Skoda alto en Skoda Wagon R

GJS

Senior Member
Dat is ook wat, heb ik net mijn Alto verkocht anders had ik daar ook een Skoda embleem op kunnen plakken.
 

Hetzer

Forumguru
Gaan hier niet na toe komen, is alleen maar voor de Indiaase markt omdat het te duur word de nieuwe Skoda Felicia ( UP ) daar heen te exporteren.
Lijkt me voor de lokale markt een goed alternatief.
 

Hetzer

Forumguru
hier nog een artikel afkomstig van Autocar
hierbij aangegeven dat er alto´s gaan verschjinen met Skoda en met VW logo,

fa31ud.jpg


Nog niet zo lang geleden nam Volkswagen een belang van bijna 20 procent in de Japanse autobouwer. Sindsdien kwam er wel wat roddel & achterklap voorbij omtrent de samenwerkingsplannen van beide merken, maar eigenlijk was er nog niets concreets bekend. Vandaag worden we verrast (nou, niet echt eigenlijk) door een bericht dat VAG een aantal Suzuki-modellen wil omkatten naar VW’s en Skoda’s.

Kleine en zuinige autootjes, Volkswagen is er gek op. India trouwens ook. De Volkswagen groep schijnt daarom van plan te zijn een tweetal modellen van Suzuki te voorzien van een Skoda- of Volkswagen-badge en daar op de markt te brengen. Het gaat om de Alto en de Wagon R. Budgetvriendelijk stadsvervoer bij uitstek. Op die manier kan de Volkswagen Groep twee instapmodellen voor relatief weinig Indiase roepie aanbieden.

Het zou voor de hand liggen dat deze omgebouwde Japanners in de Maruti Suzuki-fabriek in India worden gemaakt, aangezien VAG daar ook een aandeel in heeft. Maar die fabriek barst al bijna uit zijn voegen qua productie, dus worden de auto’s waarschijnlijk in VW’s Chakan Plant gebouwd.

Een belangrijke reden om op de Indiase markt aan de slag te gaan met omgekatte Suzuki’s is omdat het exporteren van de toekomstige Lupo en Felicia naar het land veel te duur zou zijn. De stadsauto zou daar simpelweg niet kunnen concurreren op de automarkt. Dus dan maar op deze goedkopere manier. En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen.
 
E

Ex-lid 2926

De Alto en de Nissan Pixo zijn weer identieke auto's. Als er nu ook nog een Alto met Skoda logo op de markt komt begint het echt te lijken op de "drieling", de meestverkochte auto's in Nederland (Aygo, 107 en C1). Zo komen er steeds meer verbindingen en samenwerkingsvormen in de autoindustrie. Op deze wijze zijn er dus ook lijntjes tussen VAG en het Renault concern omdat Nissan vrijwel geheel is opgeslokt door Renault.
Ik vind het trouwens wel slim van VAG om een belang in Suzuki te nemen. Suzuki is een specialist op het gebied van kleine zuinige auto's en terreinwagens. Het zijn kwalitatief uitstekende producten. En vergeet niet dat Suzuki een florerende motorfietsfabrikant is. Zo krijgt VAG ook een voet aan de grond in de tweewielermarkt. Worden ze op deze manier nog collega van BMW.
O ja, misschien nog een idee om een auto op de markt te brengen waarbij je in de optielijst aan kunt kruisen wel merk erop geplakt moet worden.
 

Constant

Erelid
De Skoda Octavia daarintegen heeft in India de status wat een Mercedes in NL heeft. Je gelooft het pas als je in India geweest bent........
 

darkprojectx

Forumguru
tja die kleine mannen daar verzuipen nog in een fabia, dus opzich een goede zet.
In NL zal het niet van de grond komen, tenzij dat ze een smart tegenhanger willen gaan bouwen
 

Constant

Erelid
Zo klein zijn die Indiers niet meer :grin:. Maar zeuren over genoeg beenruimte doet een Indier niet zo snel!

De kleine auto's van Tata doen het ook erg goed in India. Maar Suzuki doet het zo goed in India, ze zijn er groter dan in Japan.
 

TurboBooster

Forumguru
In nederland zijn Suzuki Alto's op de markt die zowel in Japan dan wel in India zijn geproduceerd.
Alleen degene die in Nederland een exemplaar uit India heeft ontvangen van de dealer komt er al snel achter dat deze nog meer roest dan een Alfa Romeo in het verleden.
Indien je deze wagen op een gegeven moment weer wilt inruilen kom je tot de ontdekking dat diverse garage's deze Indiase Alto niet willen inruilen.
De bouw-kwaliteit is dan ook bedroevend slecht.
Ook zijn er verschillen in het type motor wat er in beide Alto's zit.
Aan de hand van het chassisnr. is te zien waar de Alto is geproduceerd.
De dealers weten precies welke series uit India komen.
Vandaar dat ik hoop dat Skoda niet de fout gaat maken om in India auto's te gaan produceren waarvan de bouwkwaliteit minder is dan dat we op dit moment van Skoda zijn gewend.

Groet, TurboBooster.
 
Bovenaan Onderaan