Skoda Fabia 1.4 mpi; Stottert, Houd in, Geen vermogen, Ploft

500673460

Nieuw lid
Goedemiddag, Skoda rijders,

Ik wil me even voorstellen op dit voorstel. Ik ben David en ik heb onlangs een Skoda Fabia 1.4 mpi gekocht van het bouwjaar 2000. Het is een fijne auto, voordat het volgende is gebeurt...

Mijn motor had last van een slappe nokkenasketting en begon te ratelen. Toen deze slap was begon de motor ook in te houden, had geen vermogen en bij een koude start hoorde ik wel eens een plof onder mijn motor/ uitlaat.

Vervolgens heb ik de ketting laten vervangen, maar de monteur heeft deze zonder professioneel gereedschap de motor op tijd gezet(althans dat dacht hij). Nadat alles gemonteerd werd en ik een proefrit maakte, bleef alle ellende het zelfde( inhouden, geen vermogen etc). Wat blijkt dus dat de monteur de motor op de oude tijd heeft gezet, maar deze was verkeerd omdat de ketting slap was en de motor juist niet op tijd was.

Al met al, nieuwe ketting, nieuwe olie etc. Maar de auto houd nog steeds in , geen vermogen en stottert nog.

Heb mijn Skoda Fabia voor de zekerheid uit laten lezen en dan krijg ik een aantal storingen;

3 faults found:

16725 - Camshaft Position Sensor (G40)
--P0341 - 35-10 Impausible Signal - Intermittent

17526 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S2
-- P1118 - 35-00 Open Circuit

16524 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2
-- P0140 - 35-10 - No Activity - Intermittent


**Ik vraag jullie als experts/ technicus naar advies en/of hulp. Denken jullie dat de bovenstaande foutcodes veroorzaakt zijn doordat de motor niet op tijd is gezet of is de Nokkenassensor (G40) gewoon stuk ?

**Hebben de meldingen met betrekking tot de Lambda sensor te maken met de sensor(G40) en/of timing of zijn dit aparte meldingen.

Willen jullie mij a.u.b. verder helpen. Ik vraag jullie omdat ik deze garage niet meer vertrouw en het een kostbare reparatie was.
Alvast bedankt voor jullie hulp !!!

Groeten,

David
 

Ronnie

Forumguru
Duidelijk dat de zaak niet op tijd staat. Hoeft maar een tandje verkeerd te staan voor dit soort symptomen. Foutcodes wissen, zaakje op tijd zetten en kijken wat er terugkomt.
Ik neem tenminste aan dat de motor bij aankoop van de auto wel fatsoenlijk heeft gelopen. ...
 

500673460

Nieuw lid
Bedankt voor je zeer snelle reactie !
Ja, de auto liep hiervoor goed.
Is er iemand die tegen een vergoeding mijn fabia op tijd wilt zetten(omgeving Hoofddorp/Amsterdam)? Ik vertrouw de garage niet echt meer.

Komen de foutcode overeen met de oorzaken en symptomen?
 

Ronnie

Forumguru
De positiesensor kan de juiste waarde niet meer bepalen (out of range), de lamdasonde meet totaal foute waardes omdat de kleptiming er helemaal naast staat.
 

Antera

Donateur
Doen wat ronnie zegt eerst wissen daarna weer kijken. En als hij idd iets verkeerd staat krijg je de G40 melding
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom David, en stel je ook even voor in het officiele voorstel-gedeelte van het forum (meet&greet) dat levert je ook wat extra rechten op op het forum.

Ronnie is een meer ervaren sleutelaar dan ik, maar ik denk dat er meer aan de hand is. Gezien de 2 laatste meldingen verwacht ik dat óf de verwarming van de lambdasensor kapot is, óf dat de bedrading er naartoe kapot is (of de stekker er niet goed ingestoken na de distributiewissel).

Voor het uitlezen en resetten van foutcodes kun je proberen of @Yuxel in Haarlem je kan helpen, maar dan moet je wel eerst de motor netjes op tijd hebben.

Probeer in elk geval of je een losse stekker kunt vinden in de buurt van de uitlaat (lambdasensor).
 

500673460

Nieuw lid
Goedemorgen ,

Bedankt voor de reacties !
Als het goed is , heeft de monteur niet met de lambda stekkers en bekabeling gedaan.

Ik laat het wel als eerst controleren als ik er aan de klus worst begonnen.

Maar is er een technicus of klussen die mijn fabia op tijd wilt zetten ?? Ik vind het niet erg om een stukje te rijden.

Groeten ,

David
 
Bovenaan Onderaan