hjbosman
Lid
Goedemiddag,
Ik ben inmiddels al 4 jaar naar volle tevredenheid eigenaar van mijn Skoda Fabia waarvan ik de kilometer teller van 150K naar 260K heb gebracht. De vorige eigenaar heeft er er destijds een Vaille LPi systeem in laten plaatsen.
Na speuren op het forum naar vergelijkbare problemen (wel vergelijkbare onderwerpen gevonden maar toch net iets anders) besloten een topic te openen:
Sinds kort heb ik te maken met stotteren en hinken op 3 cilinders (misfires) op het moment van starten met een koude motor. Als ik zorg dat ik zonder stoppen en toerental boven de 1500 de straat uitkom en de snelweg haal dan heb ik op de snelweg met een warme motor geen problemen meer (zowel op benzine als gas). Als ik vervolgens met warme motor weer stationair draai dan is er niets aan de hand (zowel benzine als gas).
Als eerste heb ik alle 4 de bobines en bougies vervangen. Bobines had ik eerder bij 150K vervangen en bougies doe ik meestal om het jaar (25-30K) Dit had geen resultaat.
Omdat ik toch op de brug stond om de winterbanden eronder te zetten, ook meteen brandstof filter vervangen. Ook dit gaf geen verschil.
Vervolgens motor code uitgelezen: P0303 & intermitted misfires.
Op basis van die code en het internet besloten een injector op de sloop te halen en die te plaatsen voor cilinder 3. Na plaatsing geen verschil. Koude motor blijft problemen geven.
Het viel me wel op dat injector 1 & 4 beide bruin aangeslagen zijn. zie foto:
Inmiddels weet ik niet zo goed meer welke richting te zoeken.
1. Compressie test met koude en warme motor wellicht? Ik heb nog niet gemerkt dat olie verbruik is toegenomen of iets dergelijks.
2. injectoren uitwisselen tussen verschillende cilinders?
3. Ik heb het gas systeem tot nu toe altijd uitgesloten. Omdat er niet wordt overgeschakeld op gas bij koude motor en ook als ik het overschakelen naar gas uitzet behoud ik problemen met misfires bij een koude motor.
Jullie input is van harte welkom!
Groet,
Henk Jan
Ik ben inmiddels al 4 jaar naar volle tevredenheid eigenaar van mijn Skoda Fabia waarvan ik de kilometer teller van 150K naar 260K heb gebracht. De vorige eigenaar heeft er er destijds een Vaille LPi systeem in laten plaatsen.
Na speuren op het forum naar vergelijkbare problemen (wel vergelijkbare onderwerpen gevonden maar toch net iets anders) besloten een topic te openen:
Sinds kort heb ik te maken met stotteren en hinken op 3 cilinders (misfires) op het moment van starten met een koude motor. Als ik zorg dat ik zonder stoppen en toerental boven de 1500 de straat uitkom en de snelweg haal dan heb ik op de snelweg met een warme motor geen problemen meer (zowel op benzine als gas). Als ik vervolgens met warme motor weer stationair draai dan is er niets aan de hand (zowel benzine als gas).
Als eerste heb ik alle 4 de bobines en bougies vervangen. Bobines had ik eerder bij 150K vervangen en bougies doe ik meestal om het jaar (25-30K) Dit had geen resultaat.
Omdat ik toch op de brug stond om de winterbanden eronder te zetten, ook meteen brandstof filter vervangen. Ook dit gaf geen verschil.
Vervolgens motor code uitgelezen: P0303 & intermitted misfires.
Op basis van die code en het internet besloten een injector op de sloop te halen en die te plaatsen voor cilinder 3. Na plaatsing geen verschil. Koude motor blijft problemen geven.
Het viel me wel op dat injector 1 & 4 beide bruin aangeslagen zijn. zie foto:

Inmiddels weet ik niet zo goed meer welke richting te zoeken.
1. Compressie test met koude en warme motor wellicht? Ik heb nog niet gemerkt dat olie verbruik is toegenomen of iets dergelijks.
2. injectoren uitwisselen tussen verschillende cilinders?
3. Ik heb het gas systeem tot nu toe altijd uitgesloten. Omdat er niet wordt overgeschakeld op gas bij koude motor en ook als ik het overschakelen naar gas uitzet behoud ik problemen met misfires bij een koude motor.
Jullie input is van harte welkom!
Groet,
Henk Jan
Laatst bewerkt: