Skoda Fabia 1,2 Tsi bouwjaar 2012 aankoop

Hallo, Ik kan een Skoda Fabia 1,2 Tsi van bouwjaar 2012 met 150 000 km op de Teller kopen aan 3000 euro.

Is dit nog redelijk, kan deze nog eventjes mee? wanneer moet de distributieketting worden vervangen ?
Of raden jullie mij af om deze te kopen.
 

Tees

Donateur
Ketting is met 120-140k vaak wel aan z'n eind. Dus als deze nog niet vervangen is, dan is t zeer waarschijnlijk hoog tijd!
150k is geen rare km-stand, verder hebben we vrij weinig informatie zo. Hebben we t bijv over een HB of een combi? Ik vind (zonder verdere marktstudie) de prijs wel vrij laag, ik kreeg 1.5 jaar terug voor m'n F1 combi uit 2005 met een iets hogere km-stand maar iets minder bij inruil. En de prijzen liggen nu hoger.
 

EdZ

Donateur
Als de ketting nog nooit is vervangen zou ik voorzichtig zijn. En als hij na starten wat ratelt en na een seconde of 10 blijft ratelen, laten staan. Kleur van de olie controleren, als deze vers is maar hij heeft niet recent een beurt gehad (voor die prijs niet ondenkbaar) dan is hij flink bijgevuld. Ik meen dat sommige van die serie een hoog olieverbruik kunnen hebben.
 

Tees

Donateur
Dat klopt niet helemaal, de 1.2 TSI kent nauwelijks olieproblemen. De eerste series 1.4 en 1.8 hadden daar wel eens last van, maar dat was in 2012 ook wel opgelost.

Een ketting die lang ratelt (5+ seconden bij koude start) is niet perse een probleem, tis alleen een extra kostenpost van ongeveer €750. Dat is op dit bedrag wel een stevige extra.

Kleur van de olie en t oliepeil controleren is altijd een goed idee, ik vind de kleur véél belangrijker dan t peil (i.c.m. m'n eerste opmerking)
 

Ordinarrator

Actief lid
Was is je doel met de Fabia? Is het een vervanger? Of erbij? Hoeveel kilometers verwacht je? Ik heb net een F2 1.2TSI met 240k ingeruild, niet perse omdat ie af was of teveel onderhoud had, maar omdat ie toch we wat klein was als gezinsauto.

Met @Tees en @EdZ dat de onderhoudshistorie wel een belangrijk punt is.
 

EdZ

Donateur
Aanvullend op de reatie van Tees, kun je ook de ketting preventief vervangen. Met de aanschaf erbij ben je dan nog steeds goedkoop uit. Op autotrack zie ik Fabia's uit 2012 met die motor voor minimaal €5500.
Althans, in Nederland. Weet niet hoe het in België is....
 

Tees

Donateur
Eens met @EdZ! Bij m'n O2 was de ketting ook duidelijk hoorbaar maar niet dusdanig dat t direct vervangen moest worden. Vorige zomer toch maar laten doen, simpelweg omdat ik nog lang wil rijden in deze wagen, en t een fijn gevoel vindt dat t nu in orde is.

Maar ik ben nu wel benieuwd naar de laatste stand van zaken bij @Skoda oct3
 

JeSko

Forumguru
3000 voor een Fabia Benzine van dat jaar is verdacht weinig. Die gaan in België minimaal voor 5 k.

Handelaar met garantie of particuliere verkoop?
 
Dan wordt het al
3000 voor een Fabia Benzine van dat jaar is verdacht weinig. Die gaan in België minimaal voor 5 k.

Handelaar met garantie of particuliere verkoop?
Particulier , Uitlaat pijp moet ook veranderd worden , opmerking op keuring, eigenaar gaat niet naar de keuring voor verkoop, achterste banden moeten ook vervangen worden voor de keuring,
 

JeSko

Forumguru
@Skoda oct3

Ja laten staan dan, hij wilt er zelf niet met rijden omdat hij inderdaad

1 - zelf nog enkele honderden euro's moet investeren.
2- keuring voor verkoop qua afspraken momenteel een ramp zijn in Belgie.

Op zich is deze Fabia snel weer klaar voor de weg, maar je kan beter safe spelen en eentje met garantie kopen voor 4.5 - 5 k.
 

gehaktbal

Forumguru
Ketting is met 120-140k vaak wel aan z'n eind. Dus als deze nog niet vervangen is, dan is t zeer waarschijnlijk hoog tijd!
Uit nieuwsgierigheid: Gaat zo'n nieuw ketting dan weer 150dkm mee? Of zijn die dan per definitie gemodificeerd, dus is zo'n ketting vervanging eenmalig?
 

gehaktbal

Forumguru
Als je dan de opmerking van @JeSko er bij pakt, dus eentje kan kopen voor 4,5 - 5 en dat waarschijnlijk mét airco, paar opties en met garantie is, zou ik daar voor gaan!
Je hoeft met de particuliere Fabia maar 1 of 2 extra tegenvallers te hebben bovenop de kosten die je al weet en dan zit je ook al aan dat bedrag. En dat dan voor een auto zónder extra opties.
 

Tees

Donateur
De kettingen zijn wel beter geworden t.o.v. de eerste paar jaar (toen waren er kettingen met echt serieuze problemen), maar de verwachting is dat ze nog steeds zo'n 125k km mee gaan. Maar tegen die tijd zit je op een dusdanige km-stand dat ze vaak niet meer in (West)Europa zijn.
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Niet? Het is toch ook geen TDI? En net zoals TS zocht een Faab 2.

Aha zie het nu facelifts hebben enkel een TSI motor, tja benzine is benzine lijkt mij, zullen vast beide prima blokken zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
De 1.2 HTP is wel écht een ander blok dan de 1.2 TSI. Ik kwam van een 1.4 MPI (significant vlotter dan de 1.2 HTP) en ben naar een 1.2 TSI gegaan in een stuk zwaardere auto, en ervaar dat ie véél soepeler rijdt. In een Fabia HB kan een 1.2 HTP nog wel hoor, maar zou wel opteren voor de TSI als ik de keuze had.
 

EdZ

Donateur
Ik kwam van een Focus 2.0 in een Roomster 1.4. Dat scheelde best. Na 2 jaar ingeruild op een Roomster 1.2TSI 105PK. Ik kon (wilde) niet aan die 1.4 wennen. Op de A8 in Duitsland kwam de 1.4 (met volle bepakking, dat wel) heuvel op wel mee, maar als ik achter een vrachtauto kwam kon ik er niet meer voorbij. Die 1.2TSI had daar veel minder moeite mee.

Ik heb nu een 1.0 115Pk 3-cilinder, maar ik moet zeggen dat ik zowel de 1.2TSI 105Pk (EA111) uit mijn Roomster als de 1.2TSI 110Pk (EA211) uit mijn vorige Leon toch wel prettiger vond.
 
Bovenaan Onderaan