Skoda dealer Lugstra Heemstede failliet

Afgelopen zaterdag in het Haarlems dagblad het bericht dat Skoda dealer Lugstra in Heemstede en Baars in Badhoevedorp (zelfde eigenaar) failliet is. Wel zijn ze bezig met een doorstart schijnt en dat ziet er goed uit.
Erg jammer dat een dealer die goede service levert dit overkomt. Ik hoop voor de mensen die daar werken dat de doorstart er komt en dat ze hun baan houden.
 

Fabia

† In Memoriam
Wat ik me dan afvraag is hoe het zo ver heeft kunnen komen. Zijn de marges dan zo klein? Of gewoonweg te weinig auto's verkocht?
 

LenK

Forumguru
Ik weet niet hoe groot die dealer is, maar de dealer waar ik mijn auto vandaan heb die heeft me een voorraad gebruikt en nieuw staan. Als de verkoop stagneert en er flink extra afgeschreven moet worden op de occassions dan kan het snel berg afwaarts gaan.
Dan hoeft het bedrijf niet eens echt slecht te lopen. Als er geen geld meer is om te handelen en de bank leent niks meer dan is het finito.
In zo'n geval is een doorstart wel waarschijnlijker.
 

Hetzer

Forumguru
Wat ik me dan afvraag is hoe het zo ver heeft kunnen komen. Zijn de marges dan zo klein? Of gewoonweg te weinig auto's verkocht?

gewoon te weinig auto's verkocht, te hoge vaste lasten etc, ect,
Gemiddelde (grote) dealer moet +/-300 auto's verkopen om winst te maken, voor de beeldvorming, Vepreda zit dit jaar over de 500 nieuwe auto's!!!!!!!!!!!!
 

Constant

Erelid
Voordat de kredietcrisis losbarstte, klaagden veel dealers al over te lage marges (blijkbaar teveel concurrentie). Als men het in de goede economische tijden als bedrijf al moeilijk heeft, dan overleef je geen recessie. Erg pijnlijk als een bedrijf failliet gaat, voor veel betrokkenen redelijk traumatisch.

Dan hoeft het bedrijf niet eens echt slecht te lopen. Als er geen geld meer is om te handelen en de bank leent niks meer dan is het finito.
Gelukkig is de norm of een bedrijf kan voldoen aan lange termijn verplichtingen. Alhoewel veel failliete ondernemers graag de schuld geven aan banken, overheid of te lang moeten wachten op wanbetalende debiteuren, is de werkelijke oorzaak van een faillissement het structureel leiden van verliezen zonder uitzicht op verbetering.

Een doorstart wordt daarom alleen goed gekeurd door de rechter als er voldoende wordt ingegrepen in de bedrijfsvoering.
 

Swiss

Actief lid
Gelukkig is de norm of een bedrijf kan voldoen aan lange termijn verplichtingen. Alhoewel veel failliete ondernemers graag de schuld geven aan banken, overheid of te lang moeten wachten op wanbetalende debiteuren, is de werkelijke oorzaak van een faillissement het structureel leiden van verliezen zonder uitzicht op verbetering.

Jammer genoeg is dit niét het geval. In bedrijfsbeheer kent men 2 verschillende begrippen: Solvabiliteit en liquiditeit. Het een zegt hoe je op lange termijn je schulden kunt betalen, het andere op korte termijn. Er zijn al duizenden bedrijven op de fles gegaan die - alhoewel ze eigenlijk zéér winstgevend waren met winstmarges van tientallen percenten - op korte termijn hun schuldenaren niet konden betalen, bijvoorbeeld omdat ze door omstandigheden nergens een kortetermijnlening te pakken kregen.
Eén onbetaalde schuldenaar kan in theorie bij de rechtbank al je faillissement gaan aanvragen, daar hoef je héus geen bergen schuld voor te hebben, hoor...
 

Constant

Erelid
Ik heb iets teveel bedrijfseconomie, belastingrecht en ondernemersrecht gehad tijdens mijn studie bedrijfseconomie om niet bekend te zijn met deze twee begrippen :).

Iedereen kan je faillissement aanvragen (daaraan worden inderdaad geen eisen gesteld), maar de rechter behoort het faillissement alleen goed te keuren als blijkt dat er op lange termijn geen verwachtingen zijn dat alle schulden kunnen worden afgelost.

Alleen als je faillissement is aangevraagd door een onbetaalde schuldeiser en de gedaagde ondernemer komt niet opdagen voor zijn verweer, dan is het mogelijk dat de rechter beslist zonder de lange termijn verwachtingen te analyseren. Het komt nog wel eens voor dat ondernemers denken dat de rechter wel doorheeft dat de vordering onterecht is, in werkelijkheid wordt het niet verschijnen opgevat als schulderkenning. Overigens kan dat weer teruggedraaid worden.

Ik heb meerdere faillissementen gezien, ook van zeer dichtbij en elke ondernemer geeft aan iedereen de schuld maar zeer zelden aan zichzelf. Geloof mij, je gaat nooit failliet omdat je solvabiliteit niet snel genoeg kunt omzetten in liquiditeit. Anders zou ik graag een stuk jurisprudentie zien als we dan toch met moeilijke woorden aan het stoeien zijn.

Ik denk gewoon (om op het onderwerp terug te komen) dat er teveel dealers zijn in een markt met te lage verkoopmarges (met dank aan de leasemaatschappijen). Tien jaar terug werd je als particulier nog verwaarloosd omdat men toen nog vet verdiende aan leaserijders (dat was mijn gevoel bij VW te Haarlem), maar na de verschaling van de leasemarges word je als particulier als held binnengehaald en dat was nog voor de crisis. Zoals hierboven al staat, als dealer moet je ontzettend veel auto's verkopen om levensvatbaar te draaien.
 

Fabia

† In Memoriam
Tien jaar terug werd je als particulier nog verwaarloosd omdat men toen nog vet verdiende aan leaserijders (dat was mijn gevoel bij VW te Haarlem), maar na de verschaling van de leasemarges word je als particulier als held binnengehaald en dat was nog voor de crisis. .

Brinkman?...........
 

Constant

Erelid
Dat was inderdaad mijn gevoel bij Brinkman Haarlem, teveel leaseklanten, lange wachttijden en dure rekeningen. Maar die ervaring is verjaard, ik ben er al te lang niet meer geweest.
 
Ik ook bij Brinkman, zowel als prive als leaserijder. Recent nog toen mijn vriendin in een Golf wilde proefrijden. Die Golf is er gekomen, maar die is niet bij Brinkman (tegenwoordig Schilder) in onderhoud gegaan.
 

WillemJan

Forumguru
Zojuist stond ik bij Lugstra en er stond op de deur: "Wegens omstandigheden gesloten". En er stonden ook verhuisdozen klaar. En zojuist las ik hier dus dat ze - mogelijk - failliet zijn.
En dat geldt dus blijkbaar ook voor Skoda Baars in Badhoevedorp...

Nu begrijp ik ook waarom ze telefonisch niet bereikbaar zijn...

Wie oh wie weet er nog Skoda dealers (die niet failliet zijn) in de buurt van Heemstede / Vijfhuizen?
 

Maarten

Forumguru
Zojuist stond ik bij Lugstra en er stond op de deur: "Wegens omstandigheden gesloten". En er stonden ook verhuisdozen klaar. En zojuist las ik hier dus dat ze - mogelijk - failliet zijn.
En dat geldt dus blijkbaar ook voor Skoda Baars in Badhoevedorp...

Nu begrijp ik ook waarom ze telefonisch niet bereikbaar zijn...

Wie oh wie weet er nog Skoda dealers (die niet failliet zijn) in de buurt van Heemstede / Vijfhuizen?
Buiten de hierboven genoemde zijn deze het dichtste bij.

Martin Schilder Heemskerk

en

APS Amsterdam West

Kijk zelf ook even op Vind dealer
 

Fabia

† In Memoriam
De site is nog wel in de lucht. Balen voor het personeel. Ik hoop niet dat klanten gedupeerd zijn.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Dus balen voor iedereen, ook de gezinnen van het personeel! Een afvloeings regeling zal er niet inzitten waarschijnlijk.
En als klant hoop ik maar dat je auto nu niet achter slot en grendel staat of via een deurwaarder is afgevoerd......?
 

WillemJan

Forumguru
Vanmorgen bij Zenith in Amstelveen geweest. Ik denk dat ik mijn auto hier maar in onderhoud laat nemen. Misschien maakt Lugstra nog een doorstart. Laten we het maar hopen.
 

MarcoO2

Forumguru
En als klant hoop ik maar dat je auto nu niet achter slot en grendel staat of via een deurwaarder is afgevoerd......?

Dat gebeurt niet zomaar hoor... als de dealer failliet is, hoef je als klant nergens bang voor te zijn. Hooguit met betrekking tot al wel bestelde en nog niet geleverde zaken (die dan hopelijk niet vooruit betaald waren).
 

octofreak

Actief lid
Dat gebeurt niet zomaar hoor... als de dealer failliet is, hoef je als klant nergens bang voor te zijn. Hooguit met betrekking tot al wel bestelde en nog niet geleverde zaken (die dan hopelijk niet vooruit betaald waren).


Ik heb het onlangs nog bij familie gezien. Als jij een auto besteld heb (al dan niet binnen bij de dealer) en je hebt iets betaald, kun je echt naar je aanbetaalde centen fluiten!
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb het onlangs nog bij familie gezien. Als jij een auto besteld heb (al dan niet binnen bij de dealer) en je hebt iets betaald, kun je echt naar je aanbetaalde centen fluiten!

Precies. Je krijgt daar een vordering op de failliete boedel voor in de plaats, maar of je daar blij van moet worden... niet dus...
 

Constant

Erelid
Gezien een recent geval (faillissement van de meubelzaak dat 102 jaar heeft bestaan!) waarbij ik toevallig net op tijd geleverd kreeg op de dag van het faillissement, heb ik mij voorgenomen nooit meer aan te betalen (zeker niet in deze onzekere tijden). Ik betaal op z'n vroegst op de dag van levering.
 
Bovenaan Onderaan