Skoda Fabia 1.4 55KW versus caravan trekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dominica

Nieuw lid
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen die een fabia Combi 1.4 55KW hebben en met een caravan rijden.

Wij hebben een oldtimer caravan, die max. 800 kg beladen mag worden. Volgens het boekje kan/mag de fabia combi 1.4 dit trekken.

Maar hoe pakt dit uit in de praktijk? Bijvoorbeeld in de bergen? Hoe is de wegligging, trekt de auto de caravan goed?
 

Mark

Banned
Heb het voorbeeld genomen van onze (ex)- Delta 3200DD, bij een oudere type (oldtimer) is de stroomlijn nog slechter en krijg je nog minder goede waarden.
Hieronder even lezen, ik begin er alvast niet aan aan zo'n combinatie want dat is volgens mij om problemen vragen.

Algemene conclusie:
Skoda Fabia - 1.4 16v (55 kW/75 pk), bouwjaar: januari 2001 - heden
63%
Trekt u met de Skoda Fabia - 1.4 16v een beladen Delta Aero 3200 van 800 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 63%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning, ook van de auto - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt niet meer dan gematigde prestaties verwachten van deze combinatie (maar voor uw gebruik wellicht voldoende). Op de vlakke weg moet u flink gas geven en regelmatig terugschakelen om met het normale verkeer mee te komen, waarbij de hoogste versnelling bij 80 km/u nauwelijks bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u, mits in de juiste versnelling, voldoende met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).




800 kg 1285 kg












Gedetailleerd trekkrachtrapport
Klik op hieronder voor een gratis gedetailleerd trekkrachtrapport met o.a. exacte snelheden en hellingspercentages van de Skoda Fabia - 1.4 16v en Delta Aero 3200.
Skoda met Delta

De trekkersscore voor de Skoda Fabia - 1.4 16v met een Delta Aero 3200:


Prestaties op de vlakke weg
Topsnelheid
Gebruik 5e versnelling
Acceleratie (inhalen) Prestaties in de bergen
Wegrijden op helling
Rijden op autobaanhelling
Rijden op steile helling


63%

800 kg 1285 kg







Skoda Fabia - 1.4 16v met 55 kW of 75 pk, gebouwd in de periode januari 2001 - heden met een Delta Aero 3200 met een beladen gewicht van 800 kg.


Gewicht 63%

800 kg 1285 kg

Gewicht van auto en caravan

De Skoda Fabia - 1.4 16v mag 800 kg trekken als maximaal trekgewicht. Op het kenteken (of aanvullingsblad) staat dit gewicht vermeld. Staat er een ander gewicht dan wij opgeven dan is bepalend dat wat op het kenteken staat! Controleer dat dus voordat u op stap gaat.

Het beladen gewicht van de Delta is 0 kg minder dan het maximaal toegestaan trekgewicht dus wettelijk is het rijden met deze combinatie geen probleem.


Gewichtsverhouding

De gewichtsverhouding tussen auto en caravan is mede bepalend voor de stabiliteit en het rijcomfort. Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan, hoe beter. De gewichtsverhouding wordt vooral zeer belangrijk als de caravan zou gaan slingeren. Een zware auto (t.o.v. de caravan) heeft in dergelijke situaties namelijk meer overwicht om de caravan in het gareel te houden. Verplaatsing van zware spullen naar de auto kan dus zinvol zijn, het liefst vóór de achteras. Onder kritische omstandigheden is de gewichtsverhouding dus een belangrijk punt!

Normen

Voor deze gewichtverhouding hanteren diverse instanties normen. De ANWB hanteert de norm dat het gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan zo'n 75% van het gewicht van de auto.

De gewichtsverhouding wordt uitgedrukt in een gemiddelde tussen de lege Skoda en Delta en dezelfde combinatie in beladen toestand. De gewichtverhouding heeft een percentage van 63% en daarmee geven we aan dat, deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning, ook van de auto - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

In Engeland en Duitsland worden andere normen gehanteerd. De Engelsen hanteren heel strikt de norm dat het beladen gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan 85% van het rijklaar gewicht (dus inclusief brandstof, meestal zo'n 75 à 100 kg meer dan het lege kentekengewicht) van de auto. Zou de bestuurder heel veel ervaring hebben dan is een percentage van 100% nog acceptabel. In Duitsland is (naast een aantal andere eisen) om voor een 100 km/u vergunning in aanmerking te komen, de norm dat de geladen aanhanger (maximaal toegestaan gewicht) niet meer is dan het leeggewicht van de auto.

Caravan belading

De Delta weegt met belading zo'n 800 kg. Hoewel de wijze van belading belangrijker is dan de feitelijke kogeldruk adviseren we bij een dergelijk caravangewicht een kogedruk van zo'n 50 kg. De maximale kogeldruk van de Skoda is 50 kg dus kunt u tenminste het advies gewicht aanhouden.


--------------------------------------------------------------------------------

Rijbewijs

Kenteken (leeg) gewicht auto 1035 kg
Maximaal toegestaan gewicht auto 1575 kg
Maximaal toegestaan gewicht caravan 800 kg

B of BE?
Om te bepalen welk rijbewijs nodig is, zijn de gewichten bepalend zoals die op het kenteken staan. Als bovenstaande gewichten overeenkomen met uw kenteken(s) dan komen we tot de volgende conclusie:
Een B-rijbewijs is voldoende.
Controleer wel of bovenstaande gewichten overeenkomen met de gegevens in uw officiële papieren!
Meer over de regels rond het B en BE rijbewijs kunt u hier vinden.



--------------------------------------------------------------------------------

Prestaties


Samenvattend zijn de prestaties op de vlakke weg van de Skoda met een Delta:
Op de vlakke weg moet u flink gas geven en regelmatig terugschakelen om met het normale verkeer mee te komen, waarbij de hoogste versnelling bij 80 km/u nauwelijks bruikbaar zal zijn. De maximale snelheid in de 4e is 106 km/u en in de 5e versnelling 89 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 91 km/u (tegenwind) en 84 km/u (helling).


Luchtweerstand is een belangrijke factor bij hogere snelheden. Stroomlijn (Cw) in combinatie met de breedte x hoogte zijn dé beperkers van de topsnelheid - niet het gewicht! De kracht in een lagere versnelling is vaak hoger. De motor maakt dan wel meer toeren en dat kán storend zijn. De absolute topsnelheid is natuurlijk niet zo interessant - zeker niet als de acceleratie om die te bereiken wel eens lang kan duren. Hij kan wel een indruk geven of er bij een bepaalde kruissnelheid nog wat kracht over is, want plankgas rijden is niet verstandig…

De maximale snelheid is echter sterk afhankelijk van de stroomlijn van de combinatie en die is lastig goed in te schatten. In de berekening houden we rekening met de vorm van de auto en caravan en gaan we uit dat de stroomlijn van de caravan gemiddeld is. Er zijn royale afrondingen (straal van meer dan 15 cm) aan de voorkant bij de disselbak maar ter hoogte van het dak is geen afronding aan de voorkant. Deze vorm komt overeen met de meeste moderne caravans.
Zeker zo belangrijk is ook het frontaal oppervlak. Een smallere en/of lagere caravan geeft betere prestaties

Maximale snelheden met de combinatie


Topsnelheden bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Topsnelheid in de 3e versn. is 105 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 98 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 106 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 91 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 89 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is deze versn. niet te gebruiken.


De maximale topsnelheid van deze combinatie bedraagt bij volgas en windstil weer 106 km/u in de 4e versnelling. Hoewel dit meer is dan toegestaan is in Nederland, en absoluut gezien natuurlijk ook genoeg is, zult u regelmatig flink gas moeten geven om met het vrachtverkeer mee te kunnen komen. We beoordelen uw topsnelheid dan ook als matig.

Belangrijker voor het comfort is de maximale snelheid in de hoogste versnelling. In dit geval bedraagt die 89 km/u en dat beoordelen we met slecht.
De hoeveelheid gas die u moet geven om 80 km/u te kunnen rijden kunnen we uitdrukken in een percentage van de hoeveelheid vermogen die u ter beschikking heeft. Is het percentage hoger dan bijvoorbeeld 90% vraagt u een flinke belasting van de motor die niet aan te raden is om langdurig vol te houden.

Percentage vermogen bij 80 km/u bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Bij 80 km in de 3e versnelling is 47% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 62%
Bij 80 km in de 4e versnelling is 65% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 85%
Bij 80 km in de 5e versnelling is 88% en bij tegenwind (kracht 3) is dat n.v.t.%


Houden we rekening met het feit dat de meeste mensen een hekel hebben om langdurig met hoge toerentallen te rijden en ver door te trekken in de versnellingen dan zijn de snelheden natuurlijk iets anders. Gaan we er van uit dat u niet verder doortrekt dan tot maximaal 4000 toeren per minuut dan krijgen we de volgende resultaten.

Snelheden bij maximaal 4000 toeren per minuut
Topsnelheid in de 1e versn. is 31 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 31 km/u.
Topsnelheid in de 2e versn. is 52 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 52 km/u.
Topsnelheid in de 3e versn. is 78 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 78 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 106 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 91 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 89 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is deze versn. niet te gebruiken.



Gebruik hoogste (5e) versnelling bij 80 km/u

Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 2402 toeren in de 5e versnelling. De Skoda heeft dan een vermogen van 36 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 32 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).

Bij een snelheid van 80 km/u is onder gunstige omstandigheden de hoogste versnelling te gebruiken. Komt u bijvoorbeeld bij een brug of viaduct een helling tegen van meer dan 0% dan zult u moeten terugschakelen.
Ook in geval van tegenwind met een kracht van 2 (windsnelheid 6 km/u) is rijden in de 5e versnelling niet mogelijk en moet u terugschakelen.
Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terug schakelen. De motor maakt allen iets meer lawaai. Landurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig, en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft.

Cruise control is heel handig om een vooraf ingestelde snelheid vast te houden. Het nadeel is echter dat u niet in de gaten heeft hoeveel gas u geeft en ongemerkt zou het dus kunnen zijn dat u plankgas rijdt.


Acceleratie

Met name de acceleratietijden bij het inhalen geven een indicatie van de trekkracht en souplesse in de verschillende versnellingen. De acceleratietijden die gegeven worden bij het wegrijden zult u in de praktijk zelden halen omdat de tractie aan de wielen onvoldoende is (wielspin).


Acceleratie vanuit stilstand
0 - 80 km/u in 17.7 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 9.4 sec.)
0 - 100 km/u in 33.7 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 13.4 sec.)
0 - 120 km/u in 1.7 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 20 sec.)
Acceleratie bij inhalen
70 - 90 km/u maximaal 9.6 sec.
70 - 90 km/u in de 3e versn. 9.6 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is redelijk tot goed.

70 - 90 km/u in de 4e versn. 19.5 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is zeer matig.

70 - 90 km/u in de 5e versn. n.v.t. sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is n.v.t..


Is de acceleratie in een bepaalde versnelling maar matig dan heeft u weinig trekkracht over. Als het dan even tegenzit, of u wilt versnellen dan moet u (indien mogelijk) terugschakelen.


Gebruik versnellingen

Als acceleratie gewenst is, is het aan te raden dat de motor niet onder de snelheid komt waarop het maximaal koppel wordt geleverd. Hoewel het maximaal koppel beschikbaar is vanaf 3800 toeren, schatten we in dat u vanaf 2300 al wel voldoende trekkracht heeft om met de meeste caravans te kunnen rijden.
In onderstaande tabel kunt u per versnelling 4 snelheden aflezen:

- de minimale snelheid met caravan;
- de snelheden waarbij het maximaal koppel wordt geleverd;
- de snelheid waarbij u normaal gesproken graag zou willen doorschakelen;
- de maximale snelheid die in een versnelling gereden kan worden.

Voorbeeld:
In de 3e versnelling heeft u maximaal koppel bij 74 km/u en u kunt doortrekken tot maximaal 107 km/u. In praktijk zal uw snelheid in de 3e versnelling vooral liggen tussen 45 km/u en 78 km/u. Heeft u echter veel kracht of vermogen nodig dan is het wel aan te raden door te trekken tot aan de snelheid bij het maximaal toerental (de redline) en te zorgen dat uw snelheid nooit beneden de minimale snelheid komt. Dus schakelt u van de 3e naar de 4e versnelling dan zult u in de 3e versnelling tenminste tot 61 km/u moeten doortrekken.

Snelheid minimaal - bij maximaal koppel - bij 4000 toeren - bij max toeren
in de 1e versnelling 18 km/u - 30 km/u - 31 km/u - 43 km/u
in de 2e versnelling 30 km/u - 49 km/u - 52 km/u - 71 km/u
in de 3e versnelling 45 km/u - 74 km/u - 78 km/u - 107 km/u
in de 4e versnelling 61 km/u - 100 km/u - 106 km/u - 145 km/u
in de 5e versnelling 77 km/u - 127 km/u - 133 km/u - 183 km/u

Uit de tabel kunt u de schakelmomenten aflezen bij normaal accelereren:
van 1e --> 2e vernelling: tussen 30 km/u en 31 km/u
van 2e --> 3e vernelling: tussen 45 km/u en 52 km/u
van 3e --> 4e vernelling: tussen 61 km/u en 78 km/u


--------------------------------------------------------------------------------

In de bergen


Samenvattend zijn de prestaties in de bergen van de Skoda met een Delta:
Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen. Wegen met een stijgingspercentage van meer dan 10% worden niet aangeraden.


Autobaan hellingen

In het buitenland komt u op autobanen vaak lange hellingen tegen. Dergelijke hellingen zoals bijvoorbeeld de klim voorbij Luik of de heuvels in het Sauerland hebben veelal een stijgingspecentage van 5%. In onderstaande tabellen ziet u welke prestaties u kunt verwachten. In de berekening is rekening gehouden met een hoogte boven de zeespiegel van 250 meter. Rijdt u bijvoorbeeld de Gothard autobahn zijn de prestaties minder.

Topsnelheden op een autobaan helling van 5%
In de 1e versnelling bij 5% helling: 42 km/u bij 5360 toeren en 31 km/u bij 4000 toeren
In de 2e versnelling bij 5% helling: 70 km/u bij 5416 toeren en 52 km/u bij 4000 toeren
In de 3e versnelling bij 5% helling: 84 km/u bij 4303 toeren en 78 km/u bij 4000 toeren
De 4e versnelling is niet te gebruiken op 5% helling.
De 5e versnelling is niet te gebruiken op 5% helling.


Probeert u 80 km/u te blijven rijden op autobaan hellingen van 5% dan ziet u in ondertstaande tabel de hoeveelheid kracht die u ter beschikking heeft.

Percentage kracht bij 80 km/u op een helling van 5%
Bij 80 km in de 2e versnelling is %
Bij 80 km in de 3e versnelling is 94%
Bij 80 km in de 4e versnelling is n.v.t.%
Bij 80 km in de 5e versnelling is n.v.t.%



De maximale topsnelheid is dus 84 km/u in de 3e versnelling op een helling van 5%.
Deze prestatie is beoordelen we met: voldoende.


Wegrijden vanuit stilstand (hellingspercentages)

In onderstaande tabel ziet u op welke hellingen u nog net kunt wegkomen. Naarmate de hoogte toeneemt, neemt de kracht van de motor af en daarmee ook het maximale hellingspercentage. Het goed of gemakkelijk wegrijden vanuit stilstand op een helling is echter afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de beschikbare tractie aan de wielen. Belangrijke factor (zo niet de belangrijkste) is ook de ervaring van de bestuurder. Bent u zeer geoefend in het wegrijden op steile hellingen met uw combinatie dan is wegrijden op een iets steilere helling wellicht met veel kunst en vliegwerk soms nog net mogelijk.

Indien u onderstaande conclusies en methodes redelijk complex voorkomen, raden we u ten zeerste ons BergTrainingsWeekend aan, voordat u met een combinatie op pad gaat die op 1500 meter hoogte een lager percentage dan ca. 12 à 14% aangeeft!

Moet u wegrijden op een voor deze combinatie echt steile helling (zie de tabel) dan is het aan te raden om de koppeling zo veel mogelijk te sparen en weg te rijden met spinnende wielen. Omdat uw Skoda voorwielaandrijving heeft zal dat spinnen geen probleem zijn, indien de motor tenminste voldoende kracht heeft en het TractieControle systeem geen roet in het eten gooit. U geeft eerst flink gas en laat dan in één keer de koppeling opkomen (en de handrem los) terwijl u meteen nog meer gas geeft (desnoods even plankgas), waardoor de wielen gaan spinnen. Langzaam zal de combinatie op gang komen als u wat speelt met het gaspedaal. Heeft u een snelheid van 18 km/u bereikt dan heeft u maximale trekkracht. U kunt (moet) dan even gas minderen om te zorgen dat de voorwielen grip krijgen op de weg. Daarna kunt u weer extra gas geven om verder te versnellen.
Hellingspercentages van meer dan 16 á 20% zijn over het algemeen niet aan te raden omdat de hoeveelheid tractie bij ongunstige omstandigehden (nat, grind of zand op de weg) wel eens onvoldoende zou kunnen zijn.

Ook op minder steile hellingen moet u bij het rijden met een caravan en (vooral) een handgeschakelde auto goed opletten. Rijdt u bijvoorbeeld in een file op een weg naar boven waarbij u telkens moet optrekken is dat heel slecht voor de koppeling. Probeer in dergelijke situaties zoveel mogelijk te blijven rijden.

Hellingspercentages wegrijden vanuit stilstand:

Hoogte boven de zee Wegrijden vanuit stilstand
in de 1e versnelling
0 m. 12.7%
500 m. 11.8%
1000 m. 10.9%
1500 m. 9.9%
2000 m. 9%
2500 m. 8%

De Skoda en Delta heeft een treingewicht van 2085 kg en kan daarmee nog net wegrijden op een helling van 9.9% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: matig.


Rijden op steile hellingen

Rijdt u eenmaal dan kunt u op veel steilere hellingen blijven rijden dan wegrijden. Gang houden is in de bergen dus altijd aan te raden. Hellingen van 10% a 12% komt u tegen op bijvoorbeeld paswegen in de Alpen op een hoogte van 1500 meter. In onderstaande tabel is daar rekening mee gehouden. Echter ook als u niet naar de bergen gaat kunt u onverwachts voor steile hellingen van 10% of meer komen te staan. Een prettig idee dus als u zeker weet dergelijke hellingen te kunnen rijden.

Hoogte boven de zee Bij 20 km/u in de
1e versnelling Bij 40 km/u in de
2e versnelling
0 m. 24.5% 14.5%
500 m. 23.3% 13.7%
1000 m. 22% 13%
1500 m. 20.8% 12.3%
2000 m. 19.6% 11.6%
2500 m. 18.4% 10.9%

Rijdt u eenmaal op 1500 meter hoogte met een snelheid van 20 km/u dan kunt u blijven rijden op hellingen tot maximaal 20.8% in de 1e versnelling en rijdt u 40 km/u in de 2e versnelling dan kunt u rijden op maximaal 12.3%. De prestaties van deze combinatie beoordelen we dan ook als: voldoende.


De maximumsnelheid op bergwegen met uw caravan bedraagt maximaal:

Topsnelheden op een bergweg van 12% op 1500m hoogte
Topsnelheid in de 1e versnelling bij 12% is 42 km/u bij 5360 toeren.
De 2e versnelling is niet te gebruiken op 12% helling.
De 3e versnelling is niet te gebruiken op 12% helling.


--------------------------------------------------------------------------------


Controle van de gegevens
Op basis van onderstaande technische gegevens van de door u geslecteerde auto en caravan is deze berekening gemaakt. Aangezien van bepaalde algemene aannames wordt uitgegaan zijn verschillen met de praktijk altijd mogelijk. Zie ook de toelichting elders op deze site.

