Skoda aanpassingen

bramterp

Nieuw lid
Hoi allemaal!

Ik ben vanaf Zaterdag supertrotse bezitter van de oude Skoda Felicia 1.3 LXi van mijn tante. Ik ben enorm enthousiast over het autotje, maar zoals hij er nu bij staat is hij nog een beetje saai.

Ik heb nu een beetje rond zitten kijken naar dingetjes die de auto een beetje leuker kunnen maken, en kwam daarbij het volgende tegen:

Een knop waarmee je je auto start, in plaats van de sleutel om te draaien. Het lijkt mij wel gaaf om de auto niet te kunnen starten met de sleutel omdraaien, maar met deze knop. Er staat beschreven dat dit kan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Red-Black-Engine-Start-Starter-Push-Button-Power-Switch-Full-kit-with-loom/111106054973?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D286%26meid%3D585825312407808485%26pid%3D100005%26prg%3D1048%26rk%3D5%26rkt%3D5%26sd%3D380696585060%26
Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft, en wat de meningen hierover zo'n beetje zijn.

Nog een dingetje wat ik heb bekeken wat toch wel een paar pk’s lijkt op te leveren is een sport luchtfilter. Ik heb een beetje verder rondgezocht, en kwam in de meeste gevallen bij de volgende terecht:
http://www.demon-tweeks.co.uk/performance/induction-kits/car/skoda/felicia/1997/1-3/green-filters-direct-induction-kit
Zijn er mensen die ook dergelijke dingen in hun auto hebben gemonteerd, en zoja wat is je ervaring hiermee?
Groet!
bram
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je auto.
Altijd leuk om de auto persoonlijk te maken.
Helaas kan ik je niet verder helpen met je vraag over de startknop
Gelukkig hebben we hier voldoende forum gasten die wellicht wel het antwoord hebben.
Ik ben benieuwd!
 

Ronnie

Forumguru
Startknop is geen probleem, stuurslot wel......(en eventuele leesring voor chipsleutel, als ie 't heeft)
Sportluchtfilter is geld weggooien......
 

bramterp

Nieuw lid
@Ronnie Mag ik vragen waarom een sportluchtfilter geld weggooien is? Ik heb op meerdere sites gelezen dat als je een gesloten filter vervangt voor een open (sport-) luchtfilter, dat er geen (of minder) restrictie zit op de luchtinlaat. De computer van de auto zou zelfs automatisch zijn hoeveelheid benzine aanpassen (heeft iets te maken met luchtmassameting en verhoudingen geloof ik). Misschien toch het proberen waard, aangezien zo'n setje niet boven de 200eu uit komt?
 

Kiswum

Forumguru
Kun je dit filter uitwassen en hergebruiken? Dan ben je er na 3 originele vervangingen er al weer uit toch?
Wat mij betreft een prima keuze die iedereen zou moeten maken om geld te besparen op een verantwoorde manier toch?
Ik ben overigens alleen bekend met de KN filters en die kun je hergebruiken. Dat het een sportfilter en deze eigenschappen heeft, dat zou wellicht mooi meegenomen zijn.

Hier de link naar de website
http://www.knfilters.com/
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet niet welk bouwjaar en welke motor de Felicia heeft, maar bij de ex-Polo (1996) van m'n dochter (AEX motor) gaf het alleen een boel lawaai.....
Ook al zou het 2-3 pk (meer beslist niet zonder scherpe nokkenas en dikkere uitlaat) uitmaken, merken doe je er niets van.
En bij een vervangingscyclus van 50.000 km voor een normaal luchtfilter is het dus weggegooid geld.
(mijn bescheiden mening)
 

CDK

Forumguru
Welkom Bram, succes met je aanwinst en veel plezier op het forum toegewenst!

Greetz Co
 

bramterp

Nieuw lid
Heel even schoot de gedachte door me heen van een turbo in laten bouwen, maar na wat research lijkt me dat helemaal belachelijk. Zijn er misschien andere ideeen over makkelijke, aanpassingen die ik (misschien zelf) zou kunnen doen?
 

Joske

Forumguru
Vind het altijd zo fout klinken..
Hier in de buurt rijdt er ook zo een rond, met een K&N luchtfilter er in. De eerste keer hoorde ik hem enkel afkomen, ik dacht bij mezelf: "ga even blijven staan en zien welke snelle sportwagen er nu afkomt" ... bleek het een 1.0 Micra te zijn :facepalm:. No offense alleszins, als ie dan ook echt snel is, vind ik het wel iets hebben. Anders niet echt.. ;)

Enneuh: Welkom trouwens! (foto's altijd welkom :) )
 

Joske

Forumguru
En heel dat startknopverhaal.. lijkt me een goede manier (ALS het al werkt) om de auto in de fik te steken :)

Ik zou (als ik jou was) eventueel een beetje optische tuning doen, wat verfraaien, eventueel wat leuke velgjes op de auto plaatsen. En dan nog een tijdje sparen en iets kopen wat beter aan jouw verwachtingen voldoet qua vermogen. (maar dat is mijn bescheiden mening uiteraard!)
 

bramterp

Nieuw lid
Nog verder gezocht, en ik heb er al vaker gehoord, maar weet niet of het kan bij een auto uit 97, en of het daadwerkelijk zin heeft: CHIPTUNEN. Iemand hier wat over te zeggen?
 

Ronnie

Forumguru
Bij auto's van die bouwjaren (nog) niet mogelijk.......

Ook al zou het mogelijk zijn is de vermogenswinst op een ongeblazen, dus atmosferische motor nihil.
Het kan natuurlijk altijd: Andere nokkenassen: €1200,-, andere ECU: € 800,-, Turbootje plus uitlaat: € 2500,-, en dan nog wat kleinigheden: remmetjes aanpassen: € 1000,- enz.

Ik denk dus dat je inderdaad beter voor een paar optische aanpassingen kunt gaan.
Bij elk van de bovengenoemde bedragen is de auto economisch total-loss.
 

bramterp

Nieuw lid
Ronnie, superbedankt voor deze info, dan weet ik wat beter waar ik me wel op kan focussen. Behalve een setje nieuwe velgen, wat ook al behoorlijk in de kosten kan lopen als ik zo eventjes rondkijk, wat zijn andere aanpassingen die je op een budget kunt doen? Behalve de auto een keer goed schoonmaken :D
 

Ronnie

Forumguru
Kijk eens onder de olievuldop of er aangekoekte zwarte troep (afzetting van vuile olie en roet) in je cilinderkop zit, dit zal wel het geval zijn, dan ververs je olie door een vol-synthetische olie welke het blok reinigt. (doen alle synthetische oliën) daardoor verleng je de levensduur van je motor aanzienlijk.
Ongetwijfeld zal je er een andere rijstijl op na houden dan je tante, dus een beetje frisse olie, oliefilter en een controle van de rest van de vloeistoffen is dan ook geen weggegooid geld. Kortom: investeer je spaargeld in nuttige zaken!
( Ik spreek uit ervaring, mijn zoon is inmiddels 26 jr. en heeft in het begin van z'n auto carrière dezelfde woeste ideeën over tuning gehad voor z'n VW Polo tot Pa, ik dus, er na 6500 Km er een andere motor in kon hangen.....)
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Bram, en we zien graag de foto's verschijnen.

Optische tuning kun je ook doen met plastidip (gewoon ff googelen, is genoeg over te vinden op het www). Voordeel is dat het zeer betaalbaar is, en als het niet bevalt is het ook zo verwijderd. Verder kun je wat zaken aan de verlichting doen, bijvoorbeeld LED-verlichting in de stadslichten en de binnenverlichting, je kunt met folie de achterste zijruiten donker maken, dus je kunt aardig wat aanpassen met een beperkt budget.
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb het even opgezocht, de luchtfilter moet tussen de 15.000 en 50.000 vervangen worden en preventief 1x per jaar(maar het hoeft niet perse jaarlijks). De ondergrens is voor veel stadsverkeer en de bovengrens als je vooral op de snelweg rijd.
Bij Skoda zit het luchtfilter bij de grote beurt en wordt op basis van kilometerstand vervangen en is optioneel (kosten zijn 35 euro incl. vervangen).
http://www.skoda.nl/~/media/Skoda/F...nderhoudsprijzenfolder internet.ashx?ext=.pdf

Je zou voor jezelf kunnen bepalen of je dit voor de eventuele pk's doet of voor het gemak dat deze niet meer vervangen hoeven worden en kost 60 excl. installatie.
 

Cordoba

Forumguru
Extra vermogen van luchtfilters zit vooral tussen de oren (of erin), bij filters die echt (een beetje) verschil maken, geven vaak ook meer kans op motorschade doordat zand en dergelijke dan makkelijker de motor ingezogen wordt.

Voor de rest is er al genoeg gezegd over vermogenstuning. Ik weet niet of de Felicia mechanische brandstofregeling heeft of al een ECU. Maar electronische brandstofregeling met ECU is de eerste voorwaarde om te kúnnen chippen, maar zoals gezegd bij een atmosferische motor heeft dat over het algemeen weinig effect.
 

Ronnie

Forumguru
Bij de motoren uit dit tijdperk wordt de injectie (mono of Multi point) geregeld door een LMM, een toerentalsensor, een klein, simpel ECU-tje en 1 of 4 injectoren op een rail.
 

CDK

Forumguru
maar zoals gezegd bij een atmosferische motor heeft dat over het algemeen weinig effect.
daar wil ik aan toevoegen dat niet altijd zo is, naar verhouding is op een geblazen blok (turbo/compressor) veel meer winst te behalen, maar het volume van de motor doet ook terzake, hoe groter de cilinderinhoud hoe meer vermogen er uit te halen is. In mijn geval was dat met de 3.6 toch nog 32pk, maar voor een Felicia is het idd niet rendabel voor zover het al mogelijk zou zijn.

Greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan