Skoda Enyaq Coupé

sevink

Nieuw lid
Goedenavond,

Ik rijd nu een kleine 2 jaar een Enyaq Coupe Sportline en ik als ik eerlijk ben, ben ik nou niet echt heel tevreden. Laadsnelheid is zeer laag (50/60KW bij een snellader), het bedienen van de entertainment gaat heel erg traag, de navigatie werkt heel traag en de Lane assist werkt heel ingrijpend. Over dit laatste heb ik een vraag. Voor elke rit zet ik dit uit, maar dat herstelt zich elke keer al de auto gestart worden. Zijn er Skoda rijders die ervaring hebben met het software matig uitzetten van de Lane assist? (en zouden die hun ervaring willen delen :D)

gr.
 

Antera

Donateur
Goedenavond,

Ik rijd nu een kleine 2 jaar een Enyaq Coupe Sportline en ik als ik eerlijk ben, ben ik nou niet echt heel tevreden. Laadsnelheid is zeer laag (50/60KW bij een snellader), het bedienen van de entertainment gaat heel erg traag, de navigatie werkt heel traag en de Lane assist werkt heel ingrijpend. Over dit laatste heb ik een vraag. Voor elke rit zet ik dit uit, maar dat herstelt zich elke keer al de auto gestart worden. Zijn er Skoda rijders die ervaring hebben met het software matig uitzetten van de Lane assist? (en zouden die hun ervaring willen delen :D)

gr.

- Laadsnelheid zal je eens moeten informeren of deze auto geleverd is met het juiste pakket om snel te laden

- Entertainment is standaard dat word nog steeds niet beter ook niet na updates

- Lane assist kan ik aanpassen
 
Laadsnelheid is zeer laag (50/60KW bij een snellader),

De laadsnelheid is afhankelijk van twee dingen:
- SoC van de batterij: de hoogste laadsnelheid is zo tussen 10 en 50%, daaronder en daarboven loopt het af.
- De temperatuur van de batterij: Ideaal is zo rond de 30 graden. Met een batterijtemperatuur van rond het vriespunt mag je blij zijn als je de 70 kW kan aantikken.

Als je - zeker in dit koude seizoen - maar af en toe bij een snellader staat dan heb je eigenlijk nooit voldoende warmte in je batterij om het maximale te halen. Door het snelladen warmt je batterij weliswaar op, maar tegen de tijd dat er voldoende warmte in je batterij zit, zit je al boven de 50% en gaat de snelheid teruglopen ivm. de SoC. Maar tijdens het rijden verliest de batterij nauwelijks warmte, dus bij de tweede laadstop is de batterij vanaf het begin warm genoeg en haal je de maximale snelheid.

Er is heel veel commentaar op de VAG groep (VW, Skoda, Audi, ...) dat ze wel de fysieke mogelijkheid in het batterijpakket hebben ingebouwd om aan pre-heating te doen, maar dat de software die dat moet aansturen, ruk is en niet door de gebruiker te beïnvloeden is. Het enige wat zou moeten werken, maar wat ik nog nooit heb zien werken (SW versie 3.7) is als je in de autonavigatie (dus niet mbv. Waze, ABRP of iets anders) de route plant/kopieert, en ook zorgt dat jouw geplande laadstop ook de laadstop is die de auto voorstelt. Als het goed is zou dan de auto zo'n half uur van tevoren moeten beginnen met het opwarmen van het batterijpakket.

Temperatuur van de batterij kan je niet in het standaard infotainment aflezen, maar wel met een OBD dongel en bv. ABRP of CarScanner.

Als je niet het snellaadpakket hebt dan zou je nooit boven de 50 kW uit mogen komen. Maar volgens mij is VW al een paar jaar geleden gestopt met het snellaadpakket-als-optie, en zit het gewoon standaard op alle nieuwe EVs. En die beleidswijziging was volgens mij ook al ingezet voordat de Coupé op de markt was.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan