gaan. Dus heb de grotere remmen en kuipstoelen niet nodig. De extra power moet ik ook met de gewone remmen wel kunnen beteugelen.
Verdere punten op de TTD:
- Chip bij JD (hopelijk tzt OBD, maar de externe tuning accepteer ik ook)
- Uitlaat (ook via JD, Milltek oid prima)
Zo gaat de auto dus eruit zien (heb even wat willekeurige foto's van Google geript):
1) De Megane is verkocht (staat nu al online bij VKV)
2) Ik heb vandaag mijn handtekening gezet onder koopcontract van een Seat Leon Cupra.
3) De BMW dealer in Amsterdam heb ik teleurgesteld achtergelaten (LOL).
Ik begin bij puntje 3
Vandaag gereden met de Z4 sDrive 35is. Bouwjaar 2010, 42k op de teller en 2 jaar garantie. De staat van binnen en buiten vlekkeloos. Ik had al een akkoord over de prijs. Was een kwestie van een proefritje en krabbelen. Vriendin was ook mee. Ik had eigenlijk verwacht dat dit hem ging worden. Lekker snel weer een auto, voor het eerst een roadster. Kan ik hem nog even meenemen op vakantie. Dikke prima. Ik had recent al gereden in de Z4 18i en dat vond ik een verrassend fijne auto. Geen ultieme sportauto, maar wel eentje met een mooi onderstel, fijne besturing en een hoge feelgood factor. Een 8-. Dan zou je verwachten dat de 35is beter zou bevallen. En dat viel nogal tegen.
Overigens niet motorisch. De twinturbo zescilinder is echt een juweel van een blok. Klinkt prachtig, bloedsnel, veel koppel maar ramt ook met groot plezier door naar de 7000 RPM. Een van de beste blokken die ik ooit gereden heb. Daar zat het probleem niet. Dat zit in het onderstel. De sDrive 35is is nog eens 10mm verlaagd tov andere Z4's met M-pakket. En daar gaat het mis. De vooras is te stug, de achteras te week. De balans klopte niet. Bij de 18i klopte dat beter. De besturing (net als de 18i) mist scherpte en gevoel. Ga je harder, dan moet je altijd corrigeren in de bocht. De auto voelde ook zwaar aan (is hij ook met 1600 kg). En dat stoorde me. Als cruiser is hij gaaf, maar als sporter onvoldoende. En daar ga ik me vanzelf een keer aan storen.
Ik heb wel enorm gelachen om de verkoper. Hij kon gewoon niet geloven dat ik de auto op rij-eigenschappen niet wilde hebben. Net zoals hij niet kon geloven dat een voorwielaangedreven auto zoals de Megane RS en Leon Cupra lekker rijden. Dat wilde hij niet van me aannemen. Hij bood nog als alternatief een 135i aan, maar die auto is van het vorige modeljaar en vind ik wat outdated. Hij snapte oprecht niet dat ik een Seat Leon Cupra boven een BMW verkoos. Ik snap dat wel, dus verliet het pand. @VEEJAY ik ben benieuwd wat ze er daar over te melden hebben ha ha. Overigens was de verkoper een aardige kerel hoor, dus het was zeker geen negatieve ervaring.
Optie 2 dus maar, de Seat Leon Cupra. Eerder mee kennisgemaakt. Een 8+ auto. Vooral een alleskunner. Je kunt er comfortabel mee cruisen, lekker mee rammen op de Autobahn maar ook lekker mee hoeken (dankzij sper!). Hij mist de scherpte van de Megane RS, maar dat vind ik geen ramp bij een allrounder. Grote minpunt vond ik het geluid. Echt heel slecht. Maar dat los ik wel op met een goede aftermarket uitlaat. Ik heb er vandaag weer een keer in gereden, want ik heb ook nog de keus om even te wachten. Occassions genoeg waar ik uit kan kiezen. Maar dat is niet meer nodig. De Cupra overtuigde me deze rit. Gewoon een fijne en capabele hothatch. En perfecte value for money. Ik weet dat @___JC___ moeite had met de stoelen vanwege zijn formaat, maar ik zit er prima in. Het voordeel van het inruilen van de Megane bij mijn vorige Renault dealer is dat ik een leuke korting heb kunnen bedingen bij de aanschaf en ik kan hem in januari op kenteken zetten (is weer gunstig bij evt inruil).
Over de opties en uitrusting heb ik nog wel even moeten nadenken. Ik wil in principe voor DSG gaan. Ik ben groot fan van de handbak, maar voor de variatie is een automaatje wel leuk. En in rechte lijn ben je wat sneller en dat is van belang aangezien ik de auto nog wel naar JD wil sturen voor wat meer pepers.
Wel een vraagje @Race Eend: is het handiger bij chippen om de handbak te nemen, of kunnen de DSG bakken tegenwoordig wel extra vermogen en koppel beter aan?
De specs:
Standaard o.m.:
- Full LED verlichting
- Adaptief chassis (onderstel, besturing, gasrespons en sper seperaat in te stellen)
- 19 inch wielen
- Sperdifferentieel
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Licht & Zichtpakket (inc regen- en lichtsensor)
- Sportstoelen met alcantara bekleding
- Zwarte dakhemel
Bijgevinkte opties
- 5 deurs
- Kleur zwart
- Navigatie
- PDC v+a
- Audio upgrade
- DAB
- Safety pack (alarm)
- Winterpack (verwarmbare stoelen en ruitenvloeistof incl koplampreinigingsinstallatie)
- Chroompakketje interieur (wat chromen randjes langs de knopjes etc)
- Elektr schuif-kanteldak
Niet aangevinkt:
- Performance pack (belangrijkste optie zijn grotere remschijven)
- Kuipstoelen
De reden is simpel. Ik ben met deze auto niet van plan om het circuit of Ring mee op te gaan. Dus heb de grotere remmen en kuipstoelen niet nodig. De extra power moet ik ook met de gewone remmen wel kunnen beteugelen.
Verdere punten op de TTD:
- Chip bij JD (hopelijk tzt OBD, maar de externe tuning accepteer ik ook)
- Uitlaat (ook via JD, Milltek oid prima)
Zo gaat de auto dus eruit zien (heb even wat willekeurige foto's van Google geript):
Laatst bewerkt: