Skoda fabia 1.2 combi slaat niet aan / lambdasonde

SkodaFabiaH

Nieuw lid
Goedenavond,

Dit is mijn eerste reactie op dit forum.

Sinds een jaar rijd ik met plezier in een skoda fabia 1.2 htp combi bouwjaar 2004.

Vorig jaar gekocht, particulier, en bij terugweg naar huis brandde mijn 'motorblok' lampje (oranje lampje).
Ik ben direct gestopt met rijden en heb de boekjes er bij gepakt en besloten om rustig verder te rijden.
De volgende dag direct langs de skoda dealer gegaan om hem uit te laten lezen.
Volgens de skoda dealer was het de lambdasonde sensor wat vervangen mocht worden, maar dit was volgens hen niet noodzakelijk om het direct te vervangen.

Een jaar lang gereden zonder enige probleem. Het lampje brandde zo nu en dan. Tijdens het rijden merkte je er niets van.

Tot vorige maand...

Bij het inhouden van je koppeling en afremmen viel de motor uit, voornamelijk in de bochten.. alsof de motor ook op minder cilinders liep.. Het is trouwens een skoda met 3 cilinders.
Stationair bleef hij ook niet op 1000.
Meer op 800.

Langs een garage gegaan (geen skoda dealer) en die gaf aan dat het waarschijnlijk de gasklephuis is die schoongemaakt moet worden, dat heb ik laten doen en ik heb hem ook laten inleren.

Probleem bleef hetzelfde..

Vorige week kwam er een probleem bij:
Auto slaat niet meer aan. Echt balen.
Heb de auto met een buurman gebracht naar een garage.. uitgelezen en gaf lambasonde aan en mapsensor..
Mapsensor vervangen + bougies..

Probleem blijft het zelfde.. motor slaat niet aan
Advies van de garage: andere motor blok in zetten. Onbegrijpelijk, ik kon het niet geloven.
Jaar lang zonder problemen gereden en dan nu effe een andere motorblok plaatsen.
Nee, dat ga ik niet doen! Dus ben verder gaan kijken..

Paar dagen geleden naar een andere garage gebracht en volgens hem is het 99 procent je distributieketting die vervangen moet worden.. kosten circa 600 euro.
Dit wil ik accepteren maar hij kon dit niet met zekerheid zeggen. Het kwam meer over als een vermoeden..

Vandaag heb ik een monteur/kennis benaderd die tijd voor me had en hem laten kijken..
Volgens deze monteur is het toch de lambdasonde sensor die stuk is en dat dat de oorzaak is dat de motor niet wilt aanslaan.

Na het weekend zal ik de onderdeel halen en zal meneer hem plaatsen.

Ik zal een foto toevoegen. Want volgens mij is het de lambdasonde sensor.

Nu is mijn vraag:
Is het mogelijk dat de skoda niet aanslaat door een kapotte lambasonde sensor? En heeft iemand ervaring met deze problemen die ik heb met mijn skoda.

Bedankt.

Groeten,
Ben

Bijlagen

• 2016-05-14 22.32.54-1.jpg
    2016-05-14 22.32.54-1.jpg
    2 MB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat lijkt me geen lambdasonde, eerder een mapsensor, hoewel het lastig herkennen is vanaf de foto zoals je die gemaakt hebt.

Het is onverstandig om zo lang rond te rijden met een kapotte lambdasonde: dat betekent namelijk dat de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt vaak niet correct is. Dat betekent dat je katalysator voortijdig het loodje kan leggen en dat je kans loopt op meer dure reparaties.

Als ik trouwens de verschillende analyses van garages/monteurs lees, heb je te maken met een gokautomaat: je kunt er geld in blijven gooien, en iedere keer toont ie andere plaatjes.
10-41740_1.jpg

milanseegers

Forumguru
Ik vraag het de laatste tijd er veel maar welke codes gaf de auto bij het uitlezen? Heb je hem onlangs nog laten uitlezen?

Uitvallen in bochten en remmen... Zou er een stekkertje/connectie loszitten? Als je hem laat uitlezen weet je meer!

Cordoba

Forumguru
Het uitvallen bij gas loslaten, herken ik wel van mijn vorige auto. De oorzaak bleek daar te zitten in de bougies die door een beoordelingsfout niet vervangen waren. (bij uitvallen van de motor, kon je de koppeling op laten komen en sloeg deze door de eigen snelheid direct weer aan, maar het blijft zeer hinderlijk en gevaarlijk rijden (stuurbekrachtiging viel ook uit, en dat is niet fijn als je net een rotonde op rijdt).

En gas loslaten doe je dus typisch bij nadering van kruispunten, bochten e.d. of bij schakelen.

Spierings

Forumguru
Bij een defecte lambdasondes zal de wagen altijd nog starten.. De lambdasondes moeten altijd eerst opwarmen om te werken en hier wordt tijdens het starten geen rekening mee gehouden...

Spierings

Forumguru
Op de foto staat een krukassensor volgens mij en deze kan het niet starten wel veel oorzaken......

Maar hoe weet je wat voor onderdelen je nodig hebt als je het zelf niet eens weet wat het is?

SkodaFabiaH

Nieuw lid
Op de foto staat een krukassensor volgens mij en deze kan het niet starten wel veel oorzaken......

Maar hoe weet je wat voor onderdelen je nodig hebt als je het zelf niet eens weet wat het is?

Je hebt helemaal gelijk. Ik zoek het net op en het is inderdaad de krukassensor.

Kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

SkodaFabiaH

Nieuw lid
Goedenavond,

Krukassensor is net vervangen, maar de auto wil nog steeds niet starten..

Vrijdagmiddag gaan we kijken naar de distributie ketting. Wellicht niet op de juiste stand..

Ter info: Balen!

Bovenaan Onderaan