Skoda chippen?

Losyke84

Nieuw lid
Hallo, ik heb een skoda octavia combi 1.9tdi bijna 4j oud.
En nu zit ik te denken om deze te chippen. Niet noodzakelijk om de snelheid e.d. Ik hoorde ook dat je wel wat minder zou verbruiken.
Zijn er hier mensen die hun skoda al gechipt hebben en wat zijn jullie bevindingen dan? Voordelen en nadelen.

Alvast bedankt!

D

Deleted member 6398

Heb een 2.0 TDI en ook laten chippen. Zuinig was hij al, maar duidelijk meer trekkracht. Super als je regelmatig een kar of caravan moet trekken.
Nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken.

De Stip

Forumguru
Kijk goed rond, lees het forum en ga daarheen, waarbij je een goed gevoel hebt. Er is veel kaft onder het koren en ik ben van mening dat sommige posts ietwat gekleurd zijn. Het gaat tenslotte om jouw auto en jouw gevoel. Je kan het om de hoek laten doen, tot en met officieel via de dealer bij ABT en voor alles is iets te zeggen.
Zelf ben ik erg tevreden over Ziptuning, maar ook daar zullen enkelen op dit forum weer anders over denken.

Succes met je zoektocht en houdt ons op de hoogte zou ik zeggen! :)

VEEJAY

Forumguru
Als het is om minder te verbruiken zou ik niet chippen omdat de duw in je rug verslavend is bovendien krijg je de brandstofbesparing er sowieso niet uit het bedrag dat je voor chippen betaald.

mikehotel

Actief lid
Voordelen:
- driveability (motor wordt smeuiger en is schakellui te rijden);
- iets minder verbruik bij gelijkblijvende rijstijl (maar in hoeverre je zoveel zelfbeheersing hebt, blijft de vraag :D;

Nadelen:
- €€€.

Wil je het alleen doen om de zuinigheid, dan niet doen. Kun je het mijns inziens beter uitgeven aan een goede set Xenon als vervanging van de halogeenpitten (veel meer lichtopbrengst), of aan een goede set (winter)banden van een A-merk.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb mijn verbruik met en zonder wel vergeleken, onder zoveel mogelijk identieke condities. Mijn rijstijl heen ik ook niet veranderd. Zo nu en dan en enkele keer de sporen geven bij invoegen of inhalen, zal niet zoveel uitmaken. Met de box idd iets zuiniger, maar daar gaat dan om iets in de orde van hooguit 200 meter per liter. Dat haal je er dus niet snel uit. Bovendien tank ik sinds de box BP ultimate, omdat dat wel iets duurder is, maar duidelijk beter rijdt

Octavia32

Forumguru
Ik heb hem ook laten chippen en zeker geen spijt van gehad.
Ten eerste bij normale rijstijl is die zuiniger
Ten tweede voel je echt verschil (2.0 TDI) van 140pk naar 185pk en van 320Nm naar 390Nm(JD Tuning)
maar goed alles hangt af van je rechtervoet.
Ik heb geen box of iets dergelijks gewoon netjes de chip zelf laten aanpassen.
En ten slotte zoals eerder vermeld heb je een caravan of vouwwagen is het zeker de moeite waard beter voor de motor als je de bergen in moet.

Nadelen moet ik eerlijk in zijn heb ik tot op heden niet ontdekt, misschien voor sommige de prijs €499
Verder heb ik ook om Roetaankoeking te voorkomen de EGR laten afblinden en weg laten schrijven uit het motormangement.

VEEJAY

Forumguru
Dat EGR dichtzetten/wegschrijven vind ik wel een goede bijkomstigheid voor de lange termijn.

Halfjaar geleden bij ATM Chiptuning geweest om mijn 1.9TDI van 105 --> 140Pk te upgraden.
Qua verbruik is hetzelfde maar qua rij beleving echt 10x beter zo als wordt bevestigd door andere rijders van getunde auto's.
Ook mijn EGR klep laten afblinden wel met een klein gaatje erin en weg laten schrijven uit het motormanagement, dit kan je aangeven tijdens het tunen. Heb voor de tuning € 299,- betaald.

Octavia32

Forumguru
Eerlijk gezegd zouden ze die hele EGR moeten afschaffen, maar ja dan loopt PON toch een hoop Eurotjes mis.EGR biedt voor de bestuurder/eigenaar van de auto geen voordelen alleen maar nadelen.

Luke

Forumguru
In Augustus vorig jaar 1.6TDI laten doen. Rijdt zoveel beter. Qua verbruik niet veel gemerkt, maar de allergrootste factor is en blijft je rijstijl. Wel kort geleden de koeling van de EGR-klep moeten vervangen. Kleine 700€kosten. EGR-klep zelf was oké. Ben niet overtuigd dat dit stuk is gegaan door de motortuning. VAG heeft gewoon een lastenboek voor elk onderdeel dat minstens 100.000km moet meegaan, dit heb ik van D'ieteren zelf. Dus beste bron. Ik had er tijdens de panne 115.000 en heb dus gewoon pech gehad.
Je garantie is al even verlopen dus kunnen ze je geen schrik aanjagen wanneer je zou gaan tunen en toch ergens daarna een panne moest hebben. Al bij al vind ik het de moeite waard. Het kost wel wat maar indien je bij aankoop van de wagen dezelfde zou nemen maar met meer vermogen, dan zou het je heel wat meer kosten...

VEEJAY

Forumguru
Ik meen dat een TDI motor minder snel warm wordt zonder EGR (dus geen warme uitlaatlucht opnieuw de motor in). Dat is in deze periode met kou goed te merken (koude voetjes). Dat lijkt me het enige nadeel.

niek

Lid
Nou lees ik heel vaak dat mensen én de EGR laten wegschrijven én de klep afdichten( gedeeltelijk). Nou is mij bij VAG-techniek in Nuenen vertelt dat als de klep is weggeschreven deze absoluut niet meer afgedicht hoeft te worden. Zoals zij aangaven, gouden windhandel, en niet nodig. Iets wat niet gebruikt wordt kun je wel afdichten maar wat is daar dan de waarde van?

Niek

VEEJAY

Forumguru
De mijne is alleen softwarematig dichtgedaan door de tuner maar ik zie in VCDS (Exhaust Gas Recirc.) dat hij bij weinig last toch max 35% open gaat, hij gaat weer dicht bij deel/vollast. Mij een raadsel waarom ie dat doet. Zal wel het geheim van de tuner zijn of de vcds waarden zijn niet de werkelijkheid.

Ik heb onze wagen ook laten tunen en wel bij JD engeneering (aanrader). Zie andere draadjes (groepsactie bv). Geen seconde spijt van gehad. Veeeeeeel meer trekkracht en geeft een gevoel van lekker soepel. Altijd vermogen! Het mindere verbruik kan ik niet beoordelen omdat er bij de tuning slechts 750 km op de teller zat.

Michelv.

Forumguru
De mijne is laatst gechipt bij Vagtechniek(2.0TDI BKD) en daarbij is de gehele EGR afgedicht en weggeschreven in de software.

niek

Lid
Ik heb bij mijn 1.9 TDI dus ook de EGR laten wegschrijven bij VAG in Nuenen, maar afdichten EGR was niet nodig kreeg ik te horen. Wordt wel een moeilijk verhaal zo.

Havana

Forumguru
Ook al zou het niet nodig zijn, "gevoelsmatig" zou ik die klep toch liever hardwarematig afgedicht zien.

Losyke84

Nieuw lid
Allemaal al bedankt voor de reactie's en info. Heb er enkel meer zin in gekregen om mijn wagen te chippen... :)

Nu een volgend vraagje, wie van jullie heeft zijn autoverzekering laten aanpassen? Hoeveel kost het jullie extra aan verzekering?

Bovenaan Onderaan