Auto Skoda Fabia - 1.4 16v
Periode januari 2001 - heden
Vermogen 55 kW bij 5000 rpm (75 pk)
Koppel 126 Nm bij (of vanaf) 3800 rpm
Gewicht 1035 kg. en beladen met 250 kg. (max. 1575 kg.)
Bandenmaat 185 / 60 R 14
Versnellingsbak Handgeschakeld (of automaat zonder koppelomvormer)
Overbrengingsverhoudingen 3.455 / 2.095 / 1.387 / 1.026 / 0.813 - eindreductie 3.882
Beladen gewicht caravan 800 kg. (maximaal toegestaan gewicht is 800 kg.)
Maximaal trekgewicht Skoda 800 kg. (max. kogeldruk 50 kg)
De stroomlijn is: normaal. (hoogte = 2.55 m. en breedte = 2.20 m.)
Totaal treingewicht (auto+caravan) 2085 kg. (max. toegestaan n.b. kg.)



De berekende snelheden zijn erg afhankelijk van de exacte luchtweerstand van de combinatie. Ervaringscijfers (ook van u!) liggen hieraan ten grondslag. Berekend zijn échte kilometers, snelheidsmeters wijken altijd af - wettelijk verplicht - vaak 5 à 10%. Verder zijn voor een goede berekening correcte versnellingsbakverhoudingen essentieel!! Een methode om die te controleren is de zogenaamde toerentellertruc:

Fixeer de toerenteller op 2.500 rpm. Onderstaande snelheden zouden afgelezen moeten worden. Denk er aan dat dit échte kilometers zijn, en uw snelheidsmeter in de auto een afwijking heeft!

De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 20 km/u (bij 1000 rpm 8 km/u).

De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 32 km/u (bij 1000 rpm 13 km/u).

De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 49 km/u (bij 1000 rpm 20 km/u).

De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 66 km/u (bij 1000 rpm 26 km/u).

De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 83 km/u (bij 1000 rpm 33 km/u).
 

Dominica

Nieuw lid
Ons (kleine) voordeel is wellicht dat onze oldtimer goed gestroomlijnd is (Constructam). Via caravantrekker.nl hadden we al enige info, maar het verschil met een andere auto van iets zwaarder kaliber maakte weinig verschil. Vandaar dat we maar eens ten rade gaan bij de gebruikers.

Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord!

Mochten er nog meer ervaringsdeskundigen zijn: graag.
 

French

Lid
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat voor caravanner je bent. Ben je iemand die over de snelweg naar Zuid Frankrijk rijdt om daar vervolgens 3 weken op de camping te gaan staan of ben je iemand die graag over binnenwegen van camping naar camping trekt? In dat laatste geval zou ik persoonlijk toch wel wat meer vermogen willen hebben om lekker met het verkeer mee te kunnen komen ondanks het lage gewicht van de Constructam.
Als ik de waarden die Mark opgeeft zo lees dan is het vermogen van de Fabia voldoende om de caravan te trekken maar ook niet meer dan dat. Even snel een tractor inhalen is er niet bij en een steile helling op kan ook een heel avontuur worden.
Op de vlakke snelweg is bijna iedere combinatie mogelijk om vooruit te komen. Ik kwam in noord Italie een keer een duitser met een Adria tandem asser tegen die werd getrokken door een Fiat Ritmo diesel! Je kan je afvragen of de combinatie verantwoord was maar hij was er wel mee vanuit Hamburg komen rijden.
 
Acceleratie

Met name de acceleratietijden bij het inhalen geven een indicatie van de trekkracht en souplesse in de verschillende versnellingen. De acceleratietijden die gegeven worden bij het wegrijden zult u in de praktijk zelden halen omdat de tractie aan de wielen onvoldoende is (wielspin).


Acceleratie vanuit stilstand
0 - 80 km/u in 17.7 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 9.4 sec.)
0 - 100 km/u in 33.7 sec. met caravan (ter vergelijking solo: 13.4 sec.)
0 - 120 km/u in 1.7 sec. met caravan
smile.gif
(ter vergelijking solo: 20 sec.)
Acceleratie bij inhalen
70 - 90 km/u maximaal 9.6 sec.
70 - 90 km/u in de 3e versn. 9.6 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is redelijk tot goed.

70 - 90 km/u in de 4e versn. 19.5 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is zeer matig.

70 - 90 km/u in de 5e versn. n.v.t. sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is n.v.t..
 

Atria

Actief lid
Hoi,

Ik heb zelf een jaar gereden met een Fabia 1.4 55 kw combi en een T@B caravan van ongeveer 700 kilo beladen. Qua wegligging een prima combinatie. Qua prestaties gaat het ook heel redelijk zolang je de airco niet aanhebt. Dit merk je duidelijk in prestaties. Op zich is er goed mee te rijden. Ik ben naar de Languedoc geweest en ben vandaar weer naar de Franse Alpen gereden. Een kruissnelheid van 90 km per uur is dan goed te doen. Ik denk dat e.e.a. erg afhangt inderdaad van de stroomlijn van de caravan en hoeveel bagage/mensen je in de auto hebt. Op zich vielen de prestaties me voor een 1.4 niet tegen. Ik heb regelmatig nog anderen ingehaald. De 4e versnelling is goed te gebruiken. Wel moet jij bijna continu plankgas rijden. Dit merk je in het verbruik (1 op 6,5). Later heb ik een Fabia 2.0 aangeschaf met een grotere caravan (Delta Aero 3200 van 800 kilo) en dat reed natuurlijk een stuk sneller en zuiniger (1 op 9).

Gr Hans
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Hans</font><hr />

De 4e versnelling is goed te gebruiken. Wel moet jij bijna continu plankgas rijden.


[/ QUOTE ]

Dit is volgens mij ook niet echt gezond voor je wagen als je zo gaat rijden.
 
Als je een fabia 1.4 met 55KW koopt, gelieve dan niet langs Belgie te rijden als je op verlof gaat.

Er zijn hier al files genoeg.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

Heb het voorbeeld genomen van onze (ex)- Delta 3200DD, bij een oudere type (oldtimer) is de stroomlijn nog slechter en krijg je nog minder goede waarden.


[/ QUOTE ]
Huh, nog nooit van Constructam en BIOD gehoord zeker, gestroomlijnder zijn ze er niet hoor.
 

DJNeO

Actief lid
nog nooit van een Constructam of een BIOD gehoord???

DAMN!! een Constructam is ten onder gegaan door zijn eigen succes!!
frown.gif
1 van de meest fijne caravans ooit...

En voor zover een caravan gestroomlijnd kan zijn, is een Constructam zeer gestroomlijnd!!
wink.gif
 

Dominica

Nieuw lid
Fijn dat er een kenner in huis is
24.gif

Erg gestroomlijnd ja, een constructam.

We zijn er echter nog niet uit, de ervaringen zijn zeer divers. Het zal uitproberen worden vrees ik.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn Contructam Coral 1 van 800 kilo max heb ik getrokken met een Slopel Astma van ik meen 62 kW en nu met mijn O1 met 75 kW.
Zowel de Slopel als de O1 hadden/hebben geen enkel probleem met de caravan.
Niet qua stabiliteit en niet qua prestaties.

Kruissnelheid lag met beide modellen op voor Nederlandse begrippen hoogst illegale snelheden van ca 120 km/uur op de Belgische autowegen en Franse Peage.

Wie had het er ook alweer over dat caravans Belgie maar moesten mijden
crazy.gif
 
IK, wat ik haat die dingen, als je daar achter rijdt zie je geen kl*ten, aan de verkeerslichten zijn die dingen teringtraag om de seskes van te krijgen.
 

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

IK, wat ik haat die dingen, als je daar achter rijdt zie je geen kl*ten, aan de verkeerslichten zijn die dingen teringtraag om de seskes van te krijgen.

[/ QUOTE ]

Wij trekken met onze caravan erachter de opgefokte golfjes er nog uit... en wij hebben nou niet bepaald een kleine caravan...
wink.gif
achter een vrachtwagen heb je overigens nog minder zicht...
wink.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan